IKC Pius X

Cuperstraat 7 6681 AR Bemmel

  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X
  • Schoolfoto van IKC Pius X

Het team

Toelichting van de school

Het team van IKC Pius X is zeer ervaren en hoogopgeleid team. 
Op onze website ziet u de mensen die op de school werken: https://www.ikcpiusx.nl/
Het zal u opvallen dat er veel mannen werken en dat er een mooie balans is in het team.
Ieder teamlid vervult een rol in de ontwikkeling van de school. Het belangrijkste daarbij is dat wij de talenten en expertise van eenieder benutten gekoppeld aan de visie van de school. De kracht van het team is: ervaring en expertise. De school wil deze expertise benutten en uw kind zo optimaal ondersteunen. Een voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld de EDI coaches die wij interen hebben. We hebben er daarom voor gekozen om met een ontwikkelteam te werken en een ondersteuningsteam.

Het ontwikkelteam:
Het ontwikkelteam bestaande uit leerkrachten uit verschillende bouwen maakt samen met de directie beleidsmatige keuzes. Er is in ieder orgaan op de school een lege stoel. De lege stoel symboliseert dat er altijd iemand uitgenodigd kan worden en dat de samenstelling kan wisselen gekoppeld aan de inhoud. 

Het ondersteuningsteam:
Het ondersteuningsteam heeft onder leiding van Christa Grob (intern begeleider) als doel om kinderen die ondersteuning nodig hebben zo optimaal mogelijk te begeleiden. De school werkt met zorgniveaus en heeft personeel ter beschikking om kinderen te ondersteunen die net iets meer nodig hebben dan de ondersteuning die we kunnen bieden in de groep. Het ondersteuningsteam bespreekt leerlingen en de begeleiding in de groepen zodat wij uw kind zo persoonlijk en gericht mogelijk kunnen begeleiden.  

  

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ons uitgangspunt is dat wij ons uiterste best doen om voor vervanging te zorgen als de leerkracht van uw kind afwezig is. Hiervoor hanteren we onderstaand stappenplan: 

1. We vragen parttimers de dagen van de zieke collega over te nemen en extra te werken.
2. We vragen om een vervanger uit de regionale invalpool waarbij De Linge is aangesloten.
3. We zetten een onderwijsassistent in.
4. We zoeken naar leerkrachten in ons eigen netwerk.
5. Ambulant personeel wordt ingezet voor de groepen mits dit mogelijk is.
6. Stagiaires worden ingezet om de groep op te vangen.
7. In uiterste nood worden groepen naar huis gestuurd. 

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons IKC wil kinderen de tools meegeven zodat zij kunnen leren voor het leven. Het leven is veel meer dan lezen, rekenen en taal daarom hebben wij ons onderwijs ingedeeld in de volgende pijlers:

  • Een stevige basis.
  • Persoonlijke groei.
  • Coöperatief werken.

In de groepen ziet u de kinderen werken aan de vakgebieden die vallen onder de stevige basis. Het is voor ons belangrijk dat kinderen inzicht hebben in de doelen en welke stappen zij kunnen zetten. We bespreken daarom altijd het doel van de les en geven op de doelenmuur inzicht in de doelen die aankomende periode aan bod komen.
Onze kernwaarden zijn vertrouwen, groeigericht en gezien worden. Het leergesprek met uw kind is voor ons een belangrijk middel om deze kernwaarden vorm te geven. We voeren gesprekken met elkaar, de groep en individuele kinderen over persoonlijke groei in de breedste zin van het woord. Het kan gaan over de inzet van de 8 LEER-krachten, de positie in de groep en persoonsvorming. Uw kind leert zichzelf kennen en weet welke vervolgstappen hij of zij wil zetten. De pijlergroep coöperatief werken houdt zich vooral bezig met elkaar versterken. Hoe kunnen kinderen van elkaar leren en elkaar versterken? We gebruiken hierbij de coöperatieve werkvormen.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

IKC Pius X biedt onderwijs aan van 0 tot 13 jaar en dat is tevens een kracht van de school.
Er is namelijk een doorgaande lijn vanaf de babygroep tot en met groep 8. Uw kind krijgt als baby al begeleiding vanuit dezelfde kernwaarden als in de gehele school. Uw kind heeft daardoor geen overgang van peutergroep naar de school toe. De juffen en meesters zijn voor de peuters ook bekend want er is frequent overleg en het is mogelijk om al een kijkje te nemen in de kleuterklas voor uw kind. Uw kind is voordat het in groep 1 start al bekend in de school.
De school heeft als kernwaarden: gezien worden, elkaar versterken, groeigericht en vertrouwen. IKC Pius X is erg actief in het versterken van het pedagogisch klimaat met onder andere de Kanjerlessen. Het pedagogisch klimaat is daardoor een kracht van de school geworden. De kinderen kunnen hier in een gestructureerde en veilige omgeving persoonlijk groeien.

De persoonlijke groei proberen we te stimuleren door leergesprekken te voeren want wij willen dat kinderen inzicht krijgen in wie ze zijn en welke stappen zij kunnen zetten in hun ontwikkeling. Ouders zijn daarbij een belangrijke bron en partner, vandaar dat wij driehoekgesprekken voeren. In deze gesprekken met kind en ouder komt vaak de kindkaart aan bod. In de kindkaart beschrijven we de gegevens die wij van een kind hebben gezien, onze gedachten erbij en welke doelen erbij horen en hoe we dit gaan doen. We volgen de cyclus van: data, duiden, doelen en doen op ieder onderdeel. Het leren-leren is daarbij een belangrijk onderdeel voor IKC Pius X. De kaart geeft ouders, het kind en de leerkracht inzicht in activiteiten en doelen.

Het zien van kinderen en daarbij gericht handelen is erg belangrijk voor de school. Onder leiding van Christa (intern begeleider) is er een ondersteuningsteam opgezet. Het ondersteuningsteam bestaat uit leerkrachten, een kindercoach en een onderwijsassistent. Het team heeft ook allerlei externe expertise tot beschikking om mee te denken en preventief mee te kijken. Het team komt één keer per maand bij elkaar om leerlingen te bespreken en gericht te analyseren welke interventies nodig zijn om de leerling te ondersteunen. Het gaat dan vaak om leerlingen die meer nodig hebben dan de begeleiding in de groep.

IKC Pius X heeft een sterke, kindgerichte zorgstructuur. De belangrijkste elementen van deze structuur zijn:

  • Data, duiden, doelen, doen.
  • Zorgniveaus.
  • Kwaliteitskaarten.
  • Kindkaarten en groepskaarten.

De school werkt met Triband Verantwoorden van Annemieke Zwart. Het betekent dat de school zich verantwoordt op kind-, groep- en schoolniveau. Ieder kind op de school heeft een kindkaart met de indeling van Biesta: aardig, waardig en vaardig en ieder onderdeel is ingedeeld met de cyclus: Data, duiden, doelen en doen. Hetzelfde systeem wordt toegepast op groeps- en schoolniveau.
Om de juiste begeleiding voor het kind te beoordelen werken wij met de zorgpiramide. De eerste laag is het basisaanbod, op zorgniveau 2 zitten de kinderen die verrijking of verlengde instructie nodig hebben in de groep. In zorgniveau 3 hebben de kinderen eventueel naast de begeleiding in de groep begeleiding nodig van het ondersteuningsteam of een externe. Op zorgniveau 4 hebben kinderen een arrangement of een O.P.P. In het laatste zorgniveau kan er sprake zijn van verwijzing. 

Het schoolbrede aanbod per vak en zorgniveau staat in de kwaliteitskaarten. Het zorgt ervoor dat de Pius X een sterke doorgaande lijn en systematische begeleiding heeft voor ieder kind. In de roosters van de leerkrachten staan de zorgniveaus en de acties uit de kind- en groepskaarten weggezet.  

Op kindniveau werken wij met de groeimap zodat kinderen inzicht krijgen in hun ontwikkeling en leren. In deze map verzamelen de kinderen werkjes gecategoriseerd aan de hand van de pijlers van de school. In gesprekken met leerkrachten, ouders en andere betrokkenen verzamelen kinderen feedback en reflecteren zij op hun proces. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn als school actief op het gebied van hoogbegaafdheidsonderwijs Daarin voor stellen wij een scherper beleid op.
In de toekomst willen wij hier nog meer vorm aangeven. De school voert al kindgesprekken en wil zich hierin verder verdiepen zodat we kinderen nog meer groeigericht kunnen stimuleren. Het doel daarbij is dat kinderen inzicht krijgen in hun ontwikkeling. Een belangrijk element daarbij is de groeimap die dit jaar is ingevoerd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC Pius X is één organisatie, er is geen scheiding tussen kinderopvang en school. U kunt dit niet alleen zien maar ook op verschillende manieren ervaren. De mooiste ervaring is dat uw kind niet hoeft te wennen wanneer de stap gemaakt wordt naar groep 1. Het komt doordat de medewerkers intensief samenwerken en bekend zijn voor uw kind. Er zijn overkoepelende activiteiten en thema's en de groepen zijn bekend ingericht voor uw kind. Het zorgt voor een veilige, huiselijke omgeving en uiteindelijk een positief leereffect. We zien dat ieder kind zijn eigen behoeften heeft. Door de intensieve samenwerking is het ons gelukt om zeer accuraat zorg te verlenen op ieder gebied. Voorbeelden daarvan zijn: spraakontwikkeling stimuleren, verrijken van het aanbod of externe hulp inschakelen. Om dit te bereiken gaan medewerkers frequent met elkaar in overleg maar werken zij ook naast elkaar op de groepen. 

Wij vinden bewegen en huiselijkheid erg belangrijk, met name voor baby's. Onze babygroep is dusdanig ingericht dat kinderen motorisch worden uitgedaagd. We zetten dit voort in de peuter- en hogere groepen. We volgen de kinderen met het registratiesysteem: 'Kijk'. We kunnen de ontwikkeling nauwgezet volgen en ons aanbod daarop afstemmen. Op IKC Pius X wordt gewerkt volgens het Vroegschoolse Educatieve (VVE) programma Startblokken. Wij vinden het belangrijk dat kinderen ervaringsgericht werken daarom hebben de kinderen de mogelijkheid om in hoeken te werken/spelen. Zij krijgen aanbod op cruciale doelen in de kleine kring. Voor de kinderopvang ligt het complete pedagogisch beleidsplan ter inzage en staat op onze website: www.delinge.nl

Terug naar boven