School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom

Dorpsstraat 10 6681 BN Bemmel

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom

Het team

Toelichting van de school

Het team van SBO De Vlinderboom kent, naast de reguliere bezetting op een school, een aantal functies en taken, elk met een eigen inhoud. Wie voor het eerst met het speciaal onderwijs te maken krijgt zal een aantal functies en taken tegenkomen die men in het basisonderwijs (nog) niet kent. Vandaar een korte beschrijving van deze functies:

Onderwijsassistente: Assisteert de groepsleraar tijdens alle in de groep voorkomende activiteiten;

Maatschappelijk werker: Schakel tussen school en thuis, adviseert ouders die problemen tegenkomen bij de opvoeding van hun kind, met name v.w.b. de keuze van hulpverleningsinstellingen;

Orthopedagoog: doet onderzoek bij kinderen zoals bijv. een intelligentietest, persoonlijkheidsonderzoek, observeert in de groepen;

Psycho-diagnostisch medew.: neemt testen af of voert onderzoeken bij kinderen uit;

Intern begeleider: De IB’er ondersteunt en adviseert leerkrachten bij het praktisch handelen in de groep en de begeleiding van de kinderen;

Remedial teacher: De RT’er verzorgt de extra ondersteuning aan individuele kinderen of kleine groepjes kinderen;

ICT’er: draagt zorg voor een goed functioneren van de computers, computernetwerk en digitale borden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte en verlof van een leerkracht zal zoveel mogelijk worden geprobeerd het onderwijs in de groep gewoon door te laten gaan. De school is aangesloten bij een vervangingspool. Vervangers zijn echter schaars. We proberen door extra inzet van eigen personeel of vervangers afwezige teamleden te vervangen. Indien er geen vervangers beschikbaar zijn, worden de groepen gesplitst en over de andere groepen verdeeld. We hebben er voor gekozen de leraren die belast zijn met de hulp aan individuele kinderen zoals de remedial teacher alleen in uiterste nood in te zetten voor zieke leraren. Dat geldt ook voor de interne begeleider. Als het echt niet anders kan zullen we groepen vrijaf moeten geven; geen goede maar soms de enig mogelijke oplossing.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op SBO De vlinderboom bieden we onderwijs aan kinderen voor wie de reguliere basisschool niet voldoende kan bieden.

We kennen drie doelgroepen die we binnen onze school bedienen:

1. kerngroepen: het tempo en/of niveau van de reguliere basisschool is te snel/te moeilijk. Wij bieden instructies op niveau en focussen ons op het welbevinden van het kind. Prognose uitstroomniveau VMBO of hoger.

2. Leerroute 3: kinderen met onder andere een lage intelligentie die veel herhaling van de stof nodig hebben. Zij ontwikkelen zich in heel kleine stapjes. Wij bieden instructies op niveau en focussen ons op het welbevinden van het kind.  Prognose uitstroomniveau PRO.

3. Structuur plus: kinderen met een lagere tot normale intelligentie die meer structuur nodig hebben dan op een reguliere basisschool geboden kan worden maar die niet passen op een SO cluster 4 school. Hiervoor bieden we kleine groepen met een duidelijke focus op welbevinden en structuur binnen de groep. De instructies bieden we op niveau. Dit niveau ligt over het algemeen wat hoger. Kinderen hebben een prognose  uitstroomniveau VMBO of hoger. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door een actieve samenwerking met partners uit de gemeenten waarmee we werken aan te gaan willen we in de toekomst nog beter tegemoet komen aan specifieke zorgvragen van kinderen. Ook scholen we ons als team op specifieke items. We vergoten op deze manier de samenwerking en zetten expertise effectief in, daarnaast professionaliseren we ons als team om onze basiskennis te blijven vergroten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

SBO De Vlinderboom heeft geen voorschoolse voorziening. We werken samen met alle voorschoolse voorzieningen in de regio. Zodra er vanuit een voorschoolse voorziening de vraag ontstaat of een kind naar een reguliere voorziening kan sluiten we aan bij gesprekken. Het zogenaamde rondetafelgesprek. Samen bekijken we op welke plek het aanbod aan het betreffende kind het best passend lijkt. 

Terug naar boven