Montessorischool Bergen op Zoom

Noordsingel 57 4611 SC Bergen op Zoom

  • Onze kinderen blijven over en eten samen met de leerkracht in hun eigen lokaal. We hebben een continurooster. Gezellig!
  • Wij werken samen met de centrale bibliotheek en kinderen lenen wekelijks boeken vanuit hun interesse.
  • De leerkracht helpt een kind tijdens werktijd. Soms in een groep, soms individueel.
  • Alle klassen zijn overzichtelijk met open en lage kasten. Kinderen pakken zelf hun werk en ruimen het ook weer zelf op.
  • Kinderen kiezen er zelf voor om te werken aan hun tafel, op de grond of de gang. Samen of alleen.

Het team

Toelichting van de school

Op onze school doen de medewerkers vooral waar ze goed in zijn. Zo hebben wij specialisten op het terrein van kwaliteitszorg, hoogbegaafdheid, gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling en op het terrein van leerlingenzorg.

Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling. We leren - net als de kinderen - een leven lang. Dat doen we door teamscholing, collegiale consultatie, scholing, het bijhouden van vakliteratuur en door het volgen van trainingen en cursussen. De directie, intern begeleider en de conciërge zorgen ervoor dat onze medewerkers hun volle aandacht kunnen geven aan het uitoefenen van hun vak: goed onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is of verlof krijgt dan volgen wij daarin vaste stappen; wij hebben een interne en externe invalpool die wij eerst benaderen. Wanneer dat niet voldoende is, kijken wij of we intern, met ambulant personeel de klas op kunnen vangen. 
Tenslotte kunnen wij kortdurend een klas verdelen over de andere groepen. Dit gebeurt volgens een vast schema. In uiterste nood blijven de kinderen een dag thuis. Ouders worden hier dan over geïnformeerd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Per leerjaar is de urenverantwoording per vak verschillend. Onze kinderen volgen in schooljaar2022-2023 958,5 uur les, dit valt ruim binnen de norm van de onderwijsinspectie. In acht jaar hebben de leerlingen ongeveer 7744 lesuren onderwijs gevolgd. 

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om onze leerlingen de hulp te kunnen bieden die zij nodig hebben. Vandaar dat we relatief veel specialisten in dienst hebben. We werken met onderwijsassistenten en leraarondersteuners waardoor het mogelijk is kinderen meer persoonlijke aandacht te geven en/of gericht met kleine subgroepen aan de slag te gaan.

In onze regio werken we samen met Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Brabantse Wal PO.

Heeft uw kind meer hulp nodig? De school denkt aan extra hulp. Het kan gebeuren dat uw kind meer hulp nodig heeft dan onze school kan bieden; de leerkracht en intern begeleider (het intern zorgteam van onze school) zullen dan met u in gesprek gaan.
Dit gesprek gaat over:
-Herkent u ons beeld van uw kind?
-Komt het overeen met het hoe het thuis gaat met uw kind?
-Wat zou een goede oplossing zijn? Hoe kunnen we het beter doen voor uw kind?

De ouder denkt aan extra hulp Het kan ook gebeuren dat u als ouder denkt dat er extra hulp nodig is. Bij wie kunt u dan terecht?
Maak een afspraak met:
-de eigen leerkracht van uw kind
-de intern begeleider van de school
Het gesprek kan gaan over uw zorgen om uw kind, of de school hetzelfde ziet en of er oplossingen te bedenken zijn.

Stel, het gaat na een tijdje nog niet beter met uw kind. Dan kunt u samen met school extra hulp vragen bij “het Samenwerkingsverband voor Passend Onderwijs” (afkorting SWV). Dit kan alleen als u als ouder dit goed vindt. Ons SWV heet: Samenwerkingsverband Brabantse Wal. Hier werken mensen die ons en daardoor uw kind kunnen helpen.
We noemen ze:
-Gedragswetenschapper (afkorting GW’er)
-Begeleider Passend Onderwijs (afkorting BPO’er)
Het Schoolondersteuningsteam
Welke hulp we inschakelen bespreken we in het Schoolondersteuningsteam (afkorting SOT).
In dit team zitten :
-de intern begeleider (afkorting IB’er) van de school
-de leerkracht van uw kind
-de gedragswetenschapper van het SWV
-de jeugdprofessional (afkorting JP’er) van het Team Jeugd van de gemeente.
Dit is ook degene met wie u contact heeft als u extra hulp nodig heeft buiten school om, bijv. bij de opvoeding.
-op sommige scholen neemt ook de Jeugdverpleegkundige vanuit de GGD / JGZ deel aan het SOT.
Zo’n zes keer per jaar komen de mensen van het SOT bij elkaar op school. Als zij overleggen over uw kind, dan wordt u daar altijd voor uitgenodigd. Soms mag ook uw kind hier bij zijn. Samen bekijken we welke hulp nodig is. Het kan zijn dat u niet bij dit SOT aanwezig kan zijn. Alleen als u toestemming geeft kan er toch over uw kind worden overlegd. De intern begeleider (IB’er) zal dan vooraf met u en uw kind bespreken wat er aan de orde gaat komen. Achteraf zal zij u vertellen wat er is besproken/afgesproken.

Wat als u zelf niet aanwezig kunt zijn en geen toestemming geeft om over uw kind te overleggen? Het SOT mag dan wel over uw kind overleggen, maar dan zonder de naam van uw kind te noemen (anoniem).

Soorten extra hulp
Er zijn verschillende soorten hulp die we kunnen bieden:
-de Begeleiders Passend Onderwijs (BPO’ers) van het SWV geven extra hulp aan de leerkracht op school. We noemen dit een Arrangement.
-Het team Jeugd van de gemeente geeft begeleiding buiten de school aan kind, ouders, gezin.
-Soms worden er nog andere deskundigen bij betrokken.

Het kan zijn dat deze hulp nog niet helpt. Dan komt er een ander overleg. Dat noemen we een HIA. Deze afkorting betekent: Handelingsgericht Integraal Arrangeeroverleg. Wie zitten hierbij? De gedragswetenschapper (GW’er) van het SWV. Zij is ook de voorzitter. Daarnaast de IB’er, de BPO’er en natuurlijk uzelf als ouder; u mag zelf nog iemand meenemen naar dit overleg. Dit kan zijn bijv. een familielid zijn of een vriend/vriendin.
Tijdens een HIA wordt langer de tijd genomen om te kijken naar wat er goed gaat met uw kind en welke ondersteuning nodig is. Aan het eind van een HIA spreken we af:v Wat willen we bereiken (doelen), waar gaan we aan werken?v Hoe willen we dit bereiken, welke middelen gaan we inzetten?v Hoelang gaan we hier mee aan de slag, welk tijdpad wordt er afgesproken?

Soms worden de doelen niet gehaald en lukt het niet uw kind en de school de gewenste hulp te bieden. Dan kunnen we er samen met u voor kiezen om uw kind naar een andere basisschool te laten gaan of naar een andere vorm van onderwijs. Dit gaat altijd in overleg en met toestemming van u als ouder.

Het Ontwikkelingsperspectiefplan (afkorting OPP)
Alle afspraken die in een SOT of HIA worden gemaakt, leggen we schriftelijk vast in een plan voor de komende periode, waarover we met u praten. U wordt gevraagd het deel waarin staat wat we gaan doen, te ondertekenen.

Scholen hebben zorgplicht. Dit betekent dat scholen wettelijk verplicht zijn een plek te vinden voor elk kind. Het betekent niet dat elke basisschool alle kinderen moet plaatsen. Misschien geeft de school bij het eerste gesprek met u al aan dat ze niet kunnen bieden wat uw kind nodig heeft. Dan wordt gezocht naar een andere school.

Soms lukt het niet op een reguliere basisschool. Dan kan worden besloten dat een leerling beter naar een school voor Speciaal (basis)onderwijs (afkorting S(B)O) kan gaan. Dat wordt ook beschreven in het OPP. Een kind kan daar naartoe als er een Toelaatbaarheidsverklaring (afkorting TLV) is opgesteld. Dat doet de school, na overleg met u. Het Samenwerkingsverband moet de TLV goedkeuren.
De school vraagt de TLV aan. Toestemming van ouders is niet persé nodig, maar wel gewenst. Als u het niet eens bent met de aanvraag, zal het Samenwerkingsverband nog eens extra kritisch naar de aanvraag kijken. U wordt dan eerst uitgenodigd voor een gesprek. Als u het dan nog niet eens bent met de TLV, kunt u bezwaar maken bij de landelijke commissie voor de bezwaren tegen de toelaatbaarheidsverklaringen.

Met de Toelaatbaarheidsverklaring heeft uw kind toegang tot een school voor Speciaal (Basis-) Onderwijs. In onze regio zijn dit:
· De Driemaster, school voor speciaal basisonderwijs (SBO); gericht op leerproblemen in combinatie met bijv. sociaal-emotionele problemen;
· De Kornalijn, school voor speciaal onderwijs, gericht op gedrag.
· De Mytylschool, school voor speciaal onderwijs, gericht op kinderen met een lichamelijke beperking.
· De Kameleon, school voor speciaal onderwijs, gericht op kinderen met een verstandelijke beperking.
Indien er dichterbij uw woonplaats een S(B)O-school buiten ons samenwerkingsverband is, kunt u uw kind bij die school aanmelden.

Plaatsing op een S(B)O-school is tijdelijk. Elk jaar bekijkt de S(B)O-school samen met u of uw kind terug kan naar een gewone basisschool in de buurt van uw woonadres. Als dat gebeurt worden uw kind en de school begeleid door mensen van het Samenwerkingsverband. Soms is er een periode waarin uw kind een paar dagen per week alvast naar de oude school terugkeert. Dan kunnen we kijken hoe dat gaat en welke extra hulp nodig is.

Informatie over SWV Brabantse Wal PO is te vinden op de website www.swvbrabantsewal.nl
Telefoonnummer SWV Brabantse Wal PO: 0164 74 50 91
Mailadres Samenwerkingsverband Brabantse Wal PO: secretariaat@swvbrabantsewal.nl
Team Jeugd Bergen op Zoom: 14 0164? www.bergenopzoom.nl
Team Jeugd Woensdrecht: 140164 optie 3 www.woensdrecht.nl
Centrum Jeugd en Gezin Steenbergen: 0167-54 11 31 www.cjgsteenbergen.nlGGD/JGZ: 076 528 20 51

Meer informatie over extra hulp bij onderwijs en opvoeding is te vinden op www.hulpwijzer.brabantsewal.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven