Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Jenaplan IKC bestaat uit een afdeling opvang en een afdeling onderwijs. Afdeling opvang bestaat naast de VSO/BSO uit een kinderdagverblijf met een groep voor kinderen van 0-4 jaar en een groep voor kinderen van 2-4 jaar waarin de VE-peutergroep (Voorschoolse Educatie) in de ochtenduren geïntegreerd is. Op de afdeling onderwijs werken we in 2-jarige stamgroepen. In schooljaar 2022-2023 zijn er drie stamgroepen 1-2; drie stamgroepen 3-4; drie stamgroepen 5-6 en drie stamgroepen 7-8.
Onder taal vallen de onderdelen: spelling / ontleden / Rijke taal (teksten schrijven) / verwerking WO
Onder lezen vallen de onderdelen: technisch lezen / lezen met begrip / leesmotivatie / leeskring
Wereldoriëntatie omvat ook kunstzinnige en creatieve vorming / onderdelen van lezen en taal / kringen
We zijn trots als IKC een doorgaande lijn voor alle kinderen te kunnen realiseren. De schotten tussen voorschoolse voorzieningen zijn weg; we dragen intern de kinderen over. We staan open voor alle kinderen. Alle kinderen zijn bij ons welkom als wij ze kunnen bieden wat ze nodig hebben. Als de behoefte van het kind niet aansluit bij onze mogelijkheden, zit het kind bij ons niet op de juiste plek.
Onze Jenaplanvisie kenmerkt het IKC. In deze visie staat de Jenaplan-kijk op de ontwikkeling van kinderen centraal. In deze kijk is ieder kind uniek in zijn ontwikkeling, talenten en leerstijl. Kinderen zijn verschillend en ze mogen dus verschillend zijn. Ons doel is dat de kinderen van deze verschillen en (dus) van elkaar leren en elkaar leren respecteren.
We realiseren het aanbod in lezen, rekenen en taal zoveel mogelijk op maat, door aanbod af te stemmen op de behoeften van kleine groepen kinderen. Wereldoriëntatie (een thematische integratie van geschiedenis, aardrijkskunde en biologie) biedt ruimte voor aanbod op het niveau van het kind.
Wij werken preventief en signalerend. Door handelingsgericht te werken, werken we ernaar toe eventuele problemen met betrekking tot de ontwikkeling van kinderen te voorkomen ofwel zo vroeg mogelijk te signaleren. We vinden ouderbetrokkenheid erg belangrijk en betrekken ouders bij het onderwijs voor hun kind.
Handelingsgericht werken wil zeggen dat we planmatig werken aan de zorg en het onderwijs voor ieder kind. We observeren ieder kind en maken gebruik van toetsresultaten. Met behulp van deze gegevens formuleren we wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Dit leggen we vast. We werken volgens een plan waarin we de doelen en de aanpak hebben vastgelegd. Wanneer het plan is uitgevoerd, evalueren we hoe dit is gegaan en stellen het bij of maken een nieuw plan.
We hebben verschillende voorzieningen ingericht voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Voor kinderen die zeer instructieafhankelijk zijn, is een onderwijsassistent beschikbaar die tijdelijk kan worden ingezet. Voor meer- of hoogbegaafde kinderen met een specifieke ondersteuningsvraag is de expertise beschikbaar van een leerkracht excellent leren. Deze leerkracht ondersteunt en coacht de leerkracht in de groep om aan de onderwijsbehoeften van de kinderen te kunnen voldoen. Blijkt dat niet voldoende, dan kunnen deze kinderen tijdelijk worden opgenomen in de plusgroep van Stichting de Linge.
Onze intern begeleider draagt zorg voor het versterken van handelingsgericht en opbrengstgericht werken in de school, door het uitvoeren van groepsbesprekingen, kindbesprekingen en groepsconsultaties. Zij ondersteunt en coacht leerkrachten bij het werk in de groep. Indien gewenst maakt zij daarbij gebruik van de methodiek beeldcoaching. Waar nodig betrekt zij de schoolondersteuner en/of de orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband. Doel van het gesprek is verhelderen wat nodig is om tot ontwikkeling te komen (voor het kind, leerkracht of het team) en het verhelderen van specifieke onderwijsbehoeften.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2023-2024 gaan we verder met het ontwikkelen van het handelingsgericht denken en werken van teamleden. We zetten in op het analyseren van resultaten en het steeds beter in beeld krijgen van specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen. Teamleden worden ondersteund in het opstellen van een ontwikkelingsperspectief voor die kinderen waarvoor dit aan de orde is. In het ontwikkelingsperspectief worden de specifieke ondersteuningsbehoeften vertaald in meetbare doelen en een concrete aanpak.
De afdeling opvang is onderdeel van ons IKC en is een VE-locatie (Voorschoolse Educatie). In de peutergroep dagen wij de kinderen uit om zich te ontwikkelen en grenzen te verleggen. Hierbij maken we gebruik van het programma Startblokken. Dit programma sluit bijna naadloos aan op onze jenaplanvisie ten aanzien van de ontwikkeling van kinderen. Er wordt met thema’s en activiteiten gewerkt die peuters aanspreken. Elke ochtend staat in het teken van knutselen, bewegen, spelletjes in de kring, muziek en spelen met leeftijdsgenootjes. Onze medewerkers zorgen voor uitdagend speelgoed en creatieve materialen. En natuurlijk spelen de kinderen ook buiten waar ze flink kunnen ravotten.
Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ze hebben belangstelling voor de dingen om hen heen en ook voor wat ‘grote’ mensen doen. Het liefst willen ze overal aan meedoen: óók schoonmaken, autorijden, boodschappen doen in het karretje. Ze ‘spelen’ de echte wereld. Daardoor groeien ze en leren ze de wereld kennen: Leren spelen dus, en leren door te spelen! Spel is daarmee een onmisbaar onderdeel in de ontwikkeling van kinderen.
De groepslokalen van de peutergroepen zijn vanuit onze Startblokken-werkwijze verdeeld in peutervriendelijke en uitdagende speelhoeken. Zo is er een huishoek, een bouwhoek, knutselhoek, leeshoek, speltafel en natuurlijk vrije ruimte. De hoeken nodigen uit tot spel, tot ontdekken. Het zijn speel-leerplekken waar de peuter zich veilig voelt en spelenderwijs leert. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het speellokaal. De buitenruimten zijn zo ingericht dat de peuters vrij en veilig kunnen spelen met verschillende speelmogelijkheden waaronder fietsen, klimmen, picknicken en met water en zand spelen.
Alle pedagogisch medewerkers zijn in het bezit van een passende beroepskwalificatie en voldoen dus aan de opleidingseisen.
De overgang van voorschool naar basisschool wordt door kinderen en ouders vaak gezien als een grote stap. Herkenbaarheid is enorm helpend daarbij. Herkenbaarheid in aanpak, aanbod, handelen en communicatie van de pedagogisch medewerker en de stamgroepleider. Ook afstemming in wat er van kinderen verwacht wordt, regels en afspraken, zorgt voor een veilige setting voor kinderen.
Voor professionals is het effectief om elkaar te kennen en te kunnen vinden. Door een warme overdracht van ervaringen, observaties en aanpak, kan de stamgroepleider voortgaan op het door de pedagogisch medewerker ingeslagen pad. Op zijn/haar beurt kan de pedagogisch medewerker peuters en ouders beter voorbereiden als hij/zij weet hoe de basisschool werkt.
Het team is zich volop aan het doorontwikkelen. Er vindt inmiddels afstemming plaats in het gebruik van het kind volgsysteem Kijk! en er vindt een warme overdracht plaats bij de overgang van een kind van de voorschool naar de basisschool. De inhoud van ons ontwikkelings- en onderwijsaanbod wordt steeds meer op elkaar afgestemd en er is een doorgaande lijn in ons pedagogisch handelen.