Basisschool De Fonkeling

Knolgroenveld 1 5351 LB Berghem

Schoolfoto van Basisschool De Fonkeling

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school nemen we vanaf groep 3 (deels) de Midden- en Eind-Toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 stappen we over van Cito-toetsen naar de Toetsen van IEP. Deze toetsen worden afgenomen om de groei van onze leerlingen te meten. Op beide stromingen gebruiken we 'Route 8' als eindtoets voor groep 8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Toelichting van de school Totstandkoming schooladvies basisschool De Fonkeling: 

De opbouw van de advisering is als volgt:

Februari groep 7: Kinderen ontvangen pre-advies.

Bij het maken van dit advies zijn de volgende mensen betrokken: 

  1. Leerkrachten/coaches van groep 6/7/8 
  2. Intern begeleider 
  3. Teamleider

Zij kijken daarbij enerzijds naar de leerontwikkeling. Hierin wordt de informatie die we hebben verkregen uit observaties, gesprekken en meetmomenten meegenomen. We kijken daarbij enerzijds naar de leerontwikkeling. Hierin wordt de informatie die we hebben verkregen uit observaties, gesprekken en meetmomenten meegenomen. Op de beide stromingen staat deze leerontwikkeling genoteerd in het  leerlingvolgsysteem IEP. Daarnaast gebruiken ze op de Tweede Stroming ook het leerlingvolgsysteem Looqin om het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen te volgen. Anderzijds kijken we naar de sociaal-emotionele ontwikkeling en de (executieve) vaardigheden van de kinderen, zoals de taakgerichtheid, concentratie, motivatie en werkhouding.  

Juni groep 7: Pre-adviezen worden nogmaals besproken met leerkrachten groep 7/8, IB en teamleider en waar nodig aangepast. Wanneer een aanpassing in advies wenselijk is, worden het kind en de ouder(s) uitgenodigd voor een gesprek.

Januari groep 8: Definitief advies. Bij dit definitieve advies ontvangen ouders een overdrachtsformulier met een onderbouwing van het advies voor het Voortgezet Onderwijs.

Februari groep 8: Doorstroomtoets (Route8). Wanneer deze meting hoger uitvalt dan het gegeven schooladvies, zijn wij als school verplicht om het advies te heroverwegen. In principe wordt het advies naar boven aangepast tenzij we kunnen onderbouwen waarom we hier niet voor kiezen. Wanneer het schooladvies bijgesteld wordt dan ontvangt de leerling een nieuw overdrachtsformulier. Wanneer de meting van de Doorstroomtoets lager uitvalt dan het gegeven  school-advies, blijft het school-advies leidend.  

Juli groep 8: Tijdens een warme overdracht met de Voortgezet Onderwijsscholen worden alle aanmeldingen doorgesproken. Daarnaast worden middels een digitaal overdrachtsysteem (OSO) de persoonlijke leerlinggegevens naar de desbetreffende Voortgezet Onderwijs school gestuurd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school investeert in het leggen van goede relaties met kinderen, ouders en de omgeving. Om een goede relatie te realiseren worden activiteiten op school- en groepsniveau georganiseerd die bijdragen tot saamhorigheid, groepsvorming en een fijne sfeer. Hiervoor wordt Groepsgeluk als methodiek voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen ingezet. Door gesprekken te voeren met kinderen, ouders en leerkrachten vormt de school zich een goed beeld van de onderwijsbehoeften van de kinderen met als doel een sterk welbevinden en een hoge betrokkenheid te realiseren

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jezelf mogen zijn
  • Fonkeling: een fijne school!
  • Gezien worden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven