R.K. Basisschool De Gouden Griffel

Annie M.G. Schmidtlaan 2 2652 HJ Berkel en Rodenrijs

  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Gouden Griffel
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool De Gouden Griffel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen die wettelijk verplicht mee moeten doen aan de toets hebben meegedaan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten worden in de Unitoverleggen op groepsniveau besproken om het aanbod en onze aanpak te versterken. 

Individuele resultaten kunnen worden besproken met de intern begeleider. 

Halfjaarlijks houden we de Datateams waarin we de analyses van de CITO's met elkaar bespreken om ons aanbod en onze aanpak te versterken

Na de Datateams maken leerkrachten voor hun eigen klas een onderwijsplan

We werken met Kwaliteitskaarten waarin onze standaard beschreven staat. 

De Kwaliteitskaarten worden regelmatig besproken in de Units ter afstemming. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Als een leerling naar een andere school gaat (basisschool of het voortgezet onderwijs), wordt er in Esis een onderwijskundig rapport aangemaakt en ingevuld. Hierin worden alle relevante gegevens van de leerling verzameld. Dit rapport wordt aan ouders gegeven en zij zorgen ervoor dat dit bij de nieuwe school terecht komt.??  Eind cito en schooladviezen?? De schooladviezen komen tot stand door drie factoren. De methodegebonden resultaten, werkhouding en gegevens uit het leerlingvolgsysteem (Leerling in beeld). De laatste toets van het leerlingvolgsysteem wordt in november afgenomen. In januari volgt de doorstroomtoets die we afnemen bij alle leerlingen in groep 8.  Deze adviezen worden door de leerkrachten gevormd in januari en besproken met de intern begeleider.? De adviesgesprekken met de ouders vinden plaats eind januari of begin februari.? Op basis van het advies van de basisschool mag het Voortgezet Onderwijs een leerling niet afwijzen. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vertrouwen. Kinderen groeien van vertrouwen.  

Samen. Op ‘De Gouden Griffel’ leren we samen.  

Ontwikkeling. ‘De Gouden Griffel’ is een lerende organisatie. 

Eigenaarschap. Kinderen zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling.  

Plezier. We ervaren plezier in het leren van en met elkaar.    

Onze missie: Samen met jou, leer ik op mijn eigen manier wie ik ben en wat ik kan. 

In onze visie staat het kind centraal. De ik-ontwikkeling van het kind dat zichzelf leert kennen, dat weet wat het kan en wat het nog kan leren. Het kind dat zelfvertrouwen opbouwt, zichzelf leert reguleren, zelfstandig leert werken, op zichzelf kan reflecteren en dat uniek mag zijn. Het kind kan van daaruit relaties aangaan met anderen om samen te ontwikkelen. Het kind kan eigenaar zijn van zijn eigen ontwikkeling waarbij het met vertrouwen en plezier tot leren komt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samen, plezier
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven