Sparrenbosschool

Kleine Sparrenlaan 7 2121 CJ Bennebroek

  • Schoolfoto van Sparrenbosschool
  • Ook hier wordt les gegeven
  • Schoolfoto van Sparrenbosschool
  • Kinderen kunnen hier heerlijk ontdekken en bouwen met water en zand

Het team

Toelichting van de school

Naast de vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, muziek en HVO/GVO, beschikken we op school over een aantal specialisten/coaches voor:

  • Meervoudige intelligentie en hoogbegaafdheid
  • TopOntdekkers (geïntegreerd thematisch zaakvakonderwijs)
  • Bewegend leren
  • Gedragsspecialist
  • Onderwijskundig ICT-coördinator

Zij begeleiden het team in de ontwikkelingen op hun specifieke 'vakgebied'

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof bekijken we altijd of er een collega beschikbaar is om in te vallen. Mocht de nood erg hoog zijn, kunnen we besluiten om een groep te verdelen.
In de afgelopen jaren is het niet voorgekomen dat we door ziekte van een leerkracht een groep naar huis hebben hoeven sturen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Talenten benutten

De Sparrenbosschool zet zich in om de talenten van de kinderen meer te benutten. Wij vinden het belangrijk om kinderen als geheel te zien en niet alleen als een cijfer.
We stimuleren de talenten o.a. door in elke groep kooklessen aan te bieden in onze nieuwe horecakeuken. Daarnaast werken we met een geïntegreerde zaakvakmethode: TopOntdekkers. Dit doen we waar mogelijk groeps-doorbroken, met thema's. De onderwerpen zijn inspirerend en boeiend, waardoor de leerlingen uitgedaagd worden om kennis te verwerven.
Kinderen werken aan de ontwikkeling van de 21st Century skills. Ze worden begeleid in het ontwikkelen van hun vaardigheden op het gebied van o.a. samenwerking; onderzoek doen; computervaardigheden. Naast kennisverwerving vinden we ook het leerproces belangrijk.
Door actief aandacht te besteden aan 'burgerschapsvorming' spelen we in op de samenleving van morgen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit houdt in dat kinderen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar gemengd in het lokaal zitten. Sociale vaardigheden komen hierdoor goed tot ontwikkeling; oudste kleuters mogen jongsten helpen.

Hoe ziet een gemiddelde dag in groep 1-2 eruit?
We starten de ochtend en de middag in de kring. Leergesprekken, voorlezen, taal- en rekenspelletjes komen aan bod. Op maandag komt de logeer-aap of -beer altijd weer terug en wordt er uit zijn dagboekje voorgelezen. Na de kring spelen wij buiten of (bij slecht weer) in het speellokaal. We eten en drinken samen het tien-uurtje. Daarna begint de speel/werktijd. De kleuters werken in kleine groepjes met de leerkracht (denk hierbij aan een knutselwerkje of opdracht van de weektaak) of ze mogen een vrije keus maken van het kiesbord (o.a. timmertafel, bouwhoek, huishoek, zandtafel). Aan het einde van de schooldag pakken we onze jassen en tassen en sluiten we de dag gezamenlijk af in de klas voordat we naar huis gaan.

We leren de kinderen, naast taal en rekenen, zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk. Ook leren we hun omgaan met uitgestelde aandacht. Met de Kanjertraining werken wij aan sociale vaardigheden: hoe speel je met elkaar? Minimaal één keer per week lezen wij een verhaal voor van Max (behorend bij de Kanjertraining), doen wij spelletjes om elkaar beter te leren kennen en om ons de klassenregels eigen te maken. Ook komt er spelenderwijs al een beetje Engels aan bod, zoals tellen en het benoemen van kleuren en alledaagse voorwerpen.

In de kleutergroepen wordt gewerkt met thema’s. De kinderen werken, spelen en leren tijdens deze periode rond dit thema. We hebben ook altijd één keer per jaar een cultureel thema en aan dit thema wordt schoolbreed en groepsdoorbrekend gewerkt. Dan gaan de kleuters bijvoorbeeld naar het Concertgebouw voor een meezingconcert van Harry Bannink.

Aan het einde van de kleuterperiode nemen de kinderen van groep 2 afscheid van de kleuterklas en gaan ze door naar groep 3. Ze krijgen dan hun map met alle werkjes, tekeningen en hun eindrapport mee naar huis.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De vakgebieden staan in het dagelijks lesrooster opgenomen. We streven ernaar om diverse vakgebieden te integreren om samenhang en betrokkenheid te vergroten. Als voorbeeld worden leesstrategieën bij Begrijpend Lezen in theorie behandeld en bij andere vakgebieden in de praktijk gebracht.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We blijven alert op de ondersteuningsbehoefte bij de kinderen. Door de pedagogische driehoek (de intensieve samenwerking met ouder en kind) helpt hierbij om vroegtijdig in te kunnen spelen wat een kind nodig heeft. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds 2014 biedt Les Petits peuteropvang, tussenschoolse opvang en buitenschoolse opvang op de Sparrenbosschool. Les Petits staat voor kwalitatief hoogwaardige opvang. Dit zie je bij ons terug in mooie locaties met veel buitenruimte en een veelzijdig materiaal- en activiteitenaanbod. Ook bieden we extra services aan, zoals Ontdek!workshops op de BSO. Bij Les Petits werkt gedreven en goed personeel. We investeren veel in scholing en coaching van onze medewerkers.

Terug naar boven