Protestants-Christelijke Basisschool Willem-Alexander

Kapelweidtje 2 1861 JH Bergen (Noord-Holland)

Schoolfoto van Protestants-Christelijke Basisschool Willem-Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Persoonlijke groei en ontwikkeling zijn onlosmakelijk verbonden met kennisontwikkeling. Daarom is ons onderwijsaanbod gebaseerd op drie instructieniveaus. Daarmee creëren wij een passend leeraanbod voor kinderen die moeite hebben met leerstof, voor kinderen die gemiddeld presteren en voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Drie keer per jaar houden wij ouders op de hoogte van de ontwikkeling van hun kind. Deze contacten vinden wij erg belangrijk. In principe doen al onze leerlingen mee met de eindtoets. De resultaten liggen meestal ruim boven het landelijk gemiddelde. Kinderen die korter dan twee jaar bij ons op school zitten, worden in de resultaten op deze website niet meegerekend.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De methodegebonden toetsen bieden inzicht in hoe de leerlingen de stof per blok (hoofdstuk) van de afgelopen periode tot zich hebben genomen. Daarnaast bieden de toetsen van Cito (ons lvs) inzichten of de leerlingen de aangeboden stof van de afgelopen perioden beheersen en kunnen toepassen.

De toetsen worden altijd geanalyseerd en besproken met de leerlingen, zodat zij ook deels eigenaar zijn van hun eigen onderwijsleerproces. Daarnaast bieden de leerkrachten extra ondersteuning gedurende de lessen om niet behaalde doelen alsnog te behalen (extra herhaling/verlengde instructie/et cetera) of wordt er verrijking of verdieping geboden aan leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen een schooladvies krijgen dat hen de meeste kans van slagen geeft. Het advies komt tot stand vanuit ons leerlingvolgsysteem. Naast het kennisniveau wegen huiswerk maken, werkhouding, werkplezier, concentratie, inzet en interesses ook mee voor de bepaling van het schooladvies. Het schooladvies wordt gedragen door het hele team en besproken met de ouders en de leerling. Samen bekijken we welke school het beste bij het kind past. In het voortgezet onderwijs worden leerlingen van de Willem-Alexanderschool geprezen omdat ze goed zelfstandig kunnen werken, hun huiswerk serieus maken en goed voorbereid zijn op de overgang naar het vervolgonderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren veel meer dan alleen cognitief. Juist wanneer een kind zichzelf kan zijn, zich veilig voelt zal het goed tot ontwikkeling kunnen komen. Door middel van ons enthousiaste team, goed contact met de ouders en kinderen, heldere en duidelijke lijnen bieden wij een duidelijke structuur. Hierdoor kan met recht worden gezegd dat het team van de Willem-Alexanderschool er alles aan doet om het maximale uit iedereen te halen!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Toegewijd
  • Verbonden en nieuwsgierig
  • Uniek, structuur, plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school


Wij zijn er trots op dat de Willem-Alexanderschool het vertrouwen geniet van de Inspectie van het onderwijs. Daarmee valt onze school onder het basistoezicht. Wij werken continu aan de verbetering van ons onderwijs en streven naar nog betere opbrengsten. Daarbij blijft het allerbelangrijkste dat kinderen met plezier naar school gaan en nieuwsgierig zijn naar hun omgeving. Onderzoekend-, ontwerpend- en creatief leren en samenwerking daarin zijn heel belangrijk. Zo komen de kinderen goed tot ontwikkeling.

Terug naar boven