BS Onder de Linden

Kanaalstraat 77 5986 AE Beringe

Schoolfoto van BS Onder de Linden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als we het onderwijsresultatenmodel toepassen op de resultaten van de afgelopen drie schooljaren waarin een eindtoets heeft plaatsgevonden (2020-2021, 2021-2022, 2022-2023) levert dat het volgende beeld op:

Het percentage leerlingen dat 1F moet hebben behaald is 85%. Dat percentage ligt op basisschool Onder de Linden in de periode op 93,5%. Het percentage leerlingen dat 2F/1S moet hebben behaald is 47,3%. Het percentage leerlingen op Onder de Linden dat dit referentieniveau in de periode gehaald heeft ligt op 53,0%. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar, in februari en in juni, worden er methodeonafhankelijke toetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, spelling en technisch lezen op woord- en tekstniveau. Per vakgebied vertalen we deze gegevens op kind-, groeps- en schoolniveau. We noteren de gegevens (waarnemen), beschrijven verklaringen voor de resultaten (begrijpen), stellen doelen & ambities voor de volgende periode (plannen) en maken concrete interventies die we gaan uitvoeren (realiseren). Zo ontstaat er een cyclische analyse op school- (school in beeld), groeps- (groep in beeld) en kindniveau (kind in beeld).

De methode onafhankelijke toetsen zijn voor ons een meetmoment, waarbij er als het ware een foto wordt genomen van de huidige stand van zaken. Het geeft o.a. een antwoord op de volgende vragen;

  • Wat is de vaardigheidsscore en het functioneringsniveau van de leerling? Welke groei heeft het kind de afgelopen periode gemaakt? Wat heeft ervoor gezorgd dat het kind deze groei kon maken. Wat heeft het kind nodig om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen? Wat zijn sleepdoelen waaraan in de volgende periode nog gewerkt moet worden? Etc.. 
  • Wat is de gemiddelde vaardigheidsscore van de groep(en)? Hoe verhoudt zich deze tot de landelijke, gemiddelde vaardigheidsscore? Hoe kunnen we de groei van een groep verklaren? Wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen? Wat zijn groepsdoelen waaraan in de volgende periode nog gewerkt moet worden? Etc.. 
  • Welke groei in vaardigheidsscore laten de groepen zien? Hoe verhoudt zich deze tot de verwachte groei op basis van het de landelijke, gemiddelde groei in vaardigheidsscore?   
  • Welke trend is zichtbaar in de ontwikkeling op dezelfde didactische leeftijd in drie opeenvolgende schooljaren ten opzichte van het landelijk gemiddelde? Wat is de gemiddelde groei over drie schooljaren? En hoe verhoudt zich dit, uitgedrukt in een percentage, tot de verwachte groei over drie schooljaren?

Met ingang van schooljaar 2020-2021 wordt er in het primair onderwijs gewerkt met een onderwijsresultatenmodel. Het onderwijsresultatenmodel is niet alleen een instrument voor de inspectie om te beoordelen of scholen voldoende resultaten halen. Het geeft scholen (en besturen) óók de gelegenheid om te kijken of ze resultaten behalen die ze mogen verwachten. Scholen kunnen zich hierbij vergelijken met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. Bij de tussentijdse toetsen volgen wij op 'Onder de Linden' het percentage kinderen dat per groep op koers is voor 1F (fundamenteel niveau) en welk percentage op koers is voor 2F/1S (streefniveau). Wij volgen dit cyclisch omdat de gegevens ons informatie geven over onze kwaliteit van onderwijs en wij (zorg)signalen zo snel mogelijk kunnen omzetten in schoolverbeterplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het is voor ons heel belangrijk dat kinderen zich thuis en veilig voelen op school. De leerkrachten realiseren een kindvriendelijke sfeer, waarbinnen er aandacht is voor de basisbehoeften van elk kind: vertrouwen, veiligheid en duidelijkheid. Welbevinden is de basis voor ontwikkeling. Respect hebben voor elkaar, gelijkwaardigheid en verbondenheid zijn hiervoor belangrijke voorwaarden. De uitgangspunten voor ons pedagogisch klimaat zijn;     

  • Fouten maken mag, als je bereid bent ervan te leren en opnieuw te beginnen. Kinderen én volwassenen leren van hun fouten. Je leren inleven in de emoties van een ander vinden we belangrijk. ·        
  • Van kinderen kun je leren. Kinderen zijn nooit vervelend, maar gedragen zich wel eens vervelend. Wij zijn nieuwsgierig naar de oorzaak van gedrag en proberen vanuit daar positief bij te sturen. ·        
  • Ruzie komt voor. Het gaat er niet om wie begonnen is, maar ook dat het weer wordt bijgelegd. Het kan niet altijd vergeven en vergeten, maar je kunt wel vergeven en opnieuw beginnen. We werken aan een goede sfeer op school en vinden het belangrijk positief gedrag te bekrachtigen.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Sociale veiligheid
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven