PC BS De Acker

Stampioendreef 5 2661 SR Bergschenhoek

  • Wij werken met de Kanjertraining. Een methode om verbeterde concentratie, gedragsverandering en afname van het pestgedrag te bevorderen.
  • Op onze school kunnen de kinderen kennis maken met de nieuwste jeugdboeken.
  • In het COBI lokaal krijgen de kinderen les in programmeren, digitale geletterdheid, media wijsheid en leren ze techniek en ICT te combineren
  • Schoolfoto van PC BS De Acker
  • Schoolfoto van PC BS De Acker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

CBS de Acker is trots op de behaalde resultaten bij de leerlingen. Wij werken er hard voor om ieder kind zich zo maximaal mogelijk te laten ontwikkelen. Daarnaast is een school meer dan toetsen. Naast alle cognitieve vakken hechten wij ook veel belang aan sociaal emotionele vaardigheden en creatieve ontwikkeling. We willen een veilige school zijn waar respectvol met elkaar omgegaan wordt en waar kinderen goed voorbereid worden op het voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In november houdt CBS de Acker schooladviesgesprekken met de ouders van leerlingen uit groep 8. Het schooladvies is gebaseerd op de resultaten en ontwikkeling tijdens de hele schoolloopbaan van het kind. Wij gebruiken de Cito-eindtoets om ons schooladvies te bevestigen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school wordt in alle groepen kanjertraining gegeven.De Kanjertraining is meer dan alleen een anti-pestmethode. De training vormt voor onze school de leidraad om pedagogisch beleid te maken. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). We streven de volgende doelen na:  Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.Leren om verantwoordelijkheid te nemen.Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie . De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS), dat erkend is door de Cotan en door de Onderwijsinspectie gebruikt wordt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid
  • rust en wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op CBS De Acker werken wij opbrengstgericht/handelingsgericht. Dit houdt o.a. in dat wij de toetsresultaten niet alleen op leerlingniveau bekijken, maar ook op groeps- en schoolniveau. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en op grond van die analyse proberen wij de kwaliteit en het rendement van het onderwijs te verbeteren. Ook de resultaten van de Cito-eindtoets worden op deze manier bekeken. We begeleiden de kinderen volgens de principes van handelingsgericht werken. Hierbij wordt gekeken naar de stimulerende en belemmerende factoren van de kinderen en hoe die zich vertalen in onderwijsbehoeften. Wij kijken naar de mogelijkheden van de kinderen en willen ze vanuit hun mogelijkheden begeleiden, ook als ze een ontwikkelingsachterstand, of voorsprong hebben. Wij zetten extra hulp in voor leelringen die zorg nodig hebben en er is een klimopklas voor excellente leerlingen.

Tegenwoordig wordt de kwaliteit van de school nogal eens gemeten door te kijken naar het percentage leerlingen dat doorgaat naar een hoge vorm van voortgezet onderwijs. Je hoort wel eens dat hoe meer kinderen er naar een hoge vorm van voortgezet onderwijs gaan, hoe beter de school is. Dat kan natuurlijk zo zijn, maar dit hangt ook af van het niveau van de kinderen, die binnenkomen. Op onze school zullen we er alles aan doen om uit kinderen te halen “wat er in zit”. Daarover willen we ons ook verantwoorden in gesprekken met ouders, zodat u zelf kunt bepalen of wij deze belofte waarmaken.Bovenal streven we ernaar dat uw kind een fijne basisschooltijd heeft bij ons op school en daar met plezier op terug kijkt.


Terug naar boven