Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Een goede leerkracht volgt en evalueert de ontwikkeling van de leerlingen. Op basis van de resultaten worden vervolgstappen voor de leerling bepaald, zo mogelijk in overleg met de ouders en leerling.
Evaluaties kunnen gaan over de resultaten, maar ook over het proces. Een veelgebruikte manier van evalueren is het gebruik van toetsen. Er zijn verschillende redenen waarom evalueren noodzakelijk is:
- Om overzicht te kunnen houden.
- Om anderen goed te kunnen informeren.
- Om goed voorbereid het gesprek in te gaan met ouders, de schoolleiding en de inspectie.
Evalueren doe je dus voor het kind, jezelf, de ouders, collega’s, inspectie en anderen. Iedereen heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Wij toetsen om het ontwikkelingsproces van de kinderen te monitoren en te stimuleren om de ontwikkeling en voortgang in kaart te brengen, om een niveau vast te stellen of om te kunnen evalueren. De kinderen krijgen op basis van de toetsresultaten passende leerstof aangeboden.
Toetsen en eindadvies.
Naast observaties in de groep, gebruiken we voor het volgen van de leerlingen toetsen die bij de verschillende lesmethodes horen. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 3 de toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem.
In groep 8 maken de kinderen de doorstroomtoets basisonderwijs. Bij kinderen in groep 8 die in aanmerking komen voor een aangepaste leerweg nemen we een capaciteitentoets af. Dit geeft ons een goed beeld van de capaciteiten van het kind, met het oog op het advies naar het voortgezet onderwijs. Al deze toetsen geven ons de mogelijkheid uw kind te volgen, maar ook ons onderwijs kritisch te volgen.
Eind groep 7 krijgt het kind een eerste indicatie voor het voortgezet onderwijs. Bij het startgesprek in groep 8 krijgt u een preadvies op papier. In februari krijgt een kind in groep 8 het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs, waarmee u uw kind kunt aanmelden. Als de eindtoets in april een hogere uitslag geeft dan het advies dat de school heeft gegeven, dan heroverwegen we ons advies en kunnen we dit eventueel bijstellen.
Ongeveer 60% van de leerlingen die vanuit De Kwakel uitstromen naar het voortgezet onderwijs heeft een verwijzing van minimaal VMBO theoretische leerweg/Havo. Dit betekent dat ongeveer 40% van de leerlingen uitstroomt naar een leerweg in het VMBO.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Samen je eigen weg.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.