IKC Pius X

Cuperstraat 7 6681 AR Bemmel

  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In februari maken alle leerlingen van groep 8 de Eindtoets Basisonderwijs van CITO, die landelijk genormeerd is. Daarmee ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de leerlingen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen vergelijkbaar zijn. De scores van de Eindtoets basisonderwijs liggen tussen de 500 en 550. Hieronder vindt u onze resultaten van de afgelopen schooljaren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij vanuit het Triband Verantwoorden. Het betekent dat wij ons verantwoorden op kind, groep en schoolniveau. Wij doen dit met methodetoetsen, CITO toetsen, observaties en het dagelijks werk van kinderen. De school werkt namelijk vanuit het formatief assessment waarin kinderen iedere dag hun ontwikkeling kunnen laten zien. De bewijswerkjes verzamelen de kinderen in de groeimap. In de groeimap verantwoorden wij ons op kindniveau. Observeren is een belangrijk element van leren zichtbaar maken vandaar dat de school met de Erik app werkt om gericht te observeren. De tussenresultaten worden met ouders, kind en intern begeleider besproken. 

Het is voor ons van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de juiste dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. 

Methode gebonden toetsen
Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied.

CITO, LOVS en Schoolzelfevaluatie
Naast methodegebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Eindtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 70 % van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. Landelijk ligt dit op 60 %. De peuter- en kinderopvang maken samen met de groepen 1-2 gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op IKC Pius X vinden wij het belangrijk om u vroegtijdig te informeren over de wijze van adviseren en de mogelijke scholen.
In groep 7 krijgt uw zoon of dochter een voorlopig advies. In dit gesprek bekijken we met elkaar de ontwikkelkansen en de talenten van uw kind. Wij voeren gesprekken met uw kind en u om de ontwikkeling te monitoren. 
Het advies wordt opgesteld met de leerkracht van groep 6 en groep 8, de intern begeleider en een lid van de directie. Er ontstaat zo een compleet beeld. Wij bespreken met u onze gedachten en stellen een ontwikkelplan samen met u op.
Vanuit de school krijgt u vanaf groep 7 informatie over de aanmeldprocedure richting de middelbare school. 
Er zijn diverse open dagen en informatiemomenten. Het is altijd mogelijk om met de leerkracht van groep 8 te overleggen over eventuele schoolkeuze. Uw kind maakt dit jaar de doorstroomtoets die plaats gaat vinden in de maand februari. Mocht de uitslag afwijken van het advies dat de school heeft gegeven dan gaan wij met u in overleg.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC Pius X heeft de socialisatie en persoonsvorming erg hoog in het vaandel. Wij hebben de kernwaarden: elkaar versterken, gezien worden, vertrouwen en groeigericht. De cultuur op IKC Pius X is groeigericht en met de blik vooruit. Onze pijlergroep persoonlijke groei borgt en ontwikkelt het pedagogisch beleid. Het pedagogisch beleid is gestoeld op de kernwaarden en de Kanjertraining is daarbij een belangrijk middel. Het team is geschoold in het geven van Kanjerlessen en is daardoor officieel Kanjerschool. Met deze lessen krijgen kinderen inzicht in groepsprocessen en leren zich verhouden tot een groep. Onze visie op het pedagogisch klimaat is dat kinderen moeten leren omgaan met andere maar daarin zijn de persoonlijke behoeften van uw kind erg belangrijk. Je kan dan denken aan: positieve relaties, voldoening, waarderend leiderschap en autonomie. We voeren hierover individuele gesprekken met kinderen. 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Onderling vertrouwen
  • Sociale redzaamheid
  • Groeigericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek vond in november 2010 plaats. De bevindingen van de inspecteur staan beschreven in het rapport. De school valt daarmee onder het 'basistoezicht'. Dat wil zeggen dat de inspectie de kwaliteit van de school in orde heeft bevonden. In het inspectierapport (2010) worden de aspecten leerstofaanbod, onderwijstijd, schoolklimaat, didactisch handelen, de begeleiding en de kwaliteitszorg als voldoende gekwalificeerd. De tussenresultaten van de diverse groepen zijn op niveau, uiteraard streven we naar een hoger totaal rendement in het arrangement van ons onderwijsaanbod

Terug naar boven