Basisschool De Klipper

Oudelandselaan 141 2652 ER Berkel en Rodenrijs

Schoolfoto van Basisschool De Klipper

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de IEP eindtoets 2022-2023 waren positief ten opzichte van het schooljaar 2021-2022. Dit is in de lijn der verwachting met de extra ondersteuning die is geboden vanuit de NPO subsidie. Voor schooljaar 2023-2024 wordt de subsidie Verbetering Basisvaardigheden ingezet ter ondersteuning en versterking van de onderwijskwaliteit.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van de tussentijdse resultaten bespreken we met het hele team de toets resultaten per leerling, op groepsniveau en op schoolniveau.
Wij hebben een schoolstandaard (streefniveau) bepaald, waar we onze opbrengsten aan toetsen.

Het team loopt samen met de intern-begeleiders een traject voor planmatig werken waarbij de leerlingenzorg doorgelicht wordt. Het doel van dit traject is de leerlingenzorg te optimaliseren en te verbeteren in het belang van de leerlingen op De Klipper.

Door deze werkwijze krijgt een leerkracht meer grip op het onderwijs en kan beter inspelen op ontwikkeling in de groep.

Naast bovenstaand, schoolbreed plan van aanpak, zijn de individuele plannen vooral erop gericht om individuele leerlingen te laten groeien in hun ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het opstellen van ons advies werken wij met een adviescommissie. Deze bestaat uit leerkrachten groep 7 en 8, intern begeleider en directeur.

Eind groep 7 krijgen onze leerlingen het pre-advies. 

Halverwege groep 8 krijgen de leerlingen het voorlopig advies en na de eindtoets ontvangen de kinderen het definitieve advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Klipper is een Daltonschool.

We werken volgens de Daltonprincipes: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken, effectiviteit en reflectie.

Dit geldt niet alleen voor cognitieve gebieden maar ook voor het sociale gedeelte.
Kinderen leren door voorbeeldgedrag, de dagelijkse omgang met elkaar, de sfeer op school en de schoolafspraken wat gewenst gedrag is en hoe ze zich hier naar moeten gedragen.
Op De Klipper vinden wij het belangrijk dat kinderen zich veilig, geaccepteerd en zelfverzekerd voelen want alleen dan kan een kind zich optimaal ontwikkelen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste onderzoek van de onderwijsinspectie heeft plaats gevonden in november 2014. Het basisarrangement van de Klipper is verlengd.

De onderwijsinspectie voert ongeveer eens in de vier jaar een onderzoek uit op de basisscholen. Daarbij wordt de beslissing genomen of de school het basisarrangement behoudt. Als dit zo is dan betekent dat dat de school voldoende of goed scoort op de verschillende indicatoren en dat de school op een zorgvuldige en wel doordachte wijze werkt aan het realiseren van onderwijs en aan het ontwikkelen van beleid. Er is vanuit de onderwijsinspectie vertrouwen in de zorgvuldige voortzetting van deze ontwikkelingen en er is geen sprake van intensivering van het toezicht.  

Terug naar boven