Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Onderwijsaanbod en tussentijdse resultaten
Intern begeleider
Wij stemmen ons onderwijsaanbod zo veel mogelijk af op de verschillende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Om de zorg binnen de school goed te organiseren, is een intern begeleider (IB) aangesteld. Bij haar kunnen de leerkrachten en ouders terecht met hun vragen over leerlingen die in de groep problemen ondervinden ten aanzien van gedrag en/of het verwerken van kennis en vaardigheden. Drie keer per jaar bespreken de leerkrachten hun leerlingen tijdens een groepsbespreking met de IB-er. De IB-er houdt contact met o.a. de jeugdcoach, logopedisten, CJG en ambulant begeleiders van expertisecentra. De IB-er kan ouders ook verwijzen naar externen.Leerlingvolgsysteem - tussenresultaten
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, maakt de school gebruik van de observaties van BOSOS (in de kleutergroepen) en het IEP volgsysteem (groep 3 t/m 8). De meetmomenten vinden plaats in januari en juni. De resultaten zijn terug te vinden op het rapport en worden besproken tijdens de oudergesprekken. Naast deze landelijke toetsen meten wij de ontwikkeling van de leerlingen ook met opdrachten vanuit onze methodes. Dit noemen wij onze methode-gebonden toetsen. A.d.h.v. deze tussentijdse metingen zien we goed of de aangeboden lesstof bij de leerlingen is beklijfd en kunnen we ons onderwijs tussentijds bijsturen naar de behoeften van de groep, groepjes leerlingen en individuen. Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van het Volginstrument 'Hart & Handen' van IEP.Extra begeleiding
Aan de hand van het leerlingvolgsysteem wordt bekeken of leerlingen extra zorg nodig hebben. Als leerlingen extra zorg nodig hebben, dan worden de ouders hiervan op de hoogte gebracht en de werkwijze wordt met hen besproken en geëvalueerd. De structurele zorg aan leerlingen wordt vastgelegd in een groepsplan. Groepsplannen worden uitgevoerd in de groep tijdens het zelfstandig werken aan de weektaak of buiten de groep door een leerkracht die extra begeleiding biedt aan kleine groepjes leerlingen. Daarnaast bieden de leerkrachten indien nodig verlengde instructies aan de instructietafel in de groep.Dyslexieprotocol
Voor leerlingen met lees- en spellingproblemen volgen wij het dyslexieprotocol. Ons dyslexieprotocol is gebaseerd op het ‘protocol voor leesproblemen en dyslexie’ dat in opdracht van de overheid is uitgegeven door het expertisecentrum Nederlands. Vanaf groep 3 worden de scores van leerlingen op het gebied van lezen nauwkeurig bijgehouden. Bij tegenvallende prestaties wordt door de school extra hulp geboden. Deze hulp wordt vastgelegd in leesplannen. Bij blijvend lage prestaties (drie E-scores op rij) wordt de leerling door de ouders opgegeven voor onderzoek bij een dyslexie-instituut of schoolbegeleidingsdienst. * Het dyslexieprotocol is op onze schoolwebsite te downloaden.Leerlingen die de reguliere stof niet aankunnen
Indien na herhaald uitgevoerde plannen de stof steeds weer te moeilijk blijkt, kan het voorkomen dat we moeten concluderen dat het basisniveau te moeilijk is. Na bespreking en toestemming in de zorgcommissie kan deze leerling dan gaan werken volgens een individuele leerlijn. Hiertoe wordt alleen besloten in overleg met ouders. Voor deze leerlingen wordt een ‘Persoonlijk ontwikkelingsprofiel’ opgesteld waarin tussen- en einddoelen voor de leerlingen worden vastgesteld.Leerlingen die meer aankunnen
Als een leerling meer aankan dan de reguliere stof, bieden wij de leerling aanpassing van ons onderwijsaanbod aan. Dit gebeurt zoveel mogelijk op de manier van ‘compacten en verrijken’ waarbij leerlingen minder reguliere stof en meer uitdagende stof aangeboden krijgen. De afspraken over deze aanpassingen zijn individueel en op maat. Ouders worden hierover geïnformeerd. Op school is een document ‘Begaafdenbeleid’ aanwezig. Dit document is te vinden op onze website. In uitzonderlijke gevallen stromen leerlingen versneld door. De criteria hiervoor zijn vastgelegd in een document ‘Criteria voor versnelling’. Dit document is ook te vinden op onze schoolwebsite.Plusklas
De plusklassen voor de groepen 2 tot en met 4 en de groepen 5 tot en met 8 zijn een aanvulling op ons begaafdenbeleid, waarbij we in iedere groep al zoveel mogelijk aansluiten bij het niveau van iedere leerling. Met de plusklas willen wij leerlingen uit de groepen groep 2 tot en met 8, die nog niet voldoende uitdaging vinden binnen de groep, onderwijs op maat bieden. Wij willen zoveel mogelijk kwaliteiten van leerlingen aanspreken en deze samen met hen tot ontwikkeling brengen. Vanuit deze doelstelling draagt de plusklas bij aan passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. Het geeft deze leerlingen ook de mogelijkheid om gelijkgestemden te ontmoeten en met deze kinderen samen te werken. Verder wordt gewerkt met lesstof op het gebied van alle vakgebieden. Er zijn criteria verbonden aan deelname aan de Plusklas. De beslissing of uw kind wel of niet deelneemt aan de Plusklas ligt bij de school en wordt per leerjaar opnieuw bekeken.Ontdekclub
Ieder schooljaar organiseren we een ontdekclub. Leerlingen, die hieraan deelnemen, werken onder leiding van de plusklasleerkracht gedurende een bepaalde periode samen aan een project. Voorbeelden van onderwerpen die aan de orde zijn geweest, zijn Leonardo da Vinci, ruimtevaart, architectuur en de Tweede Wereldoorlog. De ontdekclub bestaat uit leerlingen die nog niet deelnemen aan de Plusklas, maar wel een ontwikkelingsvoorsprong laten zien en extra uitdaging (buiten de klas) nodig hebben. Er wordt intern (door de groepsleerkracht, talentbegeleider en intern begeleider) bekeken welke leerlingen deelnamen aan de ontdekclub. De school neemt hierin de eindbeslissing.
Groep 7 – Pre-advies - Totstandkoming
Het pre-advies komt tot stand in een overleg tussen de leerkracht(en) van groep 7, de toekomstige leerkracht(en) groep 8, de intern begeleider en de directeur. Dit overleg vindt plaats twee à drie weken voor het pre-adviesgesprek. De communicatie naar de leerling en ouders/verzorgers vindt eind groep 7 plaats tijdens het pre-adviesgesprek
Bij het pre-adviesgesprek worden de leerling en ouders/verzorgers op school uitgenodigd. De leerling en ouders/verzorgers ontvangen tijdens het gesprek een officieel schriftelijk document met daarop de bevestiging van het pre-schooladvies en krijgen daarbij een mondelinge toelichting. De leerkracht(en) noteren in een gespreksverslag de inhoud van dit gesprek en de reactie van leerling en ouders/verzorgers.
Wij baseren ons bij het tot stand komen van het voorlopig advies op de volgende gegevens:
- IEP gegevens uit het leerlingvolgsysteem (en cito uitslagen zover nog bekend);
- De cijfers van de methodetoetsen in groep 7;
- De (huis)werkhouding
- Gedragskenmerken
- Sociaal - emotionele vaardigheden
Tijdens het rapportgesprek in juni wordt het pre-schooladvies gecommuniceerd met ouders en de leerling. Leerkrachten zullen een onderbouwing geven van het pre-advies. Ouders en leerlingen ontvangen een officieel schriftelijk document met daarop het pre-schooladvies.De begeleiding van groep 8
Groep 8 is een belangrijk jaar, want de leerling gaat het laatste schooljaar in op de basisschool. Het voortgezet onderwijs lonkt en als oudste leerling van de basisschool is hij of zij eraan toe om zich voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. Hetzelfde geldt voor de ouders. Het kind van de basisschool begeleiden naar het voortgezet onderwijs is niet eenvoudig en de stap naar het voortgezet onderwijs is dan ook een zeer belangrijke. Wij trachten de leerlingen en ouders zo goed mogelijk in dit proces te helpen.
Schooladvies in groep 8
Het voorlopig en definitieve advies komt tot stand in overleg tussen leerkracht(en) groep 8, de intern begeleider en de directie. Wanneer het voorlopige advies afwijkt van het pré-advies wordt ook nog overlegd met de leerkracht(en) van groep 7. In januari worden de voorlopige adviezen met ouders en leerlingen besproken.
Wij baseren ons bij het tot stand komen van het voorlopig advies op de volgende gegevens:
- IEP gegevens uit het leerlingvolgsysteem (en cito uitslagen zover nog bekend);
- De cijfers van de methodetoetsen in groep 7 en 8;
- De (huis)werkhouding
- Gedragskenmerken
- Sociaal - emotionele vaardigheden
Doorstroomtoets
In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. In maart ontvangen de ouders de uitslag van deze doorstroomtoets. Als de uitslag van de droomstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan zijn er wettelijk twee mogelijkheden:
1. De leerling krijgt een hoger definitief advies óf...
2: De school besluit het advies te heroverwegen en het advies niet aan te passen. Alleen als het in het belang is van de leerling, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dit te onderbouwen.
De heroverweging wordt intern behandeld in een commissie bestaande uit de intern begeleidster, directeur en leerkracht(en). Wanneer het definitief advies niet wordt aangepast, worden ouders en leerlingen uitgenodigd voor een gesprek.Oriëntatie op voortgezet onderwijs
Het eerste deel van het schooljaar bezoekt groep 8 diverse scholen voor voortgezet onderwijs om een indruk te krijgen van deze vormen van onderwijs. De scholen voor voortgezet onderwijs organiseren voor ouders en toekomstige leerlingen open dagen. Wij adviseren de ouders en leerlingen een aantal open dagen te bezoeken, zodat zij zich een goed oordeel kunnen vormen over de scholen. Uiteindelijk nemen de ouders de beslissing met betrekking tot de schoolkeuze en melden hun kind aan op de betreffende school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Pedagogisch klimaat
Op OBS Groenehoek vinden wij een goed pedagogisch klimaat belangrijk voor een goede ontwikkeling van de leerling. Om een goed pedagogisch klimaat te waarborgen, hanteren we duidelijke afspraken en regels voor de leerlingen. Jezelf veilig voelen, gevoelsmatig goed in je vel zitten, is een voorwaarde voor goed leren. Het pedagogisch klimaat op OBS Groenehoek is goed. Door systematisch te werken rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en deze ook te volgen weten wij het pedagogisch klimaat in de groep en in de school te waarborgen.
Kanjertraining
In alle groepen worden de lessen van de kanjertraining gevolgd. De Kanjertraining is een lessenserie, die zich richt op de sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen. De leerkrachten zijn hiervoor gecertificeerd. In 2022 én 2023 is ons gehele schoolteam weer bijgeschoold in het goed lesgeven met de methode Kanjertraining. De Kanjertraining is meer dan een methode sociale vaardigheden: het is een manier van omgaan met elkaar, waarin de eigen verantwoordelijkheid een goede rol speelt. Door verhalen en oefeningen krijgen de leerlingen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander.
Sociaal-emotioneel leerling volgsysteem
Een andere manier om te letten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is ons sociaal-emotioneel Leerling Volg Systeem 'Hart & Handen' van IEP. De resultaten van 'Hart & Handen' worden weergegeven op een talentenkaart van uw kind. Deze talentenkaart geeft een goed overzicht van hoe uw kind naar zichzelf kijkt op gebied van leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief denken.
In 2015 heeft de inspectie geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs in orde is. Met name het didactisch handelen en de afstemming op de verschillen in ontwikkeling vallen positief op.
Verbeterpunten werden geadviseerd op de leerlingenzorg voor leerlingen met een achterstand. De school heeft hier de laatste jaren flink in geïnvesteerd.
In 2022 hebben wij deelgenomen aan een thema-onderzoek van de onderwijsinspectie. Hierbij kwam een inspecteur kijken naar de kwaliteit van lesgeven van onze leerkrachten en de betrokkenheid van de leerlingen. Er is geen officieel rapport opgesteld van dit onderzoek, maar de nabespreking met de inspecteur heeft ons wel doen laten inzien dat wij onze leerlingen goed lesgeven!