Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Na de IEP toetsen bespreken we de uitkomsten van de medio of eindresultaten met het hele team. We analyseren de gegevens en maken een groepsplan voor de hele klas. Verder worden individuele kinderen 3x per jaar besproken tijdens groepsbesprekingen voor elk rapport. De intern begeleider analyseert de hele school in de kwaliteitsrapportage.
De vaardigheidsscores per kind worden bekeken en besproken. Hierbij is het voor ons van belang of het kind vooruit is gegaan t.o.v. zichzelf, ongeacht het behaalde niveau. We kijken naar de leergroei.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij werken met ZIEN van parnasSys.
De groepen 5 t/m 8 vullen dit zelf in en alle leerkrachten voor alle kinderen.
De resultaten worden besproken met ouders en kinderen.
Indien nodig komt de IB-er bij de bespreking om haar deskundigheid in te brengen en te kijken wat er nodig is voor de desbetreffende leerling.
Onze leerlingen vullen als eerste rapport een reflectief rapport in. De groepen 6-7-8 komen mee naar de 10 min. gesprekken. De andere rapporten hebben ook onderdelen die de kinderen zelf invullen over zichzelf. Ouders, kinderen en leerkrachten gaan hierover met elkaar in gesprek.
Het streven van de inspectie is om Stichting Invitare Openbaar Onderwijs, waar basisschool De Klimop onderdeel van is, in schooljaar 2023-2024 te bezoeken.