Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Als leerkrachten in de klas ergens tegen aan lopen in de begeleiding van leerlingen, dan kunnen zij hulp van de specialisten inroepen. Deze komt dan observeren in de groep en gaat in gesprek met leerkracht en kind. Er wordt naar aanleiding van deze acties een plan van aanpak opgesteld. Mocht dit plan niet de gewenste uitwerking hebben voor de leerling, dan kan hij/zij ingebracht worden in het zorg advies team van de school waarbij ook een orthopedagoog en een medewerker van het Centrum Jeugd en Gezin aanwezig is. Aan de hand van het ingevulde groeidocument wordt er gekeken wat het advies kan zijn voor de leerkracht om de leerling zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.