Openbare basisschool Berg

Langen Akker 122 6325 CN Berg en Terblijt

  • Schoolfoto van Openbare basisschool Berg
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Berg
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Berg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

OBS Berg zet in op de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Onze eindtoetsresultaten én onze tussentijdse resultaten, waarbij we de individuele leerling acht jaar volgen, zijn goed. Onze kinderen zijn zelfstandig, kunnen samenwerken en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren.

Sinds begin 2019 verbreden we ons aanbod waardoor we werken aan de totale groei van kinderen zodat ze stevig in het leven staan met zelfvertrouwen en respect voor anderen. Dit betekent dat de leerlingen naast kennis en vaardigheden in het leren ook sociale en 21e eeuwse vaardigheden geboden worden. Deze vaardigheden worden in de eindtoets niet gemeten, maar zijn wel belangrijke succesfactoren in het voortgezet onderwijs en in het leven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen Openbare basisschool Berg volgen we alle leerlingen aan de hand van een leerlingvolgsysteem. Daarvoor gebruiken we Parnassys en Cito LOVS.

In Parnassys leggen we vast welke resultaten je kind behaald heeft op de methode gebonden toetsen. Parnassys wordt in groep 1/2 ook gebruikt om leerlijnen te volgen. In de leerlijnen staan allerlei doelen beschreven waaraan in de groep gewerkt wordt. Door middel van observaties wordt de ontwikkeling van de kinderen op de leerlijnen gevolgd.

In Cito LOVS staan de behaalde resultaten van de cito toetsen. In het schoolrapport doen we verslag van beide soorten toetsen. Daarbij zijn de methode toetsen een signaal of de leerling de stof van het blok begrepen heeft. En de cito toetsen geven weer op welk niveau je kind op de langere termijn de leerstof verwerkt heeft. Het Cito LOVS krijgt in schooljaar 2023-2024 een nieuwe naam en heet vanaf dan "Leerling in Beeld". De toetsafnames en resultaatmetingen binnen blijven in dit systeem beginsel hetzelfde. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze leerlingen behalen goede resultaten en daar zijn we trots op. Met goede resultaten bedoelen we dat onze leerlingen het niveau halen wat bij ze past. Het niveau waarmee ze op een passende plek in het voortgezet onderwijs terecht komen.

Onze school baseert haar adviezen op een meerjarig volgsysteem. Op basis van de gegevens uit dit volgsysteem èn alle andere gegevens over de leerlingen wordt aan het einde van groep 7 een voorlopig advies gegeven. Dar advies wordt samengesteld door alle leden van kernteam 2 in samenspraak met de intern begeleider en directeur. In groep 8 maken de kinderen begin februari de Doorstroomtoets. Halverwege maart komt de uitslag hiervan binnen en uiterlijk voor 24 maart 2024 volgt er een definitief advies, gebaseerd op het voorlopig advies, de algemene resultaten in groep 8 en het resultaat van de Doorstroomtoets. In de week van 25 maart 2024 melden ouders hun kind aan voor het voortgezet onderwijs. 


We vinden het belangrijk om leerlingen en ouders te betrekken bij het advies. Van (oud-) ouders en het voortgezet onderwijs horen we dat onze adviezen passend zijn bij de leerling.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veilig, vertrouwd en wijs zijn de waarden van waaruit we werken en die we kinderen mee willen geven.

De invulling die we geven, is dat we leerlingen vanuit de eigen, vertrouwde omgeving willen leren om kennis te maken met de wereld om hen heen. We maken de directe omgeving in school veilig doordat we kinderen leren hoe je soepel met elkaar omgaat en tegelijkertijd goed voor jezelf kunt opkomen. We vinden dat we samen verantwoordelijk zijn voor die veilige omgeving en voor de sfeer. We doen dit doordat we als leerkrachten zelf het goede voorbeeld geven. Daarnaast gaan we in de komende twee jaren op zoek naar een methodiek waarmee we onze leerlingen de vaardigheden kunnen aanreiken om voor jezelf op te komen op een soepele, sociale manier.

In ons onderwijs zijn niet alleen de opbrengsten van rekenen en taal belangrijk. We leren kinderen ook door middel van spelend leren en ontwikkelingsgericht werken om de wereld vanuit de eigen vertrouwde omgeving verder te ontdekken. De vaardigheid om eerst te denken, dan te durven en het vervolgens ook te doen, is een goede basis om dat op een veilige manier te doen.       

De 21e eeuwse vaardigheden zijn het uitgangspunt voor de bredere ontwikkeling van vaardigheden, waarbij we ons binnen de Openbare basisschool Berg in de komende periode vooral richten op vaardigheden als zelfregulering, samenwerken, problemen oplossen, kritisch denken en communicatieve vaardigheden. Daarna komen er ICT vaardigheden bij als mediawijsheid en informatievaardigheden.                                                                   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig, vertrouwd en wijs
  • Denken, durven en doen
  • Ontdekken & leren in deze tijd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In schooljaar 2018-2019 heeft de inspectie een bestuursbezoek gedaan binnen stichting kom Leren. In dit bezoek beoordeelt de Inspectie de kwalitieit van het onderwijs van de gehele stichting. Op verzoek van het bestuur of op eigen initiatief kan de Inspectie verder onderzoek doen naar een specifieke school. Berg is in dat kader in het bestuursonderzoek meegenomen en dit heeft geen aanleiding gegeven voor een nader onderzoek.

In september 2019 heeft de Inspecteur een bezoek aan onze school gebracht voor een zogenaamd 'themaonderzoek'.  Het thema was: het  didactisch handelen van de leerkrachten. De Inspecteur heeft gezien dat dit van voldoende niveau is. We hebben daarnaast de tip gekregen om ons op de ingeslagen weg verder te blijven ontwikkelen met daarbij aandacht voor de actieve leerhouding van onze leerlingen. 


Terug naar boven