Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het leerstofjaarklassensysteem is gekozen met de achterliggende gedachte dat leeftijdsgroepen in een zelfde leeftijdsfase zitten en elkaar daardoor beter begrijpen, beter kunnen samenwerken, helpen, ondersteunen en versterken. In een leeftijdsgroep wordt een globale driedeling gemaakt, een basisgroep, een ondersteuningsgroep en een groep die meer uitdaging behoeft. Dit kan per vak verschillen.
Wanneer in een bepaald leerjaar te veel of te weinig leerlingen zijn (bijvoorbeeld 8 leerlingen of juist 38), dan gaan we een combinatiegroep formeren.
De leerkracht(en) van de groep maakt een groepsoverzicht waarin elke leerling in kaart wordt gebracht en waarin men kan noteren wat de onderwijsbehoefte van dit kind is.
Er wordt vanaf groep 4 gewerkt met laptops bij rekenen, taal, en lezen. Dit geeft rust in de groepen en goed overzicht bij de leerkrachten, die alle resultaten direct zichtbaar in beeld hebben en hierop in kunnen spelen. Voor spelling wordt in groep 4, 5 en 6 voornamelijk geschreven, zodat de spellingcategorieën beter inslijpen.
De basis van onze school is terug te vinden in het ondersteuningsprofiel.
Met een gedifferentieerde interactieve directe instructie op 3 niveaus bieden we voor een grote groep kinderen onderwijs op maat. Door middel van het zelfstandig werken (met behulp van een stoplicht en een instructietafel in de klas), kunnen kinderen omgaan met uitgestelde aandacht, maar ook kan de leerkracht de momenten benutten om opvallers (zowel naar boven als naar beneden) verder helpen aan de instructietafel. De intern begeleider begeleidt ook kinderen uit groep 5 t/m 8 die nog meer aan kunnen. Deze kinderen zitten in een Máximeergroep.
Zie voor verdere informatie op de website van de school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Verder inzetten op inclusief onderwijs binnen de mogelijkheden van het team en de school als organisatie.
Onze school is geen VVE-school, maar zijn er qua taal wel op gericht om een vloeiende doorgaande lijn te bieden aan kinderen die wel van een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal afkomen met een VVE-gerichte aanpak. Er is speciaal in de gemeente Lansingerland een commissie samengesteld die de doorgaande lijn van kinderen van 0-18 jaar in kaart wil brengen. Ook zijn er contacten met kinderdagverblijven en speelzalen om het talige aspect op elkaar af te stemmen