De klachtenregeling maakt deel uit van het beleid ‘Veilig op school’. Mogelijk gebeurt iets op school of is er iets aan de hand waarover iemand een klacht wil indienen. Iedereen die bij de KBS betrokken is, heeft de (wettelijke) mogelijkheid een klacht in te dienen over iets waar zij of hij het niet mee eens is. Dit kan een ouder zijn, een leerling, een teamlid of een vrijwilliger. Natuurlijk kunnen heel wat klachten en problemen door de school zelf worden opgelost. De directeur heeft hierin een taak en zo nodig kan er een vertrouwenspersoon worden ingeschakeld. Voorheen werd een vertrouwenspersoon alleen ingeschakeld bij ernstige klachten over (vermoedelijke) ongewenste intimiteiten in de seksuele sfeer. In de nieuwe klachtenregeling is de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon in te schakelen uitgebreid. Om een goede klachtenprocedure te waarborgen maken we onderscheid tussen “gewone klachten” en “ernstige klachten”. We gaan er als school vanuit dat vrijwel alle problemen in een vroeg stadium in één of meerdere gesprekken opgelost kunnen worden. De school is gericht op goede en constructieve samenwerking met de ouders.
Gewone klachten
Onder “gewone klachten” vallen bijvoorbeeld klachten over de gang van zaken in een groep, het lesgeven, de algemene gang van zaken op school, contact tussen ouders en leerkrachten en alle niet al te ernstige klachten die niet te maken hebben met het strafrecht. Hoe te handelen wanneer u zo’n klacht kwijt wilt?
a) Wanneer het de gang van zaken of een gebeurtenis in de groep betreft moet dit eerst besproken worden met de groepsleerkracht.
b) Wanneer dit gesprek geen bevredigende oplossing biedt, kan de zaak besproken worden met de directeur. Een eventueel betrokken leerkracht moet hiervan wel door de “klager” van tevoren op de hoogte zijn gesteld. Als het gaat om algemene schoolzaken is de directeur het eerste aanspreekpunt.
c) Wanneer een gesprek met de directeur onvoldoende oplevert is het mogelijk te spreken met de algemeen directeur van LEV-WN.
d) Indien dit geen bevredigend resultaat oplevert, kunnen ouders met de vertrouwenspersoon van LEV-WN spreken.
e) Wordt de klacht niet opgelost, dan is er in uiterste instantie nog beroepsmogelijkheid.
Hiervoor kunt u contact opnemen met de Klachtencommissie voor het Gereformeerd Onderwijs, ingesteld door Concent/LVGS (Landelijk Verband van Gereformeerde Schoolverenigingen). Deze commissie heeft een wettelijke status. De klachtencommissie van Concent zal dan het bevoegd gezag advies of aanwijzingen geven hoe verder te handelen.
Het adres van deze commissie:Klachtencommissie Gereformeerd Primair Onderwijs P/A GCBO, Postbus 82324, 2508 EH in Den Haag
www.gcbo.nl
Ernstige klachten
Hierbij valt te denken aan problemen in de sfeer van ongewenste intimiteiten, seksuele intimidatie, ontucht, geweld, extreme vormen van pesten e.d. Vaak zal het gaan om problemen in de sfeer van het strafrecht. Voor klachten over dit soort zaken kan de vertrouwenspersoon van LEV-WN ingeschakeld worden. De vertrouwenspersoon zal de zwaarte van de klacht beoordelen en vervolgens bemiddelen of de klager helpen de klacht verder te brengen, bijvoorbeeld naar de klachtencommissie. De klachtencommissie zal dan het centraal bestuur aanwijzingen geven hoe verder te handelen. De vertrouwenspersoon kan ook helpen bij het doen van aangifte bij politie of justitie. Wanneer het gaat om strafbare feiten geldt voor het personeel van de school en het bevoegd gezag, als men weet van dergelijke feiten, een meldingsplicht naar de vertrouwensinspecteur justitie. De vertrouwensinspecteur is een door de overheid aangestelde inspecteur om in het onderwijs op deze zaken toe te zien en te helpen bij een goede afwikkeling.
Het Landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs is: 0900-1113111.
Ouders kunnen ook contact opnemen met de vertrouwensinspectie.
Het werkterrein van de vertrouwensinspecteur richt zich in alle onderwijssectoren op:
? seksuele intimidatie en seksueel misbruik,
? fysiek en psychisch geweld,
? discriminatie en radicalisering (extremisme) in het onderwijs
Zijn/haar taken zijn te fungeren als aanspreekpunt, te adviseren over eventueel te nemen stappen, bijstaan/zoeken naar oplossingen en desgevraagd begeleiden en indienen klacht of doen van aangifte.
Stappen naar vertrouwensinspecteur
1. Alle medewerkers die op de hoogte raken van een mogelijk zedenmisdrijf gepleegd door een medewerker jegens een minderjarige leerling dienen dit direct onder de aandacht te brengen van het bevoegd gezag.
2. Indien het bevoegd gezag op enigerlei wijze bekend is geworden dat een met taken belast persoon zich mogelijk schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit jegens een (minderjarige) leerling van de school, treedt het bevoegd gezag direct in overleg met de vertrouwensinspecteur. Dit overleg moet al dan niet leiden tot een redelijk vermoeden van een strafbaar feit.
3. Indien uit het overleg met de vertrouwensinspecteur wordt geconcludeerd dat er sprake is van een redelijk vermoeden dan doet het bevoegd gezag aangifte en stelt de ouders van het vermeende slachtoffer daarvan voorafgaand op de hoogte. Deze plicht geldt ook als het slachtoffer e/o zijn/haar ouders de aangifte niet wensen.
Ook kinderen kunnen gebruik maken van deze regeling, bijvoorbeeld wanneer ze zich over een probleem thuis of op school onvoldoende kunnen uiten.
Het volledige Reglement van de Landelijke Klachtencommissies GCBO staat in de map ‘Veilig op School’ en is ter inzage op te vragen. Indien gewenst (in verband met de gevoeligheid van sommige zaken) kan de regeling ook bij de externe vertrouwenspersoon worden aangevraagd.