Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons team is divers en iedereen op onze school kiest bewust voor het werken vanuit de Daltonkernwaarden. Iedereen deelt de betrokkenheid voor de kinderen en goed onderwijs. Wij zien als voorwaarde voor goed onderwijs een goede samenwerking met ouders en een plek waar kinderen zich thuis voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. In deze samenwerking zijn openheid en een luisterend oor belangrijk.
Op de Klipper krijgen alle kinderen Engels op school vanaf groep 1. Bij de jongere kinderen ligt de aandacht vooral op het spelenderwijs kennis maken met en vertrouwd raken met de Engelse taal.
Daarnaast werken we met een vakdocent voor muziek. De vakdocent muziek geeft les aan de groepen 3 t/m 5 de muziekles en geeft daarnaast via een naschools aanbod ook gitaarles voor de groepen 7 en 8 aanbieden.
Voor de groepen 6 t/m 8 is er één keer per week een dramales door onze vakdocent
Daarnaast werken wij ook met specialisten op het gebied van hoogbegaafdheid, gedrag, taal/lezen en rekenen.
Wij bieden onze kleuters in de groepen 1-2 een spelend leren traject aan. Dit betekent dat onze jongste leerlingen zoveel mogelijk taal-, reken-, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden ontwikkelen door te spelen in de diverse hoeken.
De leerkrachten betrekken de leerlingen bij wat ze binnen een thema willen leren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de themahoeken. Zo krijgen de leerlingen spelenderwijs allerhande (Dalton) vaardigheden mee die weer verwacht worden van onze leerlingen in de hogere groepen.
Met instemming van de medezeggenschapsraad wordt er elk jaar een jaarplanning opgesteld. Hierin zijn voor ouders in een oogopslag de vakanties, roostervrije dagen en activiteiten te zien.
Met het opstellen van de jaarplanning wordt rekening gehouden met de minimale uren die een leerling in acht jaar onderwijs moet hebben gevolgd. Voor meer informatie klik hier.
Op de Klipper vinden we het belangrijk dat kinderen de zorg en de aandacht krijgen die zij nodig hebben. Dit geldt voor de kinderen die het basisonderwijs soepel doorlopen en tevens voor de kinderen bij wie de dingen anders gaan dan verwacht. Dit kan te maken hebben met leren, met hun welbevinden, hun contacten met anderen. Het kan gaan om kinderen die juist meer aankunnen dan het regulier programma of om kinderen die moeite hebben om dat niveau te behalen of vast te houden. Ook zijn er wel kinderen op school waar iets specifiekers aan de hand is ; dyslexie, dyscalculie, adhd in verschillende verschijningsvormen, lichtere stoornissen in het autistisch spectrum, kinderen met auditieve of visuele beperkingen, hoogbegaafdheid, en zo nog enkele vormen hierin. Bij de overwegingen zijn de uitgangspunten dat het goed gaat met het welbevinden van een kind, dat we als school geheel of gedeeltelijk kunnen bieden wat een kind nodig heeft, dat er vooruitgang geboekt wordt en dat we het evenwicht van aandacht en ondersteuning kunnen blijven bieden aan alle kinderen in de groepen op school.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school wordt er goed gekeken naar de mogelijkheden die we onze leerlingen kunnen bieden. Zo hebben we een teamscholing op het gebied van handelingsgericht werken waarbij de leerkrachten kijken naar hun eigen handelen maar ook een goede analyse maken van hun groep.
Daarnaast hebben we een extra aanbod voor kinderen die uitvallen op cognitief gebied of juist extra uitdaging nodig hebben op cognitief gebied. Dit valt samen in Dokhaven. Dokhaven bestaat uit Dok 9 en Dok 10.
Dok 9: dit is de groep kinderen die meer cognitieve uitdaging nodig hebben.
Dok 10: dit is de groep kinderen die we door een meer praktische aanpak uitdagen tot ontwikkelen.
De peuterspeelzalen in deze gemeente verzorgen een overdracht van relevante informatie over de kinderen naar de basisscholen.