IKC Lodijke

Ouderdinge 15 4617 NL Bergen op Zoom

  • Schoolfoto van IKC Lodijke
  • Schoolfoto van IKC Lodijke
  • Schoolfoto van IKC Lodijke
  • Schoolfoto van IKC Lodijke

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Basisschool Lodijke verantwoordt zich tot nu toe met de CITO-middentoetsen voor rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen, conform de inspectieregels. Gezien de recente ontwikkelingen rondom de verplichte CITO eindtoets waarover in de politiek wordt gesproken, zal Lodijke per schooljaar 2014-2015 de eind toets gaan afnemen. Deze gemiddelde scores van de middentoetsen van CITO liggen de afgelopen drie jaar boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het onderwijsproces vormen de tussenresultaten van CITO een signalering voor het onderwijs van het afgelopen half jaar en ook de basis voor het onderwijsaanbod voor het komende halfjaar. Middels de analyses van de verschillende resultaten worden er interventies opgenomen in de werkplannen per groep welke zichtbaar zijn in de klassen. Dit wordt gemonitord door de directie en de intern begeleiders van de school en waar nodig volgen coachingsgesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen zijn gebaseerd op de Cito middenscores van groep 6, 7 en 8 + de rapporten van de leerlingen van deze leerjaren. Alle leerlingen worden daarnaast doorgesproken. Hierbij zijn leerkrachten van de groepen 6,7 en 8, de intern begeleider en de directie betrokken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basisschool Lodijke richt het sociaal emotioneel beleid zich op het bieden van passende ondersteuning (door gedragsspecialisten en pedagoog) aan leerkrachten, zodat zij de competentie ontwikkelen om bij het ontstaan van sociale vraagstukken, zowel preventief als in ontstane situaties, op verantwoorde wijze te kunnen handelen met als doel leerlingensociale kennis en vaardigheden te helpen ontwikkelen om aan het einde van de basisschool autonoom te kunnen handelen in sociale situaties.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Preventie
  • Veiligheid
  • Ondersteuning

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Lodijke heeft het basistoezicht toegekend gekregen van de inspectie. Op de website van de inspectie staat het volgende over het basistoezicht:

"Als een school geen risico's voor de kwaliteit van het onderwijs loopt en de wet- en regelgeving wordt nagekomen, krijgt ze zogenoemd basistoezicht. Deze informatie verschijnt op de Toezichtkaart. Er verschijnt geen rapport als de inspectie geen nader onderzoek heeft uitgevoerd. Als de inspectie het nodig vond om een onderzoek uit te voeren, wordt een rapport opgesteld dat via de Toezichtkaart is te vinden."

(www.onderwijsinspectie.nl)

Terug naar boven