Een klacht en dan...
Als u een klacht heeft over de dagelijkse gang van zaken in de school kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind en vervolgens bij de leiding van de school. De meeste klachten zullen in onderling overleg op een juiste wijze worden afgehandeld. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, of als de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Het bestuur heeft voor de openbare scholen een klachtenregeling vastgesteld, die is terug te vinden op haar website www.onderwijsprimair.nl. Klachten kunnen bijv. gaan over de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, geweld en pesten.
Op elke school is een contactpersoon. Voor onze school is dat juf Wil Lieuwen. Voor de openbare basisscholen is een vertrouwenspersoon benoemd. De vertrouwenspersoon zal nagaan of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. De vertrouwenspersoon kan de klager zo nodig verwijzen naar andere instanties. Zij kan de klager eventueel begeleiden bij de verdere procedure.
Een klacht kan worden ingediend bij:
Bureau Punt Uit!
Rijksstraatweg 165,2024 DE Haarlem
Tel: 023-2010219,24/7 bereikbaar via whatsapp, bellen tussen 9.00 uur en 21.00 uur,
Mailen [email protected] of bij de landelijke klachtencommissie, waar het bestuur bij aangesloten is.
Het adres van de landelijke klachtencommissie, waar u schriftelijk een klacht kunt indienen luidt:
Landelijke Klachtencommissie
Postbus 30435
2500 GK Den Haag.
De klachtencommissie zal de klacht nader onderzoeken. De klager en de aangeklaagde worden door de commissie nader gehoord. Binnen vier weken na de hoorzitting brengt de commissie verslag uit aan het bestuur. De commissie deelt aan de klager, de aangeklaagde en de directeur van de school mee of de klacht al dan niet gegrond is. De klachtencommissie kan een aanbeveling doen over te nemen maatregelen. Binnen vier weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie deelt het bestuur aan de betrokkenen mee of zij het eens is met het oordeel van de klachtencommissie en of zij aanleiding ziet om maatregelen te treffen en zo ja, welke maatregelen.
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt u doen bij de vertrouwensinspecteur; telefoonnummer 0900-1113111
Meldcode
Wij volgen het afwegingskader meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling voor het Onderwijs en leerplicht/RMC. U kunt het afwegingskader terugvinden op www.onderwijsprimair.nl.
Gebruik persoonsgegevens
De gegevens die we van u verwerken:
· contactgegevens (naam, adres, postcode, telefoonnummer(s), mailadres(sen))
· nationaliteit, geboorteplaats en BSN· gegevens van de ouders of voogd
· gegevens huisarts, medische gegevens (indien van invloed kunnen op het welbevinden)
Andere gegevens die we verwerken zijn:
· groep en leerkracht
· onderwijsvoortgang (op basis van onder meer toetsen)
· sociaal emotionele ontwikkeling op basis van gesprekken die we met u hebben gevoerd (u bent in kennis gesteld van het verslag)
· rapportages van derden na uw uitdrukkelijke toestemming
Het is voor de school niet mogelijk om zonder deze gegevens onderwijs te geven. Op uw verzoek en met uw toestemming verwerken wij ook overige medische gegevens en de religie. Zo kan de school rekening houden met allergieën, voedselvoorkeuren en adequaat handelen in een noodsituatie. Wij verwerken persoonsgegevens met een reden. Wij verwerken persoonsgegevens om onze verplichtingen als onderwijsinstelling te kunnen nakomen. Zo hebben we de gegevens van uw kind nodig om uw kind aan te melden als leerling van onze school, om de studievoortgang bij te houden en om uw kind te verwijzen naar het voortgezet onderwijs. Daarnaast hebben we de wettelijke verplichting om bepaalde gegevens door te sturen naar andere partijen, zoals het ministerie van onderwijs, de leerplicht, het samenwerkingsverband en de accountant. Gegevens die hier niet aan voldoen zullen alleen met uw toestemming verwerkt worden. Onze stichtingsbestuurder is de eindverantwoordelijke voor het naleven van de privacywetgeving.
Het delen van gegevens
We maken gebruik van de diensten van educatieve uitgeverijen. Denk aan het leerlingadministratie programma, de schoolapp en de educatieve programma’s op de Chromebook, iPad en notebooks van de leerlingen. Met al deze bedrijven hebben we goede afspraken gemaakt over hoe ze met deze gegevens om gaan en hoe ze de gegevens beveiligen. In een verwerkersovereenkomst worden deze afspraken vastgelegd. Wij zullen nooit de gegevens van u en uw kinderen verkopen of verhuren aan deze of andere partijen. Hierbij worden wij ondersteund door Sivon (belangenbehartiging) en ICTotaal (ten behoeve van ons Informatiebescherming en Privacy Plan (IBP)).
Toegang
De leerlinggegevens zijn alleen toegankelijk voor de betrokken leerkrachten, de directie en de CLZ. Ook kan de kwaliteitsmedewerker van de stichting inzage hebben in de gegevens.
Bewaren
De gegevens van uw kinderen worden niet langer bewaard dan wettelijk toegestaan. De gegevens worden na 5 jaar vernietigd, zowel digitaal als op papier. Alleen de contactgegevens mogen langer bewaard worden voor bijvoorbeeld een reünie.
Beeldmateriaal
Beeldmateriaal wordt nooit zonder uw toestemming gepubliceerd. De school vraagt jaarlijks uw toestemming voor het gebruik van beeldmateriaal via Social Schools en u mag altijd de toestemming intrekken.
Vragen?
Heeft u nog vragen over ons privacyprotocol, dan kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming: [email protected]