Rooms Katholieke Basisschool Het Baken

Oudelandselaan 139 2652 CJ Berkel en Rodenrijs

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Het Baken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hanteren een vergelijking met ongecorrigeerde eindtoetsscores zoals ze zijn behaald door onze leerlingen. Het afgelopen jaar scoorden onze 71 groep 8 leerlingen een gemiddelde score van 535,6. Het landelijk gemiddelde was 534,7.

Landelijk gezien wordt er een ondergrens en bovengrens gehanteerd: de ondergrens was 534,6 en de bovengrens 538,6 (bron: inspectie van het onderwijs) Wij vallen dus (en dat geven bovenstaande grafieken ook weer) in het gebied waarin wij conform de leerlingenpopulatie zouden moeten scoren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden door ons gemeten middels het CITO-LVS. Verantwoording wordt afgelegd in ons Jaarverslag, dat op onze website staat. Daarin worden ook de sterke- en ontwikkelpunten omschreven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij zijn in maart 2012 voor het laatst gevisiteerd door de inspectie. Dat bezoek bestond uit diverse groepsbezoeken, een analyse van de (tussen) opbrengsten en een gesprek met inspecteur, schoolleiding en de voorzitter van het CVB van de Laurentiusstichting.

Wij kunnen ons prima vinden in de rapportage die hier te openen is. Het rapport laat zien dat we op een goede manier gedifferentieerd les geven, dat onze opbrengsten conform verwachting zijn en dat onze zorgstructuur van goede kwaliteit is.

Op basis van de huidige (tussen) resultaten hebben wij ook in 2013 wederom een basisarrangement toegewezen gekregen van de inspectie. Dit geeft aan dat er vanuit de inspectie 'geen zorgen zijn over de kwaliteit van het onderwijs op onze school'.

Terug naar boven