Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Westerschool werkt met enkelvoudige groepen en combinatie groepen. Voor het schooljaar 2024-2025 is de indeling als volgt;
• groep 1 en 2• groep 3• groep 4• groep 5• groep 6 • groep 7 en 8.
De gymnastieklessen worden gegeven door een vakleerkracht.
De eerste jaren op de basisschool zijn erg belangrijk. Een kind is in deze fase van z'n leven bezig de wereld om zich heen te ontdekken en te structureren. In dit proces heeft de leerkracht een stimulerende en sturende taak om er voor te zorgen dat het jonge kind zich op zijn eigen niveau voldoende ontwikkelt. In een veilige en gestructureerde speel/leeromgeving zullen de volgende ontwikkelingsgebieden aangeboden worden:
- Taal/leesontwikkeling: o.a. woordenschat, zinsbouw, auditieve taaloefeningen, beginnende geletterdheid
- Rekenontwikkeling: o.a. tellen, getalbegrip, meten, wegen, vormen, kleuren, rekenbegrippen, beginnende gecijferdheid
- Muzikale ontwikkeling: o.a. zingen, experimenteren met instrumenten en geluiden
- Beeldende vaardigheden: o.a. knutselen, tekenen, verven, kleien, bouwen
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: o.a. samenspelen, gevoelens uiten, inlevingsvermogen
- Motorische ontwikkeling: o.a. knippen, plakken, vouwen, voorbereidend schrijven, grove motoriek
In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. Het onderwijsaanbod wordt in 6-8 wekelijkse thema’s gepland en uitgewerkt, zodat alle ontwikkelingsgebieden voldoende aan bod komen. De leeromgeving is voor jonge kinderen uitnodigend en uitdagend. Naast het leerstofaanbod tijdens kringactiviteiten, zijn er werk-/speelhoeken in het lokaal gerealiseerd, die aansluiten bij de kern- en tussendoelen van de ontwikkelingsgebieden. Voor groep 1 en 2 zijn speciale taal- en rekenmethoden en speel/leermaterialen aangeschaft om verantwoord onderwijs te geven, dat aansluit bij de vastgestelde ontwikkelingsdoelen. Ook wordt op deze manier een doorgaande lijn gehanteerd tussen groep 2 en 3. De ontwikkeling van iedere leerling in groep 1 of 2 wordt nauwlettend door de leerkracht in de gaten gehouden door tussentijds observaties uit te voeren. De ontwikkeling van de leerling wordt 3 keer per jaar met de ouders/verzorgers besproken.
Hierboven ziet u de hoofdvakken weergegeven. Daarnaast is er aandacht voor sociale vorming en gesprek.
Vormingsonderwijs.
Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent van een bepaalde levensbeschouwelijke richting. U kunt kiezen voor boeddhistisch, humanistisch, islamitisch, katholiek of protestants-christelijk vormingsonderwijs. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Meer informatie is te vinden op de website: www.vormingsonderwijs.nl
De Westerschool biedt onderwijs aan leerlingen van groep 1 tot en met groep 8.
Op de Westerschool onderhouden we goede contacten met de peuteropvang. Door overleg met de peuteropvang voordat het kind op school komt, kunnen we goed aansluiten bij de beginsituatie van de leerling. Dit zorgt voor een goede start voor alle kinderen.
Onderwijs in groep 1 en 2
De eerste jaren op de basisschool zijn erg belangrijk. Een kind is in deze fase van z'n leven bezig de wereld om zich heen te ontdekken en te structureren. In dit proces heeft de leerkracht een stimulerende en sturende taak om er voor te zorgen dat het jonge kind zich op zijn eigen niveau voldoende ontwikkelt. In een veilige en gestructureerde speel/leeromgeving zullen de volgende ontwikkelingsgebieden aangeboden worden:
- Taal/leesontwikkeling ( o.a. woordenschat, zinsbouw, auditieve taaloefeningen,beginnende geletterdheid).
- Rekenontwikkeling (o.a. tellen, getalbegrip, meten, wegen, vormen, kleuren, rekenbegrippen,beginnende gecijferdheid).
- Muzikale ontwikkeling: (o.a. zingen, experimenteren met instrumenten en geluiden).
- Beeldende vaardigheden: (o.a. knutselen, tekenen, verven, kleien, bouwen).
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: (o.a. samenspelen, gevoelens uiten, inlevingsvermogen.
- Motorische ontwikkeling: (o.a. knippen, plakken, vouwen, voorbereidend schrijven, grove motoriek).
In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. Het onderwijsaanbod wordt in 2- of 3 wekelijkse thema’smgepland en uitgewerkt, zodat alle ontwikkelingsgebieden voldoende aan bod komen. De leeromgeving is voor jonge kinderen uitnodigend en uitdagend. Naast het leerstofaanbod tijdens kringactiviteiten, zijn er werk-/speelhoeken in het lokaal gerealiseerd, die aansluiten bij de kern- en tussendoelen van de ontwikkelingsgebieden. Voor groep 1 en 2 zijn speciale taal- en rekenmethoden en speel/leermaterialen aangeschaft om verantwoord onderwijs te geven, dat aansluit bij de vastgestelde ontwikkelingsdoelen. Ook wordt op deze manier een doorgaande lijn gehanteerd tussen groep 2 en 3. De ontwikkeling van iedere leerling in groep 1 of 2 wordt nauwlettend door de leerkracht in de gaten gehouden door tussentijds observaties uit te voeren. De ontwikkeling van de leerling wordt 3 keer per jaar met de ouders/verzorgers besproken.
Overgang van groep 1 naar groep 2 (en naar groep 3). Op onze school is de richtlijn dat kinderen die vóór 1 oktober binnenstromen in groep 1, in beginsel aan het einde van het schooljaar doorgaan naar groep 2 en één jaar later naar groep 3. Voor de leerlingen van oktober, november en december die in groep 1 op school komen, hanteren we een protocol herfstleerlingen. Leerlingen die na 1 januari op school komen, blijven nog een jaar langer in groep 1. Dit is een echter een richtlijn want niet de geboortedatum en leeftijd van het kind is doorslaggevend, maar de totale ontwikkeling van het kind (cognitief en sociaal-emotioneel) bepaalt uiteindelijk of het kind doorstroomt naar de volgende groep.De beslissing of een kind doorstroomt naar de volgende groep wordt a.d.h.v. een procedure besloten dat is vastgelegd in een protocol. Uiteraard wordt het door de leerkrachten met de betreffende ouders besproken.