Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons Daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. De weektaak die de kinderen daarbij gebruiken is de drager van de te leren vaardigheden en kennis. Deze weektaak is op maat gesneden voor de kinderen, zodat deze doelmatig en functioneel bezig zijn. Er is sprake van effectiviteit en doelmatigheid als alle kinderen de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen. Door op bovenstaande manier te werken, creëren we een veilige, leerzame en uitdagende leef- en leeromgeving voor kinderen, waarbij we uitgaan van ieders eigen mogelijkheden. Wij stemmen het onderwijs af op de leerbehoefte van ieder kind. 'Samen de beste versie van jezelf'!
Op vrijdagochtend is groep 1 vrij. Onze groep 2 leerlingen worden dan samengevoegd.Wij besteden deze dag ruimschoots aandacht aan voorbereidend lezen, schrijven en rekenen.
Lezen: technisch lezen en begrijpend lezen.
Bij groep 3 valt taal onder lezen.
Wereldoriëntatie wordt bij ons op school gegeven middels de methode TopOntdekkers. De onderwijstijd wordt aangepast aan wat de groep nodig heeft.
We gunnen elk kind een plek op De Borgwal. Hoe graag we echter alle kinderen willen opvangen, er zijn nu en in de toekomst ook grenzen aan onze mogelijkheden. De grenzen en de mogelijkheden worden zowel bepaald door de onderwijs- en begeleidingsbehoefte van de individuele leerling (Hebben wij voldoende expertise om hieraan tegemoet te komen?) als door de mogelijkheden en draagkracht van de groep waarin deze leerling zit of komt (kunnen we daarbij ook aan de onderwijsbehoefte van de overige leerlingen tegemoet komen?).
Grenzen aan begeleiding van leerlingen:
- Leerlingen die aantoonbaar betere onderwijskansen hebben op een andere school;
- Leerlingen die complexe medicatie nodig hebben tijdens schooltijd, die toegediend moeten worden door de leerkracht;
- Leerlingen die door hun complexe gedrag een gevaar voor zichzelf en/of hun omgeving kunnen zijn.
Het vaststellen van deze grenzen gaat nooit om een incident, maar om gedrag en ontwikkelingen die over een langer tijdsbestek hebben plaatsgevonden. Afstemming hierover tussen school, ouders en (eventueel) externe partners staat centraal. Dit betreft zowel leerlingen die al onderwijs volgen op De Borgwal als leerlingen die bij ons worden aangemeld. Per leerling wordt gekeken of De Borgwal de leerling een passende plek kan bieden. Dit wordt in overleg uitgevoerd, waarin de directeur, de intern begeleider, de leerkracht en eventueel de ondersteuner vanuit Passend Wijs bekijken of De Borgwal passend onderwijs kan bieden voor de betreffende leerling. Dit is veelal afhankelijk van de samenstelling van de groep en de onderwijsbehoefte van de leerling. Er bestaat van beide kanten de mogelijkheid om een nieuw te plaatsen leerling 2 dagen te laten meelopen. Ieder schooljaar wordt er zorgvuldig gekeken naar de samenstelling van de groepen, omdat het doel is dat ieder kind zo goed mogelijk kan profiteren van het onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
1. Transfer van de wisselklas verrijkt en intensief naar de eigen groep, optimaliseren.
2. Scholing voor het team wat betreft onderwijs geven aan meer- en hoogbegaafde leerlingen (Door Anouk Mulder). Hierdoor kunnen wij ons verrijkte aanbod en aanpak nog meer optimaliseren.
3. Vroegsignalering bij de kleuters verdient nog aandacht.
Daltonbasisschool De Borgwal onderhoudt nauwe contacten met alle peuterspeelzalen, locaties voor voorschoolse opvang en gastouders in Bemmel en omstreken. Wanneer een leerling bij ons start vindt er altijd een warme overdracht plaats tussen de kleuterleerkrachten en de begeleiders van de diverse voorschoolse locaties.