Wat leren de kinderen op kindcentrum De Koningsberger?
Op ons kindcentrum proberen we een goed evenwicht te vinden in het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. Rekenen, taal en lezen krijgen veel nadruk. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling.
Groep 1 en 2
We starten in september met twee heterogene kleutergroepen. Dat betekent dat de kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in de groep zitten. Gedurende het jaar komen er instroomkinderen bij, verdeeld over de beide groepen. Bij de jongste kleuters ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor sociale ontwikkeling. Na de kerstvakantie starten we een nieuwe groep. We vormen dan een groep 0/1a, 0/1b en groep 2
In de onderbouw willen we kindgestuurd en thematisch werken. Het ontwikkelingsniveau van het kind is bepalend voor het lesaanbod van de groep, een subgroep of een individuele leerling. Door het vormen van heterogene groepen springen we in op het grillige verloop van de ontwikkeling van het jonge kind en stimuleren we het samenwerken tussen kinderen. Door middel van kennis van de leerlijnen en gerichte observaties weten we welke doelen behaald zijn en wat de volgende stap in de ontwikkeling van het kind zou moeten zijn.
We werken vanuit de kring. In de kring begint de schooldag en hier keren de kinderen ook steeds weer terug. Daarnaast wordt op verschillende niveaus gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in de speelzaal en op het schoolplein. In de kleutergroepen werken we aan de hand van thema's (bijvoorbeeld vakantie, herfst, lente). Op een speelse manier leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor andere vaardigheden.
In principe doorlopen de kleuters in twee jaar de kleuterperiode. We kijken regelmatig en zorgvuldig naar de ontwikkeling van een kind. Daarbij vinden we het belangrijk, dat een kind zich ontwikkelt in een uitdagende leeromgeving.
Het bevorderen van de zelfstandigheid en taakbesef
We stimuleren taakbesef, verantwoordelijkheidsgevoel en zelfredzaamheid door het gebruik van het planbord en de materialen voor uitgestelde aandacht. De leerkracht is rolmodel en ‘modelt’ gewenst gedrag. De doorgaande lijn met groep 3 waarborgen we door structurele groepsoverstijgende activiteiten aan te bieden voor 4 t/m 6 jarigen in de vorm van circuits. De fase van ontwikkeling is leidend in het aanbod en de doorstroom, dus niet de geboortedatum.
De inloop
Alle kinderen mogen vanaf 8:20 uur naar school gebracht worden. De directeur of de plaatsvervanger staat 's ochtends bij het hek om ouders en kinderen welkom te heten. Ouders nemen op het plein afscheid van hun kind en gaan niet mee naar binnen. Kinderen spelen voor schooltijd niet op het plein, maar gaan meteen naar binnen. Er staat een leerkracht van de onderbouw bij de ingang. Om 8:30 uur beginnen we met de lessen. Wilt u iets vragen of doorgeven, dan kunt u dit het beste na schooltijd doen of via Parro voor schooltijd doen. Ook kunt u de leerkracht een mail sturen. De leerkracht staat dan bij de ingang van het kindcentrum.
Fruit eten
Elke morgen wordt er gezellig met elkaar rustig de tijd genomen om wat fruit te eten en om wat te drinken. Wilt u dit fruit in een bakje doen en alles waarin iets wordt meegenomen voorzien van de naam van uw kind (tas, beker en/of bakje)! I.v.m. de hoeveelheid afval liever geen pakjes meegeven.
Verjaardagen
Wanneer opa's, oma's of ouders jarig, zoveel jaar getrouwd of ziek zijn mogen de kinderen op het kindcentrum iets maken. Wilt u dit ruim op tijd aangeven bij de leerkracht? Bij de kleuterklassen ligt een kalender om de verjaardagen zelf in te vullen.
Gymnastiek
De kleuters krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakdocent. Er wordt gegymd in het speellokaal en buiten op het plein. Wij verzoeken u om gymschoenen voor uw kind aan te schaffen voor de gym en spellessen in het speellokaal. Het liefst zgn. "ritmiek"- of balletschoenen (geen gladde zolen). Deze zijn namelijk door de kinderen zelf gemakkelijk aan te trekken. Wilt u ook deze schoenen voorzien van de naam van uw kind? Voor de buitenlessen zijn stevige gymschoenen aan te raden.
Groep 3 t/m 8
Godsdienstige vorming
Kindcentrum De Koningsberger is een christelijke school. Twee of drie keer per week wordt een Bijbelverhaal verteld of voorgelezen en zingen we christelijke liedjes. In alle groepen wordt de methode Kind op Maandag gebruikt.
Rekenen en wiskunde
Wij gebruiken dit schooljaar voor het eerst de methode Wereld in Getallen, versie 5. De focus ligt op het aanleren van een goede rekenbasis. Daarna wordt deze basis ingezet om kinderen te leren praktische rekenproblemen uit het dagelijks leven op te lossen. Als u met uw kind over rekenen praat, houdt er dan rekening mee dat ze het vermenigvuldigen en delen tegenwoordig anders leren dan u vroeger gewend was te doen.
Nederlandse taal
Wij werken met de methode Taal Actief in de groepen 4 t/m 8. In 2017 hebben we de nieuwste versie geïmplementeerd. De methode richt zich naast taal ook op spelling en woordenschat. Taal is bij uitstek het instrument om met elkaar in contact te komen en een boodschap aan elkaar door te geven of van een ander te ontvangen. Natuurlijk leren we de kinderen foutloos schrijven, maar we besteden ook veel aandacht aan leren praten, luisteren naar wat anderen zeggen en daarop antwoorden. We leren kinderen om hun eigen mening onder woorden te brengen.
Lezen
In groep 3 beginnen de kinderen officieel met het leren lezen. Er wordt gewerkt met de nieuwste versie van Veilig Leren Lezen. In groep 3 is het leren lezen erg belangrijk. We besteden veel aandacht aan het leren begrijpen van de tekst. De betekenis van de moeilijke woorden wordt uitgelegd en het kind vertelt het verhaaltje na. Eind groep 7 moeten alle kinderen het hoogste AVI-plus niveau bereikt hebben. In de hogere groepen komt de nadruk steeds meer op het begrijpend lezen te liggen. Hiervoor wordt vanaf groep 4 de methode Nieuwsbegrip gebruikt en gebruiken we aanvullende teksten van DIA en de teksten van wereldoriëntatie. Op ons kindcentrum leren de kinderen niet alleen technisch en begrijpend lezen, we proberen ze ook belangstelling voor boeken bij te brengen. We lezen op ons kindcentrum dagelijks voor en er is een Bieb op school. Kinderen kunnen met grote regelmatig nieuwe boeken kiezen en lezen. Daarnaast bieden we het hele jaar door leesactiviteiten aan, zoals de Kinderboekenweek, aandacht voor poëzie en het tutorlezen. Elke ochtend hebben de leerlingen de gelegenheid om in de klas stil te lezen.
Schrijven
Kinderen leren in groep 3 t/m 6 schrijven met de methode Pennenstreken. In groep 2 werken we met de voorloper van deze methode. Een voorbeeld van de letterkaart is op ons kindcentrum verkrijgbaar. Schrijfonderwijs draagt er toe bij, dat leerlingen een duidelijk leesbaar, verzorgd en vlot handschrift krijgen, als middel om met elkaar te communiceren. Wij kiezen ervoor om de leerlingen in blokschrift te leren schrijven.
Engels
Kinderen komen al op jonge leeftijd in aanraking met de Engelse taal. Er zijn veel bronnen waaraan kinderen Engelse woordjes kunnen ontlenen. Te denken valt aan de vele Engelstalige tv-programma’s en de Engelse woorden die gebruikt worden bij het bezoeken van het internet. We vinden het belangrijk dat kinderen al in een vroeg stadium de basis aangeboden krijgen van de Engelse taal. We beginnen daarom in groep 5 met het vak Engels.
Wereldoriëntatie en verkeer
We praten op heel veel momenten met de kinderen over de wereld om ons heen. Daarnaast brengen we hen kennis bij over het heden en het verleden van de aarde. Het gaat hierbij niet alleen om feitenkennis, maar ook om het aanleren van een juiste houding ten opzichte van de natuur, volkeren in andere landen en onze voorouders. Soms gebeurt dit in aparte vakken aan de hand van een boek, maar vaak ook door middel van klassengesprekken, spreekbeurten, schooltelevisie, werkstukken enzovoort. We gebruiken hiervoor de methode Blink. Deze methode biedt de wereldoriënterende vakken aan. Jaarlijks houden we schoolbreed een project van drie weken. Door middel van ontdekkend en onderzoekend leren gaan leerlingen zelf op zoek naar antwoorden op hun onderzoeksvragen rondom een schoolbreed thema. Dit jaar staat het project in het teken van ons 100-jarig bestaan. Deze manier van werken levert een waardevolle bijdrage aan de kennisverwerving, maar zeker ook aan het leren samenwerken, leren onderzoek doen en het stimuleren van de nieuwsgierigheid. Voor verkeer gebruiken we de verkeerskrant van Veilig Verkeer Nederland (VVN). In groep 7 doen de kinderen verkeersexamen. Dit omvat een praktisch en een theoretisch deel. In groep 8 wordt gewerkt met van “8 naar 1”. Dit project is bedoeld als overgang van de basisschool naar het Voortgezet Onderwijs. In september van dit schooljaar doen we schoolbreed mee aan het project 'Streetwise' van de ANWB.
Expressievakken
Ontwikkelen van de creativiteit en aanleren van diverse technieken willen we ook komend schooljaar vormgeven door het aanbieden van ateliers. Kinderen uit de groepen 5 t/m 8 kunnen naar interesse zich inschrijven bij een workshop/atelier naar keuze. Voor het doorgaan van de ateliers zijn we afhankelijk van ouders, die mee willen helpen. Ook gebruiken we de methode ‘Moet je doen’. Dit is een methode voor handvaardigheid, tekenen en muziek. In deze methode worden voor alle leerjaren op overzichtelijke wijze allerlei lessen uitgewerkt. Bij de expressievakken streven we kwaliteit na. Voor muziek gebruiken we de methode 123Zing!
Bewegingsonderwijs
Dit vak wordt voor groep 1 en 2 gegeven in het speellokaal door vakdocenten. In circuitvorm leren kinderen bewegen en zijn ze in beweging. Vanaf groep 3 wordt gym gegeven in sporthal 'de Möllincksslag' gedurende een uur per week. Voor de kinderen van de groepen 3 tot en met 8 is gymkleding en -schoeisel verplicht. Alle kinderen krijgen les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs, die verbonden is aan Sportservice Hardenberg. De gymlessen zijn op de donderdag. Vanaf dit schooljaar is er ook een tweede gymles ingeroosterd. Deze les wordt gegeven uit de methode Lessenplan door de vakdocent sport en bewegen op het schoolplein en wordt op maandag gegeven. Het is dan verstandig om uw kind thuis al sportieve kleding aan te laten trekken. Voor de lessen op het schoolplein kleden kinderen zich niet om op school.
Burgerschap
Juist omdat er zoveel verschillende culturen en religies in Nederland zijn, is het belangrijk dat kinderen al vroeg leren over de waarden en normen in Nederland. Het kindcentrum kan daaraan een bijdrage leveren, door kinderen op te voeden met waarden en normen die voor de inwoners van Nederland belangrijk zijn. Bij burgerschap draait het om de centrale vraag: wat is mijn verantwoordelijkheid en hoe ga ik vanuit die verantwoordelijkheid om met de wereld om me heen? Burgerschap is geen vak, maar een manier van doen! Het is geen kennisgebied, maar een vorm van ervaringsleren: je leert het door te doen! Een aantal voorbeelden van actief burgerschap op ons kindcentrum zijn: 4 mei-herdenking, bezoek Westerbork, deelname aan milieu- en verkeersprojecten, projecten rondom Prinsjesdag, die gericht zijn op de werking van onze democratie, de procedure tot aanstelling in de leerlingenraad en de heemkundelessen over ons dorp.
Huiswerk
In de vier hoogste groepen krijgen de kinderen structureel huiswerk. Doel hiervan is:
- Leren zelfstandig te leren
- Geconcentreerd leren werken
- Leren plannen van het huiswerk
- Wennen aan huiswerk ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Tijdens de informatieavond worden de ouders op de hoogte gesteld van de gang van zaken rondom het huiswerk in de groep.
Informatie- en communicatie technologie (ICT)
Ons kindcentrum beschikt over een modern computernetwerk met aansluiting op het internet. Door het hele kindcentrum maken wij gebruik van verschillende softwareprogramma’s. Bij de aanschaf van nieuwe methodes is de aanwezige software een belangrijk criterium. Bij het maken van verhaaltjes en gedichten wordt veel gebruik gemaakt van Word. Alle leerlingen werken met COOL, een online portaal waar kinderen rechtstreeks kunnen inloggen in hun werkomgeving. Naast dat dit voor kinderen eenvoudiger en plezieriger werkt, hebben de leerkrachten de mogelijkheid om in deze omgeving het computergedrag te monitoren met de meekijkfunctie en te sturen. De ICT-coördinator bij ons op het kindcentrum is Herman Bril. Hij stuurt het ICT-gebeuren bij ons op het kindcentrum aan. In groep 1 t/m 3 werken leerlingen af en toe op een I-pad. Ze spelen dan educatieve spellen via apps en software. Vanaf groep 4 werken de leerlingen met chromebooks. Alle groepen hebben een digitaal schoolbord of een smartbord.
Snappetonderwijs
Op kindcentrum De Koningsberger werken we met Snappet. Snappet is een digitale leeromgeving die ingericht is op de meest gebruikte leermethodes die beschikbaar zijn. Snappet heeft de verwerkingsstof uit diverse methoden verwerkt tot digitale leeropgaven die verwerkt kunnen worden op een chromebook. Naast de verwerking van de aangeboden leerstof krijgen de leerlingen oefenstof op hun eigen niveau. Op deze manier werken leerlingen aan hun eigen doelen. Daarnaast heeft het verwerken van de leerstof op een tablet voor kinderen met een ernstig leesprobleem of met dyslexie het voordeel dat de tablet ook kan voorlezen; zo worden de leerlingen ook auditief ondersteund. Na een instructie van de leerkracht maakt het kind de opdrachten niet meer in zijn werkboekje, maar op de tablet of het chromebook. Het kind ziet direct wat goed gaat en wat niet. De leerkracht kan achteraf precies zien welke opdracht de leerling meteen goed heeft gemaakt, welke hij na een herkansing goed heeft gemaakt en welke hij niet begrijpt. Is de leerling klaar met de afgesproken opdrachten, dan kan hij/zij met de eigen stof verder in de tablet. Het programma registreert waar kinderen zijn gebleven en past de opdrachten aan op het niveau van de leerling.
De gezonde school
In 2019 en opnieuw in 2022 heeft onze school het vignet Gezonde School ontvangen voor het thema voeding. Het aanleren van gezonde eetgewoonten is voor kinderen belangrijk voor hun toekomst. Daar willen we als kindcentrum een positieve en actieve rol in spelen. We gaan ervan uit dat kinderen die goed in hun vel zitten, ook beter presteren. Met deze gedachte hebben we een gezondheidsbeleid geschreven. We zien dit beleid als een investering in de gezondheid en de toekomst van de kinderen.
De reden waarom we dit doen ligt ook in het verlengde van de ontwikkelingen in Bergentheim. De werkgroep 'Gewoon Gezond Bergentheim' is ontstaan uit een initiatief van de gemeente Hardenberg. Diverse partijen in het dorp vormen samen de werkgroep. Gewoon Gezond Bergentheim heeft als opdracht het stimuleren van een gezonder en vitaler Bergentheim. In het dorp gebeurt al van alles op het gebied van een gezonde levensstijl. Het is de bedoeling dat verder uit te bouwen en elkaar te stimuleren. Daar gaan we als kindcentrum graag in mee. We proberen als kindcentrum voor kinderen structureel een gezonde omgeving te creëren. Daarom handhaven we onze afspraken en spreken we ouders en kinderen aan op deze afspraken. De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij u, daarbij is er de mogelijkheid om individuele afspraken te maken bij allergie, dieet of bepaalde (geloofs-) overtuiging. Dit gezondheidsbeleid is te downloaden vanaf de website.
Buiten- en naschoolse activiteiten
Gedurende het schooljaar zijn er met grote regelmaat buitenschoolse activiteiten. Bij een aantal van deze activiteiten is de hulp van ouders van harte welkom. Hieronder een overzicht met de belangrijkste activiteiten.
Sportdag: Jaarlijks doen wij mee aan de sportdag. (groep 5 t/m 8) Deze sportdag organiseren wij samen met de Casper Diemerschool.
Schoolvoetbal: Jaarlijks doen wij met een meisjes- en jongensteam mee aan het schoolvoetbaltoernooi van de gemeente Hardenberg.
Schoolreisje: De groepen 1 t/m 7 gaan één keer per jaar op schoolreis.
Schoolkamp: Groep 8 gaat elk jaar op schoolkamp naar Ameland.
Excursies: Elk jaar worden er diverse excursies georganiseerd. Zo gaat groep 8 elk jaar naar het Rijksmuseum in Amsterdam en groep 7 bezoekt kamp Westerbork.
Voorstellingen: Elke groep bezoekt eens per jaar het cultureel centrum de Voorveghter in Hardenberg. Ze wonen daar een culturele voorstelling bij.
Verkeersdiploma: Groep 7 doet elk jaar verkeersexamen (theorie en praktijk).
Overige activiteiten
Goede doelen dag: Jaarlijks houden we een goede doelendag. Door middel van een leuke of ludieke actie wordt geld ingezameld door de kinderen. De goede doelendag is de slotdag van de actie. Dan wordt de opbrengst bekend gemaakt en de cheque overhandigd aan de organisatie van het goede doel. Aan het begin van het schooljaar wordt het goede doel bekend gemaakt in het InforMaatje. De leerlingenraad bepaalt het goede doel.
Bid- en Dankdagviering: Op deze twee dagen gaan wij met de leerlingen en personeel naar de kerk. De leerlingen doen actief mee in de dienst. Ouders en andere belangstellenden zijn van harte welkom om deze diensten bij te wonen. De diensten beginnen om 10:30 uur en zijn om 11:15 uur afgelopen, waarna de leerlingen naar huis mogen.
Schade veroorzaakt door leerlingen
Wanneer leerlingen schade veroorzaken aan materialen van het kindcentrum, dan zijn de ouders / verzorgers daarvoor wettelijk aansprakelijk. Het kindcentrum zal daarom eventueel geleden schade ook verhalen op de ouders / verzorgers van de kinderen. Te denken valt aan het opzettelijk vernielen van schoolspullen. Schade aan tablets en chromebooks worden verhaald op de verzekering van ouders. Alle leerlingen krijgen aan het begin van groep 4 een chromebook in goede staat in bruikleen. Wekelijks worden de devices gecontroleerd door de leerkracht. Indien er schade is, zoals bekladden met pen, missende toetsen of een gebroken scherm, wordt er contact opgenomen met de ouders om de verzekering in te schakelen.
Luizencontrole
Op kindcentrum De Koningsberger functioneert een luizenteam. Deze groep is samengesteld uit ouders. Elke eerste woensdag na een schoolvakantie is er een algemene controle in alle groepen. Wanneer er luis is geconstateerd, wordt u als ouder gebeld en verzocht uw kind na schooltijd te behandelen. Het luizenprotocol is te vinden op onze website. Belangrijk voor de ouders: de aanwezigheid van luis gelieve direct melden bij de groepsleerkracht!
Verkeersveiligheid
De verkeersveiligheid rondom ons kindcentrum wordt in de gaten gehouden door de verkeersouders. Zij vormen een commissie van meerdere ouders. De verkeersouder is een contactpersoon tussen school, ouders en derden, zoals politie, gemeente en 3VO (overkoepelend orgaan voor verkeersveiligheid). Allerlei verkeersactiviteiten worden ondernomen, bijvoorbeeld het project ANWB Streetwise, de fietsenkeuring en het afnemen van het verkeersexamen in groep 7.
Ontruimingsplan
In geval van brand, explosie of andere calamiteiten treedt het ontruimingsplan in werking. Hierin is een snelle ontruiming van het gebouw geregeld en zijn afspraken vastgelegd over de verzamelplaatsen na het verlaten van het gebouw. Halfjaarlijks wordt het ontruimingsplan geoefend en eventueel bijgesteld. Het ontruimingsplan hangt in alle klassen naast de deur.
Buitenschoolse opvang
Ouders die dat wensen, kunnen gebruik maken van buitenschoolse opvang. Deze opvang wordt vanaf dit jaar op ons kindcentrum georganiseerd. Informatie hierover kunt u vinden op de website van onze school en van opvangorganisatie Welluswijs.
Rookvrij kindcentrum
Wij zijn een rookvrij kindcentrum. Op het terrein van het kindcentrum wordt niet gerookt door ouders of personeel. Ouders worden dringend verzocht niet te roken, wanneer zij hun kind ophalen van het kindcentrum.
AVG
Op kindcentrum de Koningsberger zijn we uitermate voorzichtig met de persoonlijke gegevens van kinderen en ouders. Ouders kunnen gedurende het jaar in Parro aangeven op welke manier we wel gegevens of foto's van kinderen mogen delen. Daarnaast verwerken we de leerlinggegevens via programma's met een tweestapsverificatie-proces. We verwachten van ouders, dat zij geen foto's van schoolgerelateerde activiteiten publiceren via de social media kanalen, waarop ook andere kinderen uit de groep zichtbaar zijn.