Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Palet werkt volgens een onderwijskundige vernieuwing genaamd TOM (TeamOnderwijs op Maat).
Deze onderwijskundige vernieuwing brengt ook een organisatorische verandering met zich mee. We hebben nagedacht over het onderwijs waar onze kinderen behoefte aan hebben.
1. We willen de hoofdvakken rekenen, taal en lezen in kleine jaargroepen geven. Op die manier kunnen we goede instructie geven aansluitend bij de leerlingen. We gebruiken daarbij het uitgangspunt dat we deze hoofdvakken op drie niveaus aanbieden.
2. Wij willen de leerlingen allerlei vaardigheden aanleren die in de 21ste eeuw van belang zijn. Hierbij valt te denken aan samenwerken, creativiteit, ICT-geletterdheid, communiceren, probleem oplossend vermogen, kritisch denken, sociale en culturele vaardigheden. Deze vaardigheden willen we in groepsoverstijgende units aan bod laten komen. In een situatie waar kinderen met en van elkaar leren en leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een groep leerlingen. We doen dit volgens de methode IPC.
De intern begeleider/remedial teacher heeft minimaal 2 dagdelen in de week. Hij neemt ook deel, naast het zorgteam van de eigen school, aan het breed zorgoverleg van de brede school. Hierin zitten collega's van het Centrum van Jeugd en Gezin, de GGD, TWB consultatiebureau, kinderopvang LPS-KOM en de peuterspeelzaal. Samen vormen we een netwerk rondom het kind.
De specialisten blijven zich ontwikkelen. Ieder op hun eigen vakgebied.