Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Stamgroepen in plaats van klassen.
Op de Kwakel zitten de kinderen in stamgroepen. In zo’n stamgroep zitten drie verschillende leeftijden bij elkaar. Hierdoor ervaart het kind hoe het is om na elkaar de jongste, middelste en oudste in een stamgroep te zijn Deze verschillende rollen doen een beroep op verschillende sociale vaardigheden. Waarbij kinderen leren samenwerken met elkaar vanuit deze verschillende rollen. Ieder kind is zich bewust van de stappen die hij/zij maakt en de doelen die zij willen bereiken. Een vast onderdeel van het onderwijs is het zelf plannen van je werk, zelfstandig werken en samenwerken.
Het werken in stamgroepen brengt verschillende sociale rollen met zich mee. Kinderen worden zich sterker bewust van de eigen ontwikkeling. Ieder kind wordt aangesproken op de eigen verantwoordelijkheid voor deze ontwikkeling. Het zelf plannen van je werk en zelfstandig werken zijn, naast samenwerken, vaste onderdelen in ons onderwijs.
Aan het eind van elk schooljaar beslissen de stamgroepleiders in welke stamgroepen de kinderen die naar een nieuwe stamgroep gaan het volgende schooljaar worden geplaatst. Bij de indeling van de groepen wordt rekening gehouden met een aantal uitgangspunten:
- groepsgrootte
- evenwichtige verdeling tussen jongens en meisjes
- verdeling van jaargroepen binnen de stamgroepen
- vriendjes/vriendinnetjes
- benodigde extra zorg
Bij de groepssamenstelling is het vooral belangrijk dat de groep een veilige omgeving voor alle kinderen vormt. Zusjes en broertjes komen in principe niet bij elkaar in dezelfde stamgroep terecht. Zo krijgen ze volop de kans hun eigen persoonlijkheid te ontwikkelen.
Wij werken met blokperioden, waarin kinderen op niveau instructie krijgen en tevens zelfstandig verder werken aan hun weektaak.
De blokperiode bestaat uit stilwerktijd, instructietijd en samenwerkingstijd.Op De Kwakel werken we met IPC (Internationaal Primary Curriculum). Hieronder vallen de vakgebieden voor wereldoriëntatie en kunstzinnige en creatieve vorming. IPC is een concept dat de vakken mens en maatschappij, aardrijkskunde, natuur, techniek, geschiedenis, tekenen, handvaardigheid, muziek, ICT en bewegingsonderwijs omvat. Dit houdt in dat onze kinderen aan deze vakken werken rondom een bepaald thema. Afhankelijk van het onderwerp en de bouw duurt zo’n unit vier tot tien weken. De onderbouw werkt met Early Years, de voorloper van IPC.
De Kwakel maakt onderdeel uit van de Laurentiusstichting en tevens van het samenwerkingsverband PPO Delflanden 2802. De basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke stamgroepleider gerealiseerd. Indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning. Voor meer informatie: https://ppodelflanden.nl/ouders/passend-onderwijs/basisondersteuning
Op de Kwakel bieden wij daarnaast de volgende ondersteuning aan: we hebben een gedragsspecialist, een rekenspecialist, enkele videobegeleiders, een kindercoach, een Jenaplanspecialist en een IPC-specialist. Zij kunnen de collega's en ouders ondersteunen in het begeleiden van kinderen die extra aandacht nodig hebben.
Leerlingen met dyslexie krijgen extra begeleiding volgens het dyslexieprotocol. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij verdieping via de zaakvakken en voor meerbegaafde kinderen hebben we een verrijkingsgroep. Ook zijn er kinderen die een arrangement toegewezen gekregen hebben en meerdere individuele of soms groepsgewijze ondersteuning krijgen van bijvoorbeeld een ambulant begeleider.
De intern begeleiders ondersteunen de stamgroepleiders door te adviseren, te ondersteunen bij het uitwerken van een aanpak en soms door nader onderzoek te doen naar de onderwijsbehoefte van een leerling. In nauwe samenwerking met de stamgroepleiders, ouders en eventueel externen wordt er bekeken welke specifieke hulp gewenst is en hoe dit kan worden gerealiseerd.
De intern begeleiders zorgen er voor dat de school invulling geeft aan “passend onderwijs”. Zij dragen zorg voor alle leerlingen en ondersteunen en adviseren stamgroepleiders bij het begeleiden van de kinderen. Zij organiseren het planmatig volgen van onze leerlingen. Een paar keer per jaar vinden groepsbesprekingen plaats. Hierbij wordt gekeken naar de vorderingen van onze leerlingen op zowel cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Samen met de stamgroepleider worden observaties en toetsgegevens geanalyseerd en worden afspraken gemaakt met betrekking tot de aanpakken binnen de groep. Dit alles wordt vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem, genaamd Esis. De interne begeleiders onderhouden tevens het contact met externen als schoolarts en onderwijs adviesbureaus.
Eén keer per week is er een dagdeel een 'jeugdcoach op school' op school. Zij kan laagdrempelig ondersteuning bieden aan kinderen en hun ouders als het gaat om zorg.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie van de school is om voor alle basisvakken (taal, spelling, rekenen en wereldoriëntatie) een opgeleide specialist in dienst te hebben, dan wel bij een ontstane vacature te werven. Deze specialisten werken samen met de stamgroepleiders aan het versterken van ons onderwijs en het up-to-date houden van onze onderwijsplannen.
Kleuters zijn van nature nieuwsgierig en daardoor leren ze vanzelf. Spelenderwijs. Zolang wij maar een leeromgeving aanbieden om deze nieuwsgierigheid te bevredigen. Wij spelen daar op in met een grote diversiteit aan materialen waarvan en waarmee kleuters leren.
Om goed voorbereid te zijn op de komst van een nieuwe kleuter, vindt er voorafgaand aan de start een overdracht plaats met de voorschoolse voorziening (peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf) en is er een kennismakingsgesprek met ouders, waar de verdere procedure wordt toegelicht.
Om de kinderen goed te kunnen blijven volgen, maken wij gebruik van het leerlingobservatiesysteem Kijk! Kijk! is een systeem om de ontwikkeling van jonge kinderen te observeren, te registreren en te stimuleren. Het is een werkwijze waarmee we de ontwikkeling van kinderen in kaart brengen, een daarop afgestemd aanbod ontwerpen en monitoren wat het effect daarvan is op de ontwikkeling van de kinderen.
Minimaal twee keer per jaar heeft de stamgroepleider een groepsbespreking met de intern begeleider om de ontwikkeling van de kinderen en de groep te bespreken .