OBS Arnoldus van Os

Christinastraat 38 2731 EZ Benthuizen

  • Hier staat onze school. In schooljaar 2023 2024 krijgen wij een prachtig nieuw gebouw.
  • Bewustwording van jezelf en de ander, maar ook hoe leer je en wat heb je daarvoor nodig.
  • We werken met elkaar elke dag aan een stevige basis. Daar horen ook de basisvakken bij zoals goed kunnen lezen en schrijven.
  • Bewegen in de vorm van sport en spel, maar ook in ontwikkeling zijn is bewegen.
  • Als dorpsschool leren we onze  leerlingen wereldwijs te worden. We halen de wereld naar binnen en gaan veel naar buiten.

Het team

Toelichting van de school

Team

Ons team bestaat uit enthousiaste en professionele leerkrachten die samenwerken als van zelfsprekend zien. We werken elke dag samen met directie, interne begeleider, ondersteunend personeel en vakdocenten aan constante verbetering van ons onderwijs.

Stagiaires Pabo-stagiaires en stagiaires Onderwijsassistent

Onze school biedt studenten van verschillende scholen de gelegenheid om praktijkervaring op te doen. Dat betekent dat er één of meerdere dagen in de week een student in sommige klassen aanwezig is. Hij/ zij valt te allen tijde onder de eindverantwoordelijkheid van de leerkracht van die groep. Ook bij de lessen bewegingsonderwijs kunnen voor korte periodes stagiaires aanwezig zijn.

LIO-stagiaires

LIO-ers (Leerkracht In Opleiding) vormen een bijzondere groep stagiaires. Deze stagiaires zitten in het laatste jaar van hun opleiding en zij gaan, na een opstartperiode, de groep gedurende langere tijd zelfstandig draaien. Deze LIO-stagiaire is gedurende de stageperiode dan ook uw eerste aanspreekpunt. De groepsleerkracht is op afstand aanwezig en kan door de school ingezet worden voor andere werkzaamheden (bijv. ondersteuning van een combinatiegroep). Ook hier rust de eindverantwoording bij de groepsleerkracht.

Snuffelstages/maatschappelijke stages

Het kan ook voorkomen dat er stagiaires van een middelbare school een periode een zogenaamde snuffelstage/maatschappelijke stage komen lopen. De doelen hiervan zijn om de leerling zicht te laten krijgen op de mogelijkheden van het beroep leerkracht basisonderwijs, maar ook om een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij werken samen met een vervangingspool of regelen binnen ons team het verlof van onze medewerkers. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van de Arnoldus van Os zijn verdeeld over 7 groepen. Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. Daarnaast hebben we een vakleerkracht gym die twee dagen gymlessen geeft aan de groepen 3 t/m 8. Onze interne begeleider is de schakel tussen leerkrachten en ouders/verzorgers wanneer er sprake is van extra zorg bij een leerling. Zij brengt de mogelijkheden van deze extra zorg in kaart en overlegt met ouders en leerkrachten welke specifieke zorg wordt ingezet. Daarnaast werken we met specialisten op meerdere gebieden:

- Onze didactisch coach begeleidt en monitort het didactisch handelen van onze leerkrachten

- De kanjercoördinator bewaakt samen met de de leerwerkgroep 'gedrag' het warm pedagogisch klimaat

- Onze specialist KOV (kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong) begeleidt collega's in het zoeken naar passend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen

- Onze taalcoördinator zorgt i.s.m. de leerwerkgroep 'taal/lezen' voor doorlopende leerlijnen taal, spelling, lezen 

- Onze jonge kind specialist begeleidt leerlingen en leerkrachten bij het spelend leren en is kartrekker van de onderbouw

Onze methodiek en werkvormen zijn gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem. Dit onderwijsconcept biedt de leerstof geordend per leerjaar aan. De methodiek gaat uit van duidelijk omschreven leerdoelen. Deze zogenoemde basisstof kan worden aangevuld met verdiepende en remediërende (=probleem verhelpende) leerstof. Verdiepende leerstof: om leerlingen hun capaciteiten zoveel mogelijk te laten benutten (bijvoorbeeld moeilijkere sommen van dezelfde stof). Remediërende leerstof: om leerlingen die moeite hebben met een bepaald onderdeel weer aansluiting te laten krijgen bij de groep (bijvoorbeeld door leerstofherhaling vanuit andere invalshoeken).

Twee maal per jaar wordt, op basis van de cito-analyse, een plan van aanpak voor de verschillende vakgebieden gemaakt, uitgevoerd en geëvalueerd waarbij er sprake is van een drietal instructieniveaus binnen een groep. Daarnaast is er zorg en uitdaging binnen en buiten de groep beschikbaar.

Leerlingen op obs Arnoldus van Os krijgen vanaf groep 5 huiswerk mee. In groep 3 en 4 is het belangrijk dat de kinderen thuis veel oefenen met lezen (en het leren van de tafels in groep 4). Het huiswerk wordt vanaf groep 5 jaarlijks opgebouwd in moeilijkheid en hoeveelheid. Dit om onze leerlingen na groep 8 een goede overstap naar de middelbare school te laten maken.

Op school zoeken wij een evenwicht tussen het vergaren van kennis, praktische vaardigheden en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling.

De vakken Nederlandse taal, rekenen en lezen vormen de kern van ons onderwijs. Ook aan sociaal-emotionele vorming wordt aandacht besteed met behulp van de methode Kanjertraining om ons handvatten te geven.

Wij werken met het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerstof is verdeeld over 8 leerjaren en de school verdeeld is in 8 groepen. Per schooljaar wordt de leerstof van de desbetreffende groep behandeld. In de kleutergroep zitten vier-, vijf- en zesjarigen in dezelfde groep. De meeste kleuters blijven twee tot tweeënhalf jaar in de kleutergroep, afhankelijk van hun geboortedatum en hun ontwikkeling. Vanaf groep 3 zitten leerlingen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk in één groep, waarbij opgemerkt wordt dat er ook een gecombineerde groep is. Dit systeem houdt echter niet in dat er alleen maar klassikaal gewerkt wordt. We komen ook tegemoet aan individuele verschillen tussen leerlingen. Dit doen wij o.a. door te differentiëren voor en tijdens de instructie en ook tijdens de verwerking. Er wordt gewerkt met expliciete directie instructie (EDI) door de leerkrachten. Daarnaast is het mogelijk om een leerling op een bepaald leergebied een eigen programma aan te bieden. het kan soms in het belang van een kind zijn om de kleuterperiode te verlengen of een jaargroep over te doen (doubleren).

Zelfstandig werken 

Tijdens de lessen zelfstandig werken leren de kinderen te werken met weektaken. De opdrachten uit deze weektaak kunnen de kinderen zelfstandig uitvoeren, waardoor de leerkracht de mogelijkheid heeft om extra aandacht te besteden aan kinderen die dat op één of meerdere vakgebieden nodig hebben.

Groepen 

Groep 1 en 2

De kleuterjaren vormen een gevoelige periode waarin kinderen enorme sprongen in hun ontwikkeling doormaken en maximaal ontvankelijk zijn voor voorbereidende taal- en rekenvaardigheden.

In de groepen 1 en 2 wordt het fundament gelegd voor het latere leren van taal en rekenen, alsook voor andere vaardigheden, zoals werkhouding en doorzettingsvermogen. Het creëren van een emotioneel veilige omgeving waarin de kinderen zich prettig voelen is de basis voor leren en ontwikkelen. We besteden veel aandacht aan sociale omgangsvormen met behulp van de Kanjertraining en we leren de kinderen om zelfstandig te werken, maar ook om op de juiste manier vragen te stellen. We starten de dagdelen in de kring. Tijdens het spelen en werken zoeken de kinderen een plekje aan één van de tafels, pakken een kleedje of gaan ze naar een hoek van hun keuze. De verschillende hoeken die in de groepen 1 en 2 te vinden zijn: de huishoek, de bouwhoek, de constructiehoek, zandtafel, de watertafel, de puzzelkast en het atelier. Regelmatig creëren we een hoek rond het thema waar we op dat moment aan werken.

We werken in de groepen 1 en 2 rond 5 verschillende thema’s in het jaar. Deze thema’s wisselen na elke vakantie. Binnen deze thema’s wordt gewerkt aan de verschillende ontwikkelingsdomeinen die zich spelenderwijs en in interactie met elkaar ontwikkelen. Spelen is daarbij de integrerende activiteit, omdat binnen spel alle genoemde ontwikkelingsdomeinen samenkomen.

De kringactiviteiten bieden we gedeeltelijk aan in de grote kring waar alle kinderen tegelijk aan deelnemen, denk hierbij aan de start van de dag, kringactiviteiten van de Kanjertraining en muziekactiviteiten. Naast het werken in de grote kring, bieden we veel activiteiten aan in de kleine kring. Een deel van de groep doet dan mee aan een activiteit die aansluit bij de ontwikkeling van deze kinderen. De rest van de groep speelt en werkt ondertussen zelfstandig.

We werken met de kinderen aan een weektaak. De jongste kinderen hebben 1 werkje per week, de groep 1 kinderen 2 taakjes per week en de kinderen uit groep 2 hebben 3 taakjes per week.

Twee keer per week gaan we met de kinderen naar de gymzaal aan de overkant van onze lokalen. Hier bieden we verschillende activiteiten aan zoals: klimmen en klauteren, rennen, huppelen, gooien en vangen, rollen, springen, glijden en verschillende spelvormen.

Met behulp van het observatie en registratiesysteem “Bosos” monitoren we de ontwikkeling van de kinderen. We vinden het heel belangrijk om met ouders in contact te blijven over de ontwikkeling van de kinderen. Deze observaties worden daarom ook altijd met ouders gedeeld.

 Groep 3 

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor veel kinderen (en ouders) spannend. Zij krijgen hun eigen stoel en tafel met spulletjes zoals potlood, gum, wisbordje, leesboek etc. In groep 3 leren de leerlingen lezen volgens de methode Veilig Leren Lezen Kim versie. Hierin zijn de leerlijnen technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, spreken en luisteren en leesbevordering stevig verankerd. Daarmee geven we de beste basis aan jonge lezers.

Bij de start in groep 3 kennen veel kinderen al behoorlijk wat letters. Voor een groot deel is dat te danken aan de kleutergroepen waarin kinderen ruimschoots kennismaken met verhalen, woorden en letters. Het ene kind pikt die kennis sneller op dan het andere. Vandaar dat er in Veilig Leren Lezen veel aandacht besteed wordt aan kinderen die vlot kunnen lezen en kinderen die hier meer moeite mee hebben. Bovendien is er naast technisch lezen veel aandacht voor leesplezier. Dankzij een thuisversie van de leerlingsoftware kunnen de leerlingen thuis werken met software die exact aansluit bij wat ze op school krijgen aangeboden. Hierdoor worden ouders gemakkelijk betrokken bij het leerproces van hun kind. In groep 3 gebruiken we de schrijfmethode Pennenstreken. Deze methode sluit goed aan bij Veilig Leren Lezen. De letter die geleerd is bij het lezen, wordt ook meteen aangeleerd om te schrijven. Zo staat de letter nog meer centraal.

Voor rekenen gebruiken we Getal en Ruimte Junior. Deze methode biedt veel oefening en een duidelijk structuur. Kinderen krijgen dagelijks instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen. Elke week wordt erna het ophalen van de voorkennis veel aandacht besteedt aan de strategie. In het basismateriaal werken leerlingen aan opdrachten die bij hun niveau aansluiten. Voor de sterke rekenaars is er de leerlijn Meesterwerk. Naast de ‘basisvakken’ staan er ook andere vakken op het rooster, zoals: zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek), verkeer, tekenen, muziek, handvaardigheid en Engels. De leerlingen hebben de behoefte om veel te bewegen. Door de afwisseling van zittend en bewegend leren, bewegen de kinderen regelmatig en leren zij ook om stil achter hun tafel te zitten. Naast bewegend leren is er in groep 3 ook nog aandacht voor spelend leren.

Groep 4 t/m 8

Vanaf groep 4 staan de vakken: taal, technisch- en begrijpend lezen, spelling, schrijven en rekenen centraal. We noemen deze vakken ook wel de ‘basisvakken’ en staan vaak dagelijks op het lesrooster. Een greep uit de methoden die we gebruiken zijn: Getal en Ruimte junior (rekenen), Nieuwsbegrip XL (begrijpend lezen), Estafette (technisch lezen) en TaalActief5 (taal en spelling). Deze methoden sluiten goed aan bij het onderwijs in combinatiegroepen en bieden veel mogelijkheden tot differentiatie en verdieping. Naast de basisvakken staan er ook andere vakken op het rooster, zoals: zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek), verkeer, tekenen, muziek, handvaardigheid en Engels. Methoden die we o.a. hiervoor gebruiken zijn: Argus Clou (zaakvakken), VVN Verkeersmethode en GrooveMe (Engels)

In groep 7 krijgen de kinderen rond februari het voorlopig doorstroomadvies. Dit houdt in dat wij een advies uitspreken van het verwachte uitstroomniveau, welke het best passend is op dat moment. Dit advies is gebaseerd op cito- en methoderesultaten, leerling kenmerken (denk aan: motivatie, inzet, zelfstandigheid en werkhouding) en de ontwikkeling van het kind gedurende de basisschoolperiode. Halverwege groep 8 wordt er een definitief doorstroomadvies gegeven en krijgen de kinderen een onderwijskundig rapport. Dit rapport wordt gebruikt bij de overdracht naar de middelbare school.

In groep 7 doen de leerlingen mee aan het landelijk verkeersexamen. Dit bestaat uit een schriftelijke toets en een praktijkexamen op de fiets door Benthuizen. Mochten de kinderen niet slagen, kunnen ze het herkansen in groep 8.

In groep 8 maken de kinderen de IEP doorstroomtoets. De IEP doorstroom toets is een papieren toets die de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen meet en wordt afgenomen in twee dagdelen van twee uur. Met een mooie en frisse opmaak, leuke teksten en heldere vragen verlagen we de spanning zoveel mogelijk bij de leerlingen, zodat ze écht kunnen laten zien op welk niveau ze staan.

In groep 8 gaan de kinderen ook een aantal dagen op kamp en voeren ze een eindmusical op ter ere van het afsluiten van de basisschool.

Sociaal emotioneel

Wij werken met de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn hiervoor geschoold. Deze methode heeft als kernwoorden: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. In de praktijk zijn dit lessen waarin we de kinderen leren hoe hun gedrag zich verhoudt tot de kleuren van de petten, spelen we gedragingen en situaties uit, maken de kinderen opdrachten in hun werkschrift en doen we veel vertrouwensoefeningen en spellen. Elke week staat er Kanjertraining op het lesrooster.

Bewegingsonderwijs

Doelstelling van het bewegingsonderwijs is het kennismaken met allerlei vormen van beweging, variërend van turnonderdelen en dans tot atletiek, spel, klim– en klauterwerk en fitness. Alle basisvaardigheden komen aan bod. Behalve het fysieke aspect spelen zaken als sociale vaardigheden, omgaan met winnen en verliezen, samenwerken, accepteren van verschillen, zoeken van uitdagingen en omgaan met de grenzen van je lichaam een rol.

In groep 1/2 krijgen de leerlingen twee keer per week gymles van de eigen groepsleerkracht in de speelzaal van de school. Dragen van gymschoentjes is verplicht.

De gymlessen worden voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 twee keer per week gegeven door een vakleerkracht van Morgenwijzer. De leerlingen gymmen in korte broek en T-shirt of gympak. Het dragen van gymschoenen (zonder zwarte zool) is verplicht. Het eventuele gebruik van een deospray na de gymles is niet toegestaan i.v.m. allergische reacties van enkele leerlingen. Een deoroller mag wel. Bij het niet deelnemen aan de gymles zijn de ouders/verzorgers verplicht dit schriftelijk of telefonisch aan de desbetreffende leerkracht te melden. De groepsleerkracht bepaalt dan welke vervangende opdracht de leerling krijgt.

ICT en protocol computergebruik

De school heeft de beschikking over een uitgebreid wifinetwerk, iPads en laptops, waar zowel de leerlingen als het team dagelijks gebruik van maakt. De meeste lesmethodes hebben als aanvulling op de boeken een leerkrachtenprogramma en een computerprogramma. De leerkracht kan via het leerkrachtenprogramma de les verduidelijken en uitbreiden. In iedere groep is een digibord aanwezig zodat alle kinderen goed kunnen meekijken met het leerkrachtenprogramma. De leerlingen oefenen middels digitale programma’s behorend bij de methodes met bijvoorbeeld rekenen, geschiedenis en topografie. Ook de kleutergroepen maken regelmatig gebruik van iPads. Naast de lesprogramma’s heeft de school de beschikking over programma’s ter ondersteuning van kinderen die in het zorgtraject terecht komen. Verder wordt digitale ondersteuning gebruikt voor het bijhouden van de vorderingen van de leerlingen en voor het maken van een digitaal rapport.

Groep 7 en 8 werken voor een deel van de dag met een eigen iPad. Ze verwerken hierop methodelessen en werken onder andere aan hun digitale geletterdheid

Vormingsonderwijs

Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen.

Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van de school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming.

Het vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Onze school ziet dat als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan.

De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier aan de groepen 3 t/m 6 worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting (boeddhistisch, hindoeïstisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs). Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Wij roosteren de lessen zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Vormingslessen zijn niet verplicht.

Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij bieden onze kleuters (groep 1-2) en deels ook onze leerlingen in groep 3 een spelend en thematisch leren traject aan. Dit betekent dat onze jongste leerlingen in de groepen 1-2  zoveel mogelijk taal-, reken-, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden ontwikkelen door te spelen in de diverse hoeken. Groep 3 zal de verwerking van verschillende vakken (taal, rekenen) deels door spel uitdiepen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We besteden naast de bovenstaande vakken ook aandacht aan talentontwikkeling. Dit doen we naar behoefte van de leerlingen in de Flexklas d.m.v. uitdagende opdrachten en lesmateriaal, maar ook tijdens de projectweken waarin we een grote talentenshow organiseren. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Passend onderwijs

Ieder kind verdient goed onderwijs. Goed onderwijs stelt leerlingen in staat om hun talenten te ontwikkelen, waarbij zij de ondersteuning krijgen die bij hen past. Deze onderwijsondersteuning kan in samenwerking met andere scholen en instanties worden geboden. Naast samenwerking met de bovenschoolse specialisten van MorgenWijzer werken bijna alle scholen binnen MorgenWijzer hiervoor samen met andere scholen binnen het Samenwerkingsverband Rijnstreek. Meer informatie over het samenwerkingsverband en over het ondersteuningsplan kunt u vinden op www.swvrijnstreek.nl

Zorgplicht

Binnen de wet op Passend Onderwijs (per 1 augustus 2014) heeft iedere school de taak om voor elke aangemelde leerling een passende plaats te vinden. Dit wordt de zorgplicht genoemd. Wanneer u als ouder vermoedt dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, dan is het belangrijk om dit al bij de aanmelding te vermelden. Samen met u en eventueel met externe partijen zullen we de ondersteuningsbehoefte van uw kind bespreken. Als het nodig is, wordt er nader onderzoek gedaan. De schooldirecteur gaat vervolgens op zoek naar een passende plaats voor uw kind, hetzij op de eigen school, hetzij op een andere school binnen het samenwerkingsverband. Deze moet binnen maximaal tien weken gevonden zijn, uiteraard in samenspraak met u en uw kind. Mocht dat binnen die termijn niet lukken, dan krijgt uw kind een tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding tot er een passende school is gevonden.

Ondersteuningsvormen

Om de ondersteuningsbehoefte van ieder kind in kaart te brengen, bekijken wij wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wat stimuleert hen in hun ontwikkeling en wat belemmert hen juist? De nadruk ligt op wat uw kind wél kan en wat lastig is pakken we samen op. Er zijn verschillende manieren om een passende ondersteuning voor uw kind te organiseren, waarbij u als ouder altijd nauw betrokken wordt:

Om onze kinderen optimaal te ondersteunen, heeft MorgenWijzer de ondersteuning georganiseerd in verschillende schillen:

Schil 1 Basisondersteuning van de school

Schil 2 Extra ondersteuning door Morgenwijzer ondersteuningsteam

Schil 3 Extra ondersteuning door externe partijen

Schil 1. Betreft alle ondersteuning die op de school zelf aanwezig is. Hier zorgen de leerkrachten, aangevuld en ondersteund door bv. onderwijsassistenten en internbegeleider dat ieder kind tot zijn recht komt. Tot deze eerste schil rekenen wij ook de plus- en zorgklassen ten behoeve van de eigen school.

Schil 2. Wanneer kinderen meer ondersteuning op maat nodig hebben, dan betrekken we die uit de tweede schil. Deze bestaat uit het MorgenWijzer Ondersteuningsteam, met bovenschoolse specialisten die bij MorgenWijzer werken (orthopedagogen en begeleiders passend onderwijs) met expertise op het gebied van gedrag en leren. Zij kunnen meedenken met vragen van school over specifieke leerlingen. Zij kunnen ook onderzoek doen bij leerlingen en begeleiding geven aan specifieke leerlingen. Vanzelfsprekend gebeurt dit laatste in nauwe samenwerking met en na toestemming van ouders.

Schil 3. De derde schil bevat de expertise die per school verschillend kan zijn. Deze expertise is niet binnen MorgenWijzer voorhanden en zal waar nodig op maat worden ingehuurd (AED, Cardea, Auris, Visio, etc.). Ook deze expertise wordt pas ingeschakeld na toestemming van ouders.

Basisaanbod:

Deze basisondersteuning wordt voor iedere leerling op de school zelf georganiseerd, zonder extra middelen en binnen de eigen groep. De groepsleerkrachten vervullen de centrale rol en zijn in staat handelingsgericht te werken. De leerkracht wordt eventueel ondersteund door de inzet van een onderwijsassistent. Er wordt bij het werken gebruikgemaakt van gedifferentieerde instructie in lesstof, tempo en aandacht. De basisondersteuning wordt omschreven in het groepsoverzicht en het groepsplan.

Ondersteuning vanuit de school:

Deze ondersteuning vindt plaats binnen de school met een afgestemd leeraanbod. De leerling ontvangt extra hulp van de eigen leerkracht in de klas, waarbij de leerkracht geadviseerd wordt door specialisten (intern begeleider) binnen de school en/of bovenschoolse specialisten van Morgenwijzer. Het gaat om ondersteuning waarover vaste afspraken binnen de school gelden, zoals een dyslexieaanpak, gedragsaanpak of een ontwikkelingsperspectief. De leerkracht zet extra middelen in, zoals de inzet van een onderwijsassistent of extra materialen (afgestemd op de behoefte van het kind).

Ondersteuning met hulp van buiten de school:

Soms is nader onderzoek nodig om de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling in beeld te krijgen. Ook kan uw kind gebaat zijn bij specifieke begeleiding. De leerling ontvangt deze begeleiding hoofdzakelijk van de eigen leerkracht in de klas, maar de leerkracht wordt daarbij ondersteund door een externe deskundige (bijv. vanuit MorgenWijzer, het samenwerkingsverband, ambulant begeleider).

Ondersteuningsgebieden

Ondersteuning in het kader van passend onderwijs kan op velerlei gebieden plaatsvinden. Het draait niet alleen om leren en ontwikkelen, maar ook om de fysieke en medische ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling en ondersteuning in de thuissituatie.  Wat we als school kunnen bieden, is altijd afhankelijk van de mogelijkheden op dat moment binnen de gegeven groeps- en teamsamenstelling. Die factoren wegen we allemaal mee om tot een passend aanbod te komen. Meer informatie hieromtrent is te vinden in het school ondersteuningsplan (SOP).

Speciale lesplaatsen

Wanneer een kind behoefte heeft aan langdurige en specifieke ondersteuning en deze onderwijsbehoefte het aanbod van de school overstijgt, kan een kind in aanmerking komen voor een speciale lesplaats. Dit betekent een plaatsing naar bijvoorbeeld het speciaal basisonderwijs (SBO) of naar het speciaal onderwijs (SO). Hiervoor wordt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Als ouders wordt u, indien van toepassing, nauw betrokken bij dit proces.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

In januari 2023 is ons schoolondersteuningsprofiel opgesteld. In dit profiel wordt uitgewerkt welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.

Welke ondersteuning biedt onze school bij de totale ontwikkeling van het kind;

- De basisondersteuning. Leerkrachten aangevuld door onderwijsassistenten en intern begeleider.

- Ondersteuning vanuit Morgenwijzer. Morgenwijzer heeft een eigen ondersteuningsteam in dienst. Die bestaan onder o.a. uit orthopedagogen, gedragsspecialisten, kindercoaches.

- Externe hulp in samenwerking met onze school, zoals de ambulante educatieve dienst, logopedisten, kinderfysiotherapeut, onderwijsadvies en de taalklas.

Op deze manier zijn we binnen onze school in staat leerlingen zo lang als mogelijk het onderwijs te bieden dat ze nodig hebben.

Uiteraard hechten we waarde aan een goede samenwerking tussen school en thuis. Wanneer er ondersteuning in de thuissituatie gewenst is, werken we intensief samen met GO! voor Jeugd. Zo is er een ambassadeur vanuit GO! voor Jeugd verbonden aan onze school.

U kunt het complete SOP ook vinden op de website van onze school, onder het kopje ‘Voor nieuwe ouders’.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven