Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wanneer werken de leerlingen in hun eigen groep en wanneer groepsoverstijgend?
Het onderwijs op De Franciscus werkt voor de groepen 3 t/m 8 met jaargroepen. De Franciscus heeft geen combinatieklassen. Dit wil zeggen dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. In de kleutergroepen zijn de leerlingen van groep 1 en 2 gemengd.
Met regelmaat wordt er groepsdoorbrekend gewerkt, bijvoorbeeld door tutorlezen, in groepen 4/5 en 6/7/8 tijdens begrijpend lezen en in groepen 6/7/8 bij de Engelse les. Door de leerlingen in niveaugroepen in te delen krijgen zij instructies passend bij hun ontwikkeling. Een paar keer per jaar worden op basis van de ontwikkeling de niveaugroepen opnieuw ingedeeld.
Ook voor talentontwikkeling en de sociale ontwikkeling worden groepen gemengd, bijvoorbeeld tijdens de vrijdagateliers waarin leerlingen naar keuze workshops of gastlessen volgen.
Hoe wordt er geleerd in de kleutergroepen?
In groep 1 en 2 wordt er gewerkt in thema’s. In elk thema worden reken-, lees- en schrijfactiviteiten aangeboden. Ook creativiteit, bouwen en rollenspel zijn verweven in de dag. Sociaal-emotionele vorming is verweven in al onze activiteiten.
Met kleuters die daaraan toe zijn beginnen we spelenderwijs in kleine groepjes met lezen en rekenen. Wij vinden het belangrijk dat kleuters goed voorbereid naar groep 3 gaan. Het herkennen en benoemen van cijfers en letters en een goede woordenschat is een belangrijke voorwaarde voor een goede start in groep 3.
Hoe volgen we de ontwikkeling van kleuters?
De ontwikkeling van elke kleuter wordt zorgvuldig in beeld gebracht met een uitgebreide observatielijst. De doelen van de leerlijnen komen terug in deze observaties. Deze informatie wordt met de ouders besproken.
De oudste kleuters worden tevens gescreend door de schoollogopediste.
Hoe wordt de lestijd verdeeld over de vakgebieden?
De wet geeft niet aan hoeveel tijd een school aan elk vak moet besteden. Er staat alleen welke vakken op de basisschool aan bod moeten komen. De inhoud staat beschreven in referentieniveaus en kerndoelen die eind groep 8 behaald worden.
Door het lesaanbod aan te passen aan wat een groep leerlingen nodig heeft, besteden we de tijd zo goed mogelijk. De leerdoelen en resultaten van de leerlingen zijn leidend om het aanbod en hoeveelheid tijd per gebied te bepalen. Zo kan het zijn dat ene groep leerlingen meer tijd aan rekenen besteedt en andere leerlingen juist vaker spellingonderwijs krijgen.
Meerdere keren per jaar analyseren het team de resultaten van het onderwijs op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. Met de conclusies wordt het aanbod van ons onderwijs steeds weer bijgesteld.
‘Ieder kind heeft recht op onderwijs in zijn of haar eigen buurt.’ . Deze gedachte juichen wij toe. De groepen op een basisschool zouden een afspiegeling moeten zijn van de buurt waarin de school staat.
Welke extra ondersteuning biedt De Franciscus?
Er zijn leerlingen die naast het reguliere programma andere ondersteuning nodig hebben dan van hun eigen leerkracht.
Gedurende de week krijgen leerlingen die dat nodig hebben verrijking aangeboden. Het gaat om leerlingen die naast het reguliere programma en verdieping in de groep nog andere uitdagingen nodig hebben.
Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het volgen van het reguliere programma, krijgen hulp in de klas, in een klein groepje buiten de klas of individueel. Dit wordt gedaan door onderwijsassistenten of remedial teacher.
Day a Week School
Voor sommige leerlingen is verdiepen en verrijken van de lesstof binnen de school ontoereikend om hun onderwijsbehoefte te voldoen. Voor hen is er de Day a Week School. De DWS biedt een deeltijd onderwijsaanbod voor cognitief talentvolle en creatief denkende kinderen. Een DWS groep bestaat uit leerlingen van verschillende leeftijden. Zij komen van verschillende scholen en werken een hele dag per week samen op een aparte locatie.
Samenwerkingsverband passend onderwijs
Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. De scholen van Jong Leren vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs verdienen. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. In dit kader werkt onze school samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het is de ambitie van De Franciscus om alle leerlingen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen op een zo hoog mogelijk niveau, we motiveren en prikkelen elk kind om net een stapje verder te komen.
De leerlingen die een eigen leerlijn hebben met extra ondersteuning, willen wij Passend Onderwijs bieden, zolang dat haalbaar is.
Door veel ondersteuners met verschillende specialismen in school is dat vaak succesvol en kunnen we net wat meer bieden dan andere reguliere scholen. Voor elke leerling maken we steeds de afweging of het onderwijs past bij zijn/haar behoefte en of de begeleiding past binnen zijn/haar groep.
Als kindcentrum werken we voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met de kinderopvang en peuteropvang Franciscus.
De communicatielijnen tussen onze school en en de kinderopvang zijn kort. Er vindt op regelmatige basis overleg plaats.De Franciscus werkt samen met verschillende externe partners: schoolarts (GGD), kinderfysiotherapie, logopedisten, Centrum voor Jeugd en Gezin, kindercoaches en leerlingbegeleiders. Alles om de ontwikkeling van onze leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.