Basisschool Groenehoek

Stampioendreef 7 2661 SR Bergschenhoek

  • Op beide locaties hebben wij een prachtig recent vernieuwd groen schoolplein. Met veel ruimte om te spelen, te ontdekken en te leren.
  • Onze leerlingen leren zelfstandig te zijn, keuzes te maken en hierop te reflecteren. Ook verantwoordelijkheid hoort hierbij.
  • Ieder kind is uniek, hoort erbij en ontwikkelt zich op zijn eigen manier. De leerkracht treedt op als coach en de leerling staat centraal.
  • Door de wereld om je heen te ontdekken en te onderzoeken leer je veel meer. Thematisch werken en onderzoekend leren hoort hierbij.
  • Samenwerken staat bij ons op school de hele dag centraal. Elkaar helpen, samen spelen, werken en leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op OBS Groenehoek nemen wij in groep 8 de IEP Eindtoets af. De IEP Eindtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat ?in zijn/haar ontwikkeling. De IEP meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. Zo krijgen we als school inzicht welk referentieniveau (1F, 2F en 1S) de leerlingen beheersen. De uitkomst van de IEP Eindtoets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onderwijsaanbod en tussentijdse resultaten

Intern begeleider

Wij stemmen ons onderwijsaanbod zo veel mogelijk af op de verschillende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Om de zorg binnen de school goed te organiseren, is een intern begeleider (IB) aangesteld. Bij haar kunnen de leerkrachten en ouders terecht met hun vragen over leerlingen die in de groep problemen ondervinden ten aanzien van gedrag en/of het verwerken van kennis en vaardigheden. Drie keer per jaar bespreken de leerkrachten hun leerlingen tijdens een groepsbespreking met de IB-er. De IB-er houdt contact met o.a. de jeugdcoach, logopedisten, CJG en ambulant begeleiders van expertisecentra. De IB-er kan ouders ook verwijzen naar externen.    

Leerlingvolgsysteem - tussenresultaten

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, maakt de school gebruik van de observaties van BOSOS (in de kleutergroepen) en het IEP volgsysteem (groep 3 t/m 8). De meetmomenten vinden plaats in januari en juni. De resultaten zijn terug te vinden op het rapport en worden besproken tijdens de oudergesprekken. Naast deze landelijke toetsen meten wij de ontwikkeling van de leerlingen ook met opdrachten vanuit onze methodes. Dit noemen wij onze methode-gebonden toetsen. A.d.h.v. deze tussentijdse metingen zien we goed of de aangeboden lesstof bij de leerlingen is beklijfd en kunnen we ons onderwijs tussentijds bijsturen naar de behoeften van de groep, groepjes leerlingen en individuen. 

Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van het Volginstrument 'Hart & Handen' van IEP.     

Extra begeleiding

Aan de hand van het leerlingvolgsysteem wordt bekeken of leerlingen extra zorg nodig hebben. Als leerlingen extra zorg nodig hebben, dan worden de ouders hiervan op de hoogte gebracht en de werkwijze wordt met hen besproken en geëvalueerd. De structurele zorg aan leerlingen wordt vastgelegd in een groepsplan. Groepsplannen worden uitgevoerd in de groep tijdens het zelfstandig werken aan de weektaak of buiten de groep door een leerkracht die extra begeleiding biedt aan kleine groepjes leerlingen. Daarnaast bieden de leerkrachten indien nodig verlengde instructies aan de instructietafel in de groep.

Dyslexieprotocol

Voor leerlingen met lees- en spellingproblemen volgen wij het dyslexieprotocol. Ons dyslexieprotocol is gebaseerd op het ‘protocol voor leesproblemen en dyslexie’ dat in opdracht van de overheid is uitgegeven door het expertisecentrum Nederlands. Vanaf groep 3 worden de scores van leerlingen op het gebied van lezen nauwkeurig bijgehouden. Bij tegenvallende prestaties wordt door de school extra hulp geboden. Deze hulp wordt vastgelegd in leesplannen. Bij blijvend lage prestaties (drie E-scores op rij) wordt de leerling door de ouders opgegeven voor onderzoek bij een dyslexie-instituut of schoolbegeleidingsdienst.  

* Het dyslexieprotocol is op onze schoolwebsite te downloaden.

Leerlingen die de reguliere stof niet aankunnen

Indien na herhaald uitgevoerde plannen de stof steeds weer te moeilijk blijkt, kan het voorkomen dat we moeten concluderen dat het basisniveau te moeilijk is. Na bespreking en toestemming in de zorgcommissie kan deze leerling dan gaan werken volgens een individuele leerlijn. Hiertoe wordt alleen besloten in overleg met ouders. Voor deze leerlingen wordt een ‘Persoonlijk ontwikkelingsprofiel’ opgesteld waarin tussen- en einddoelen voor de leerlingen worden vastgesteld.   

Leerlingen die meer aankunnen

Als een leerling meer aankan dan de reguliere stof, bieden wij de leerling aanpassing van ons onderwijsaanbod aan. Dit gebeurt zoveel mogelijk op de manier van ‘compacten en verrijken’ waarbij leerlingen minder reguliere stof en meer uitdagende stof aangeboden krijgen. De afspraken over deze aanpassingen zijn individueel en op maat. Ouders worden hierover geïnformeerd.  

Op school is een document ‘Begaafdenbeleid’ aanwezig. Dit document ligt ter inzage bij de directie of interne begeleider. In uitzonderlijke gevallen stromen leerlingen versneld door. De criteria hiervoor zijn vastgelegd in een document ‘Criteria voor versnelling’. Dit document is te vinden op onze schoolwebsite.   

Plusklas

De plusklassen voor de groepen 2 tot en met 4 en de groepen 5 tot en met 8 zijn een aanvulling op ons begaafdenbeleid, waarbij we in iedere groep al zoveel mogelijk aansluiten bij het niveau van iedere leerling. Met de plusklas willen wij leerlingen uit de groepen groep 2 tot en met 8, die nog niet voldoende uitdaging vinden binnen de groep, onderwijs op maat bieden. Wij willen zoveel mogelijk kwaliteiten van leerlingen aanspreken en deze samen met hen tot ontwikkeling brengen. Vanuit deze doelstelling draagt de plusklas bij aan passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. Het geeft deze leerlingen ook de mogelijkheid om gelijkgestemden te ontmoeten en met deze kinderen samen te werken. Verder wordt gewerkt met lesstof op het gebied van alle vakgebieden. Er zijn criteria verbonden aan deelname aan de Plusklas. De beslissing of uw kind wel of niet deelneemt aan de Plusklas ligt bij de school en wordt per leerjaar opnieuw bekeken.   

Ontdekclub

Ieder schooljaar organiseren we een ontdekclub. Leerlingen, die hieraan deelnemen, werken onder leiding van de plusklasleerkracht gedurende een bepaalde periode samen aan een project. Voorbeelden van onderwerpen die aan de orde zijn geweest, zijn Leonardo da Vinci, ruimtevaart, architectuur en de Tweede Wereldoorlog. De ontdekclub bestaat uit leerlingen die nog niet deelnemen aan de Plusklas, maar wel een ontwikkelingsvoorsprong laten zien en extra uitdaging (buiten de klas) nodig hebben. Er wordt intern (door de groepsleerkracht, talentbegeleider en intern begeleider) bekeken welke leerlingen deelnamen aan de ontdekclub. De school neemt hierin de eindbeslissing.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 7 – Pre-advies - Totstandkoming

Het pre-advies komt tot stand in een overleg tussen de leerkracht(en) van groep 7, de toekomstige leerkracht(en) groep 8, de intern begeleider en de directeur. Dit overleg vindt plaats twee à drie weken voor het pre-adviesgesprek. De communicatie naar de leerling en ouders/verzorgers vindt eind groep 7 plaats tijdens het pre-adviesgesprek

Bij het pre-adviesgesprek worden de leerling en ouders/verzorgers op school uitgenodigd. De leerling en ouders/verzorgers ontvangen tijdens het gesprek een officieel schriftelijk document met daarop de bevestiging van het pre-schooladvies en krijgen daarbij een mondelinge toelichting. De leerkracht(en) noteren in een gespreksverslag de inhoud van dit gesprek en de reactie van leerling en ouders/verzorgers.

Wij baseren ons bij het tot stand komen van het voorlopig advies op de volgende gegevens:

  • IEP gegevens uit het leerlingvolgsysteem (en cito uitslagen zover nog bekend);
  • De cijfers van de methodetoetsen in groep 7;
  • De (huis)werkhouding
  • Gedragskenmerken
  • Sociaal - emotionele vaardigheden

Tijdens het rapportgesprek in juni wordt het pre-schooladvies gecommuniceerd met ouders en de leerling. Leerkrachten zullen een onderbouwing geven van het pre-advies. Ouders en leerlingen ontvangen een officieel schriftelijk document met daarop het pre-schooladvies.

De begeleiding van groep 8

Groep 8 is een belangrijk jaar, want de leerling gaat het laatste schooljaar in op de basisschool. Het voortgezet onderwijs lonkt en als oudste leerling van de basisschool is hij of zij eraan toe om zich voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. Hetzelfde geldt voor de ouders. Het kind van de basisschool begeleiden naar het voortgezet onderwijs is niet eenvoudig en de stap naar het voortgezet onderwijs is dan ook een zeer belangrijke. Wij trachten de leerlingen en ouders zo goed mogelijk in dit proces te helpen.

Schooladvies in groep 8

Het voorlopig en definitieve advies komt tot stand in overleg tussen leerkracht(en) groep 8, de intern begeleider en de directie. Wanneer het voorlopige advies afwijkt van het pre-advies wordt ook nog overlegd met de leerkracht(en) van groep 7. In januari worden de voorlopige adviezen met ouders en leerlingen besproken. 

Wij baseren ons bij het tot stand komen van het voorlopig advies op de volgende gegevens:

  • IEP gegevens uit het leerlingvolgsysteem (en cito uitslagen zover nog bekend);
  • De cijfers van de methodetoetsen in groep 7 en 8;
  • De (huis)werkhouding
  • Gedragskenmerken
  • Sociaal - emotionele vaardigheden

Doorstroomtoets

Op 6 en 7 februari 2024 maken de kinderen de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart 2024 ontvangen de ouders de uitslag van deze doorstroomtoets. Als de uitslag van de droomstroomtoets hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan zijn er wettelijk twee mogelijkheden:

1. de leerling krijgt een hoger definitief advies

of

2: De school besluit het advies te heroverwegen en het advies niet aan te passen. Alleen als het in het belang is van de leerling, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school dient dit te onderbouwen.?

De heroverweging wordt intern behandeld in een commissie bestaande uit de intern begeleidster, directeur en leerkracht(en). Wanneer het definitief advies niet wordt aangepast, worden ouders en leerlingen uitgenodigd voor een gesprek.

Oriëntatie op voortgezet onderwijs

Het eerste deel van het schooljaar bezoekt groep 8 diverse scholen voor voortgezet onderwijs om een indruk te krijgen van deze vormen van onderwijs. De scholen voor voortgezet onderwijs organiseren voor ouders en toekomstige leerlingen open dagen. Wij adviseren de ouders en leerlingen een aantal open dagen te bezoeken, zodat zij zich een goed oordeel kunnen vormen over de scholen. Uiteindelijk nemen de ouders de beslissing met betrekking tot de schoolkeuze en melden hun kind aan op de betreffende school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch klimaat

Op OBS Groenehoek vinden wij een goed pedagogisch klimaat belangrijk voor een goede ontwikkeling van de leerling. Om een goed pedagogisch klimaat te waarborgen, hanteren we duidelijke afspraken en regels voor de leerlingen. Jezelf veilig voelen, gevoelsmatig goed in je vel zitten, is een voorwaarde voor goed leren. Het pedagogisch klimaat op OBS Groenehoek is goed. Door systematisch te werken rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en deze ook te volgen weten wij het pedagogisch klimaat in de groep en in de school te waarborgen.

Kanjertraining

In alle groepen worden de lessen van de kanjertraining gevolgd. De Kanjertraining is een lessenserie, die zich richt op de sociaal- emotionele ontwikkeling van leerlingen. De leerkrachten zijn hiervoor gecertificeerd. In 2022 én 2023 is ons gehele schoolteam weer bijgeschoold in het goed lesgeven met de methode Kanjertraining. De Kanjertraining is meer dan een methode sociale vaardigheden: het is een manier van omgaan met elkaar, waarin de eigen verantwoordelijkheid een goede rol speelt. Door verhalen en oefeningen krijgen de leerlingen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander.

Sociaal-emotioneel leerling volgsysteem

Een andere manier om te letten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is ons sociaal-emotioneel Leerling Volg Systeem 'Hart & Handen' van IEP. De resultaten van 'Hart & Handen' worden weergegeven op een talentenkaart van uw kind. Deze talentenkaart geeft  een goed overzicht van hoe uw kind naar zichzelf kijkt op gebied van leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling en creatief denken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige school/ Kanjertraining
  • (Wederzijds) respect
  • Goed pedagogisch klimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2015 heeft de inspectie geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs in orde is. Met name het didactisch handelen en de afstemming op de verschillen in ontwikkeling vallen positief op.

Verbeterpunten werden geadviseerd op de leerlingenzorg voor leerlingen met een achterstand. De school heeft hier de laatste jaren flink in geïnvesteerd.

In 2022 hebben wij deelgenomen aan een thema-onderzoek van de onderwijsinspectie. Hierbij kwam een inspecteur kijken naar de kwaliteit van lesgeven van onze leerkrachten en de betrokkenheid van de leerlingen. Er is geen officieel rapport opgesteld van dit onderzoek, maar de nabespreking met de inspecteur heeft ons wel doen laten inzien dat wij onze leerlingen goed lesgeven!  

Terug naar boven