Daltonbasisschool De Borgwal

Het Hoog 20 6681 DE Bemmel

  • Instructiegroepjes bij de leerkracht.
  • Verkiezingen voor de leerlingenraad, groep 5.
  • Elke leerling heeft bij ons op school een weektaak die speciaal voor hem of haar op maat is gemaakt. De weektaken zijn doelgericht.
  • Een dagdeel per week krijgen de leerlingen les in de zogenoemde wisselklas. Ze krijgen dan instructies op maat, passend onderwijs dus.
  • Dagelijks gaan alle groepen naar buiten om te sporten met onze sportdocent. Fysieke uitdagingen & sociale vaardigheden worden hier getraind.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In april maken alle leerlingen van groep 8 de Eindtoets Basisonderwijs van CITO, die landelijk genormeerd is. Daarmee ontstaat een beeld van de individuele prestaties van de leerlingen en van de school als geheel. Scholen kunnen zich onderling vergelijken met het gemiddelde van alle deelnemende scholen, maar ook met het gemiddelde van de scholen die gelet op de sociaal-culturele achtergrond van hun leerlingen vergelijkbaar zijn. De scores van de Eindtoets basisonderwijs liggen tussen de 500 en 550. Bij ons doen alle leerlingen mee met de Cito eindtoets. Wij sluiten niemand uit. 

Voorbereiding: Gedurende het schooljaar oefenen we oude Cito's. Hoe worden vragen gesteld, hoe vlieg je als leerling de vragen aan als je geen idee hebt over het antwoord. 

Hieronder vindt u onze resultaten van de afgelopen schooljaren:

2021:
Het landelijk gemiddelde was in 2021 534,5. Het gemiddelde van De Borgwal was in 2021 539,4! Ruim boven het landelijk gemiddelde.

2022
Het landelijk gemiddelde was in 2022 534,8. Het gemiddelde van De Borgwal was 540,8! Ruim boven het landelijk gemiddelde.

2023

Het landelijk gemiddelde was in 2023 534,9. Het gemiddelde van De Borgwal was 540,5! Wederom ruim boven het landelijk gemiddelde.

Uitslag: De laatste jaren heeft 100% van de leerlingen het niveau gehaald of iets hoger gescoord dan het advies dat is gegeven door de leerkrachten van groep 8. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten van ons onderwijs

Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school.

Methode gebonden toetsen

Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied.

CITO, LOVS, resultaatanalyse en Leeruniek

Naast methode gebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Eindtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Wij stellen hoge ambities, omdat wij zien dat dit bij onze leerlingpopulatie past. Wij stemmen ons aanbod af op de zogenoemde 'middenmoot'. Ons streven per vakgebied is;

Minimaal 25% van de leerlingen scoort een niveauwaarde van 4,1 of hoger.
Ongeveer 50% van de leerlingen scoort een niveauwaarde tussen de 2,5 en 4,0.
Maximaal 25% van de leerlingen scoort een niveauwaarde van 2,4 of lager. 

Voor deze analyse per vakgebied en per groep gebruiken wij Leeruniek. Hierin worden tevens kindkenmerken bijgehouden en wordt genoteerd wat eventuele specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen zijn.

Digikeuzebord

In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatie- en registratiesysteem van het digikeuzebord! Hierin volgen we de ontwikkeling van alle kinderen op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau een kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen.

Zien!

Om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen. Maken we vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem Zien! Middels 28 vragen verdeeld over 7 domeinen brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind in kaart. Dit om op een goede manier uw kind te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen alle leerlingen een advies voor het voortgezet onderwijs. Ons doel is om iedere leerling het best passende advies te geven. Dit advies wordt bepaald op basis van inzet, werkhouding en motivatie, en de resultaten (met name begrijpend lezen en rekenen, en in wat mindere mate spelling en technisch lezen). 

Op De Borgwal vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen voldoende tijd en ruimte krijgen om zich te kunnen ontwikkelen en te laten zien wat ze kunnen. Daarnaast willen wij jullie ook tijdig een indicatie geven van een (voorlopig) advies, zodat jullie voldoende tijd hebben om te oriënteren op het voortgezet onderwijs. 

Met ingang van schooljaar 2023/2024 maken de leerlingen in groep 8 geen eindtoets meer, maar een doorstroomtoets. Deze landelijke ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat wij onze huidige procedure van advisering nogmaals kritisch hebben bekeken. We zijn tot het volgende tijdspad gekomen: 

Groep 6: In groep 6 krijgen leerlingen nog geen voorlopig advies. 

Groep 7: Aan het eind van groep 7 vindt een verplicht driehoeksgesprek plaats, het zogeheten ‘doorstroomgesprek’. Tijdens dit gesprek ontvangt de leerling een voorlopig doorstroomadvies. Let op: dit advies is voorlopig en kan dus nog veranderen!

De voorlopige doorstroomadviezen die gegeven kunnen worden, zijn: 

pro / vmbo bb

vmbo bb / vmbo kb

vmbo kb / vmbo gl-tl

vmbo gl-tl / havo

havo / vwo

vwo

Groep 8: Bij het startgesprek wordt het voorlopig doorstroomadvies van eind groep 7 kort besproken. Tussen 10 januari en 31 januari krijgt de leerling het voorlopig schooladvies. Alleen wanneer dit afwijkt van het voorlopige doorstroomadvies van groep 7 zullen wij daarover in gesprek gaan.De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste of tweede week van februari. Het definitieve schooladvies ontvangt de leerling uiterlijk 24 maart.Inschrijving bij alle VO-scholen vindt plaats tussen 25-31 maart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie is; Leef met je eigen talent, want iedereen is mooi als je bent wie je bent! 

We willen dus dat onze leerlingen en teamleden zichzelf kunnen zijn en dat er oog is voor talent. Iedereen heeft talent en dit mag gezien en gebruikt worden. Wij willen de focus leggen op wat goed gaat, want in onze ogen groeien kinderen en volwassenen daar van. Alles wat je aandacht geeft, groeit! Om deze reden werken wij met de zogenaamde SOEMO-kaarten en de talentkaarten van Luc de Wulff. Met deze programma's krijgen de kinderen goed zicht op eigen talenten en talenten van anderen. Ze leren deze talenten optimaal te benutten. 
Daarnaast leren ze sociaal-emotionele woordenschat begrijpen (bijv. boos, heimwee, schelden), sociaal-emotionele vaardigheden verwerven (bijvoorbeeld op je beurt wachten, niet door iemand heen praten) en sociaal-emotionele vergissingen te vermijden (bijv. iedereen is te vertrouwen, brutalen hebben de halve wereld).

Ons aanbod is breed, zodat de kinderen kennis maken met diverse vak- en vormingsgebieden, zodat ze ook echt kunnen leren waar talenten liggen. Onze brede aanbod richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling, kennisontwikkeling, sport, muziek, kunst en cultuur, enzovoort.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Conclusie jury Excellente Scholen, juni 2022

De jury is van oordeel dat daltonbasisschool De Borgwal het predicaat Excellente School 2022-2025 voor primair onderwijs toekomt.

De jury is onder de indruk van de wijze waarop de school de cognitieve, sociaal-emotionele, sportieve en creatieve vaardigheden van leerlingen in samenhang weet te ontwikkelen, passend bij de individuele leerling. Daltonbasisschool De Borgwal kan hierin als voorbeeld dienen voor andere scholen.

De Borgwal is, na vier keer als excellent te zijn gewaardeerd, steeds verder blijven bouwen aan haar excellentieprofiel ‘Een passend en breed beredeneerd aanbod voor ieder kind, waardoor talenten ingezet worden.’ De daltonwaarden vormen het fundament voor dit profiel.

Leerlingen hebben zicht op hun eigen leerproces en werken bewust aan de gestelde leerdoelen door de weektaken aan te vullen met doelenkaarten en zo een breder aanbod te realiseren. Daarmee is de school nog meer in staat te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de individuele leerling. Met de wisselklassen krijgt iedere leerling in een kleinere groep aanvullend onderwijs op maat. De school kent een enthousiaste directie en een enthousiast team, die gebruikmaken van elkaars talenten en trots zijn op de sfeer en het onderwijs in hun school. Leerlingen en ouders bevestigen dit. Door de externe contacten, zoals die met het wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit, voorziet de school zich van waardevolle impulsen. 

Omdat De Borgwal voortdurend bezig is haar profiel verder uit te werken, waren op het moment van het jurybezoek onderdelen nog niet geborgd, zoals het werken met de wisselklassen en het opnemen van de daltonleerlijnen in de doelenkaarten. De jury ziet dat deze ontwikkelingen passen in het profiel van de school en heeft er alle vertrouwen in dat de school deze ontwikkelingen indien nodig gaat bijschaven en borgen. Hierbij zou de school een nog scherpere focus kunnen krijgen op de gewenste effecten van haar profiel, door deze meer concreet te formuleren. 

Terug naar boven