Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school gebruikt het Cito leerling onderwijs en volgsysteem, het observatie instrument Looqin voor de kleuters en SCOL voor de bovenbouw. De resultaten daarvan worden in groeps- en leerlingenbesprekingen besproken met de groepsleerkrachten. N.a.v. deze analyses worden afspraken gemaakt . Op schoolniveau wordt een analyse gemaakt die als managementrapportage wordt aangeboden aan het College van Bestuur.
Al enkele jaren presteren de leerlingen ruim boven de referentiescore van de school. Dit wil zeggen dat het onderwijs ruimschoots voldoet aan de verwachtingen. Wat ons trots maakt is dat de leerlingen niet alleen optimaal uitstromen maar dat blijkt dat ze na enkele jaren ook succesvol zijn op dat niveau in het Voortgezet Onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het is al weer wat jaren geleden dat de inspectie een inspectiebezoek gebracht heeft aan de school. De inspectie had destijds veel waardering voor de kwaliteit van het onderwijs op onze school. Uiteraard ook enkele aandachtspunten en uitdagingen. Dat past bij een inspirerend inspectiebezoek. De school is immers altijd bezig het onderwijs te verbeteren en te optimaliseren.
Sinds het inspectiebezoek zijn er ook twee themabezoeken geweest. Een inspectiebezoek inzake schoolverzuim en een onderzoek naar het Curriculum van de school. Ook bij deze bezoeken spraken de inspecteurs hun lof uit voor de inspanningen en keuzes van het team.