Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We nemen methodetoetsen af. In het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar nemen we de toetsen van Cito/Leerling in Beeld af. Met de middentoetsen (januari-februari) van Cito/Leerling in beeld zitten we met alle vakken en alle toetsen boven het landelijk gemiddelde
We nemen in februari 2024 de doorstroomtoets af in de groepen 8.
Bij de doorverwijzing van onze leerlingen gaan we uit van 'Je mag zijn wie je bent en groeien in talent'.
We bereiden de kinderen voor op de toekomst vanuit de veilige plek die we als school willen zijn.
Bij de doorverwijzing hebben we ons te houden aan de wettelijke kaders.
We kijken naar:
- Aanleg, mogelijkheden en talenten van de leerlingen.
- De ontwikkelingen tijdens de gehele basisschoolperiode.
- De ontwikkelingen van de niet-methodeafhankelijke toetsen. De CITO resultaten van groep 6, 7 en 8 met betrekking tot de vakken Begrijpend lezen en Rekenen.
- De inzichten van de betrokken met betrekking tot de doorverwijzing. (leerkrachten groep 7 en 8, intern begeleider, directie)
- Motivatie, inzet, concentratie en doorzettingsvermogen.
- Eventuele specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen.
Het tijdpad is als volgt:
- Bij het laatste oudergesprek in groep 7 ontvangen ouders samen met leerlingen een voorlopig advies/ schot voor de boeg.
- In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari een voorlopig advies.
- In de eerste helft van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets.
- In maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.
- De school maakt een heroverweging na de uitslag van de doorstroomtoets.
- Eind maart geeft de school een definitief advies.
- Voor 1 april melden alle leerlingen zich aan bij een passende voortgezet onderwijsschool.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De visie van onze school is dat veiligheid, vertrouwen en relatie de basis vormen om tot goede leerresultaten te kunnen komen. Aan deze basisvoorwaarden wordt dagelijks door leerkrachten samen met kinderen gewerkt. Respect voor iedereen op school is daarbij erg belangrijk en een basisprincipe. De eerste 7 weken in de groep zijn cruciaal. Het goede groepsgevoel moet in deze periode ontstaan. Regels, afspraken en routines moeten voor iedereen duidelijk zijn. Vanuit deze opgebouwde voorwaarden kunnen leerlingen zich ontwikkelen en groeien in talent gedurende het schooljaar.
Vanzelfsprekend evalueren de docenten met de kinderen en bouwen door het jaar heen verder aan de basisvoorwaarden.
We zijn blij met de bevindingen van de inspectie. Onze pijlers komen hierin naar voren. Identiteit en een veilig schoolklimaat.