CNS-basisschool Wilhelmina

Hogeweg 23 6721 VD Bennekom

Schoolfoto van CNS-basisschool Wilhelmina

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren laat de eindscore van onze school een beeld zien dat past bij onze populatie. Aan de hand van deze eindscore en de tussenopbrengsten van de Citotoetsen wordt door de IB-er een opbrengstrapportage geschreven. Hierin beschrijven we de uitkomsten waar we trots op zijn en welke trends een verdere analyse nodig hebben. Deze opbrengstrapportage wordt besproken met het team, de MR, de voorzitter van College van bestuur. Tevens ligt deze opbrengstrapportage een aantal weken ter inzage voor belangstellende ouders. 

Naast de schoolscore is het leerrendement van de individuele leerlingen onderwerp van bespreking tussen de leerkracht en de IB-er en wordt dit schoolbreed, 2 maal per jaar, besproken in een zogenoemd opbrengstgericht overleg tijdens een teamvergadering.

De afgelopen jaren liggen de scores van de Eindtoets boven de ondergrens van de inspectie en de scores van scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie. 

We zijn hier tevreden over en steven ernaar om dit de komende jaren zo te houden of hierin te stijgen.  

Referentieniveaus

Voor elk onderwijstype in Nederland zijn zogenoemde referentieniveaus vastgesteld voor rekenen, taal en lezen. Voor de basisscholen gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. Het basisniveau 1F is het niveau dat het overgrote deel van de leerlingen aan het eind van de basisschool moet beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie uitgesproken dat een deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal/lezen is dat het 2F-niveau en voor rekenen 1S.

                 

 

 

   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten 

Naast het afnemen van methodegebonden toetsen wordt op CNS-basisschool Wilhelmina in de groepen 1/2 gebruik gemaakt van de methode "Kijk' https://www.bazalt.nl/expertise-kijk.

In de groepen 3 tot en met 8 wordt gebruik gemaakt van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito, 'leerling in beeld'. https://cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/leerling-in-beeld-lvs/

Tijdens de groeps- en leerlingbespreking en het 2-jaarlijkse opbrengst gericht overleg worden de resultaten van de leerlingen besproken en nieuwe doelen gesteld. Deze doelen worden verwerkt in groepsplannen voor de lange termijn en de doelen voor de korte termijn en de uitwerking daarvan wordt geregistreerd in de instructietafelmap.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Wilhelminaschool biedt kinderen veiligheid binnen hun leven en leren op school.

  • De Wilhelminaschool biedt kinderen veiligheid binnen een vaste jaargroep in een groepslokaal. Regelmatig vinden groepsdoorbrekende activiteiten plaats, waardoor kinderen hun medeverantwoordelijkheid voor een veilige schoolomgeving beter leren ontdekken.
  • De Wilhelminaschool biedt kinderen veiligheid in het leren. Kinderen mogen ervaren dat fouten maken bij leren hoort. Kinderen mogen op verschillende manieren leren, en kinderen leren samen. Leren vraagt om ondersteuning en structuur, maar ook om uitdaging en prikkeling van nieuwsgierigheid.
  • De Wilhelminaschool kent duidelijke afspraken voor alle bij de school betrokkenen. Rust, regelmaat en structuur zijn voor ons belangrijke principes om tot een prettige leef- en leeromgeving te komen.
  • De Wilhelminaschool is een Leefstijlschool. Dat betekent dat we met de methode Leefstijl kinderen instrumenten willen bieden om vaardigheden voor het leven te leren, waarin goed zijn voor elkaar een belangrijke basis is.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen
  • Emotionele intelligentie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven