Basisschool KOM.MIJN

Prins Frederikstraat 67 A 5951 BR Belfeld

Schoolfoto van Basisschool KOM.MIJN

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als team zijn we samen verantwoordelijk voor de organisatie van ons onderwijs. We vinden het belangrijk dat er zoveel als mogelijk continuïteit wordt geboden aan leerlingen. Bij afwezigheid van een leerkracht zullen we altijd intern zoeken naar oplossingen. Externe vervangers zijn in deze tijd van lerarentekorten niet beschikbaar.  In het geval dat er voor de volgende dag geen vervanger beschikbaar is, zal de betreffende groep die volgende dag thuis moeten werken. De leerkracht zorgt ervoor dat er altijd werk klaarstaat in een online omgeving. Natuurlijk worden ouders hierover zo tijdig mogelijk geïnformeerd. Bij aanhoudende afwezigheid starten we met een roulatiesysteem, waarbij telkens een andere groep thuisblijft en niet een enkele klas gedurende langere tijd thuis moet blijven.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Taal

Zowel actief taalaanbod als taalgebruik is van wezenlijk belang in de kleuterperiode. Er wordt veel aandacht besteed aan de actieve en passieve woordenschat, de zinsbouw en luisterhouding. Gedurende de hele schooldag zijn we talig bezig. Meer specifiek gebeurt dit middels gericht aanbod in taalkringen waarbij voorlezen, rijmen, vertellen, letters en meerdere leesvoorwaarden hun plek krijgen. De activiteiten voor een doelgericht aanbod halen we o.a. uit KIJK!

Rekenen

De methode Pluspunt wordt in de groepen 1 en 2 gebruikt als bronnenboek, waaruit we, evenals uit KIJK!, de activiteiten voor een doelgericht aanbod halen. Rekenactiviteiten zijn verweven in het dagelijkse aanbod maar worden ook gericht ingevuld in de rekenkringen. Hierbij komen met name, wegen, meten, tellen en getal- en rekenbegrippen aan bod.

Bewegingsonderwijs

In de kleutergroepen staat bewegingsonderwijs dagelijks op het rooster. We maken hierbij gebruik van de methode "Bewegingsonderwijs in het speellokaal". We spelen op het schoolplein en in het speellokaal. Iedere week wordt er ook kleutergym gegeven door een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

Cultuur

Cultuureducatie is geen vak, maar een middel om te leren. Niet al onze leerlingen groeien op met kunst en cultuur of komen er thuis mee in aanraking. Daarom zien we hierin een taak voor de school. Zowel actief als in de kennismakende sfeer. Elk jaar wordt een aantal activiteiten, vanuit een werkgroep Cultuureducatie, georganiseerd. Waar een culturele activiteit past binnen een thema wordt daar zo veel mogelijk op aangesloten, bijvoorbeeld middels workshops dans, schilderen of muziek. Behalve workshops kan het ook voorkomen dat we een bezoek brengen aan het theater of bijvoorbeeld een museum. 

Levensbeschouwing

In gesprek, in werk, in spel, in viering, in het hele schoolgebeuren werken we aan ons doel: kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot wie ze kunnen zijn en aldus te werken aan een positieve christelijke levenshouding, met respect voor andersgelovigen. 

Sociaal - emotionele ontwikkeling

Sociaal-emotionele vorming door middel van de Kanjertraining staat structureel als lesonderdeel op het rooster voor de groepen 1 tot en met 8. Tevens wordt de sociaal emotionele ontwikkeling tweemaal per jaar (november en mei) getoetst.  Dit schooljaar stappen we waarschijnlijk over op een nieuwe methode om een nieuwe impuls te geven aan ons pedagogisch klimaat, eenduidig taalgebruik en handelen. De nadruk ligt vooral op stimuleren van positief gedrag.

Actief burgerschap

Met actief burgerschap bedoelen we dat leerlingen zelfstandig verantwoordelijkheid nemen voor gemeenschapsbelangen binnen of buiten de school. We moedigen leerlingen aan op hun niveau meer verantwoordelijkheid te nemen in hun omgeving. Binnen de school wordt structureel gewerkt aan deze opdracht. In veel paragrafen van deze schoolgids vindt u aspecten hiervan terug.      

Expressievakken

De onderdelen bevordering van taalgebruik, tekenen, muziek, handvaardigheid, spel en beweging zijn de expressie activiteiten die binnen het nieuwe onderwijsconcept in combinatie met elkaar voor komen. We streven ernaar om elk kind de mogelijkheid te bieden zijn talenten en interesses tot bloei te laten komen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal

Op onze basisschool wordt gewerkt met de methode Taal Actief 4. Spelling is ook onderdeel van deze methode. Taal is bij uitstek het instrument om met elkaar in contact te komen en een boodschap aan elkaar door te geven of van een ander te ontvangen. We leren kinderen om hun eigen mening onder woorden te brengen. Het taalonderwijs is gericht op taalvaardigheden, (werkwoord-)spelling, luisteren en spreken.   

Lezen / begrijpend lezen

In groep 3 werken we met de Kim versie van Veilig Leren Lezen. De handleiding van de methode wordt als doelen- / bronnenboek gehanteerd. We besteden veel aandacht aan het leren begrijpen van de tekst. In hogere groepen gaat niveaulezen door. Het streven is dat aan het einde van groep 7 alle kinderen het hoogste technisch leesniveau hebben bereikt.  In de hogere groepen komt de nadruk steeds meer op het begrijpend en studerend lezen te liggen. Hiervoor wordt vanaf groep 4 Leeslink gebruikt.

Schrijven

Kinderen in groep 3 leren schrijven met de methode Pennenstreken. Deze methode sluit aan op de methode voor lezen in groep 3. De groepen 4 en 5 en 6 (sporadisch)werken er ook mee.  De methode gaat ervan uit dat schrijfonderwijs gericht moet zijn op de communicatieve functie van het schrift. Daarom wordt actief aandacht besteed aan fijn motorische vaardigheid, leesbaarheid, schrijfsnelheid en toepassing van het handschrift in functionele situaties.  

Rekenen

In de groepen 3 en 4 is de methode Pluspunt 4 de onderlegger voor ons onderwijs. Voor groep 3 zijn de doelen geclusterd en op inhoud vergeleken met de Gynzydoelen en doelen uit SLO. Voor groep 4 wordt dit proces uitgevoerd in het huidige schooljaar. Vanaf groep 5 werken we aan de hand van de leerlijnen van Gynzy. Hiermee kunnen we beter aansluiten op het individuele niveau van de kinderen en mogelijke hiaten opsporen en oplossen. In de rekenles leren we de kinderen praktische problemen uit het dagelijkse leven op te lossen. De manier waarop kinderen tot een oplossing komen mag verschillen. Middels Bareka werken we aan een stevig fundament in de basis. We gebruiken dit als toetsinstrument en om hiaten op te sporen.

Wereldoriëntatie

We praten op heel veel momenten met de kinderen over de wereld om ons heen en we brengen hen kennis bij over het heden en het verleden van de aarde. Het gaat hierbij niet alleen om feitenkennis maar veel meer om het aanleren van een juiste houding ten opzichte van de natuur, volkeren in andere landen en onze voorouders. Door ons veranderde onderwijsconcept gebeurt dit niet meer perse in aparte vakken aan de hand van een boek, maar vooral door middel van projecten en thema’s waarbij we tegemoetkomen aan talenten en interesses van kinderen. We gebruiken hiervoor de digitale methode Blink.

Levensbeschouwing

In gesprek, in werk, in spel, in viering, in het hele schoolgebeuren werken we aan ons doel: kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot wie ze kunnen zijn en aldus te werken aan een positieve christelijke levenshouding, met respect voor andersgelovigen. 

Sociaal - emotionele ontwikkeling

Sociaal-emotionele vorming door middel van de Kanjertraining staat structureel als lesonderdeel op het rooster voor de groepen 1 tot en met 8. Tevens wordt de sociaal emotionele ontwikkeling tweemaal per jaar (november en mei) getoetst middels de Kanjerlijsten. Dit schooljaar stappen we waarschijnlijk over op een nieuwe methode om een nieuwe impuls te geven aan ons pedagogisch klimaat, eenduidig taalgebruik en handelen. De nadruk ligt vooral op stimuleren van positief gedrag.

Actief burgerschap

Met actief burgerschap bedoelen we dat leerlingen zelfstandig verantwoordelijkheid nemen voor gemeenschapsbelangen binnen of buiten de school. We moedigen leerlingen aan op hun niveau meer verantwoordelijkheid te nemen in hun omgeving. Binnen de school wordt structureel gewerkt aan deze opdracht. In veel paragrafen van deze schoolgids vindt u aspecten hiervan terug.      

Expressievakken

De onderdelen bevordering van taalgebruik, tekenen, muziek, handvaardigheid, spel en beweging zijn de expressie activiteiten die binnen ons onderwijsconcept in combinatie met elkaar voor komen. We streven ernaar om elk kind de mogelijkheid te bieden zijn talenten en interesses tot bloei te laten komen. 

Bewegingsonderwijs

Vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week gymles in de sportzaal bij De Hamar. Bij goed weer wordt ook buiten gesport. We volgen de methode voor bewegingsonderwijs van de gemeente Venlo waarin alle te ontwikkelen bewegingsgebieden aan bod komen Iedere gymnastiekles duurt 45 minuten. Een les wordt gegeven door de combinatiefunctionaris van de gemeente, een les door de leerkracht zelf.

Cultuur

Cultuureducatie is geen vak, maar een middel om te leren. Niet al onze leerlingen groeien op met kunst en cultuur of komen er thuis mee in aanraking. Daarom zien we hierin een taak voor de school. Zowel actief als in de kennismakende sfeer. Elk jaar wordt een aantal activiteiten, vanuit een werkgroep Cultuureducatie, georganiseerd. Waar een culturele activiteit past binnen een thema wordt daar zo veel mogelijk op aangesloten, bijvoorbeeld middels workshops dans, schilderen of muziek. Behalve workshops kan het ook voorkomen dat we een bezoek brengen aan het theater of bijvoorbeeld een museum. De afgelopen 3 jaar heeft het team zich bekwaamd in het geven van goede muzieklessen.

Engelse taal

In de groepen 6, 7 en 8 krijgen de kinderen wekelijks les in de Engelse taal. Hiervoor gebruiken we de methode "Stepping Stones Jr."                                

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Vanuit de visie; KOM.MIJN is een gemeenschap met en voor elkaar, is elk kind welkom. Dit dragen we uit naar ouders maar ook naar de kinderen in de groep. Als groep zijn we voor elkaar verantwoordelijk, elk kind telt mee. Samen zullen we zoeken naar realistische oplossingen en niet naar barrières. We zijn ons echter terdege bewust dat dit maatwerk vraagt en we niet altijd een passend antwoord kunnen bieden. Sociale veiligheid wordt geboden door een veilig klimaat dat we creëren door de wijze waarop we dagelijks met elkaar omgaan, hoe leven we samen op KOM.MIJN? Waarden en normen vanuit de christelijke levenshouding zijn daarbij leidend. Dit hebben we samen verwoord in een gedragscode. 

Onderstaande methoden helpen ons gezamenlijk taal te gebruiken en het begrijpen van elkaars emoties en gedrag.

  • Kanjertraining (wordt vervangen)
  • Pestprotocol
  • Gedragscode
  • Protocol kindermishandeling en huiselijk geweld  

Cyclische processen

De school geeft inhoud aan cyclische processen binnen de leerlingenondersteuning middels :

  • Analysebesprekingen (2 x per jaar). Het bespreken van de zorgleerlingen, de groepsresultaten en individuele resultaten door de teamleiders met de groepsleerkrachten en het doen van handelingssuggesties op didactisch gebied.
  • Leerlingbesprekingen (2x per jaar. Het bespreken van de (zorg-)leerlingen waarin de nadruk op pedagogisch vlak ligt.
  • HGPD besprekingen. Hierin wordt een HGPD samen met de leerkracht besproken en al vragen stellend verder ingevuld en uitgewerkt. Door goede vragen te stellen is er probleemoverzicht, inzicht en uitzicht.
  • Klassenconsultaties.
  • Coachen van leerkrachten.
  • Ontwikkelgesprekken waarbij de thermometers als onderlegger worden gebruikt.
  • Vernieuwingen m.b.t. leerlingvolgsysteem begeleiden en doorvoeren.
  • Evaluatie/ feedbackbijeenkomsten met als doel optimaliseren van de zorg: 
  • Consultatiegesprekken voeren met de schoolbegeleider van het BCO en de groepsleerkracht.
  • Verbindingen leggen van leerlingenzorg met visie/ onderwijsinhouden. De teamleider onderbouw onderhoudt het contact met de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf en bezoekt deze regelmatig. Hierdoor wordt de verbinding voorschools gelegd en kunnen we bij de plaatsing van het kind in groep 1 beter afstemmen op de behoefte van het kind. Dit leidt tot een meer evenwichtige verdeling van leerlingen in de kleutergroepen.
  • Het structureel volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen middels KIJK! en Kanjerlijsten
  • Het toepassen van het dyslexieprotocol.

Daarnaast hebben we onderwijsondersteuning georganiseerd op het gebied van begrijpend lezen, rekenen en sociaal- emotionele ontwikkeling. Bovendien heeft een leerkracht als extra taak het organiseren van verkeersonderwijs.  

Specifieke deskundigheid binnen school:

Naast bovenstaande beschreven basisondersteuning kan het team van Bs KOM.MIJN de kinderen iets extra’s bieden op het gebied van:

  • Meer- en hoogbegaafdheid
  • Dyslexie; 
  • Sociaal Emotionele Ontwikkeling; 
  • Bewegingsonderwijs; 
  • NT2-begeleiding

Bovendien werken op KOM.MIJN diverse leerkrachten die zich in meer of mindere mate hebben gespecialiseerd op onderstaande gebieden:   

  • ICT
  • Leesspecialist
  • Sociaal Emotionele Ontwikkeling

Ons bestuursondersteuningsprofiel is te vinden op de website van onze stichting; www.kerobei.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen basisschool KOM.MIJN zijn er meerdere collega's die zich aan het specialiseren zijn en er zorg voor dragen dat de kennis binnen de school vergroot wordt op het gebied van rekenen, taal-lezen en sociaal emotionele ontwikkeling. We hebben al taalcoördinatoren, rekencoördinatoren en een specialist jonge kind. Ook het aanbod aan kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn krijgt steeds meer vaste vorm. 

We verdiepen het werken volgens leerlijnen om ieder kind een passender aanbod te kunnen doen. In de nieuwe planperiode wordt bovenstaande nog beter en concreter geduid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Dit jaar zijn we centrum breed (samen met het KDV en het PA) gestart vanuit de VVE subsidie. Hierbij zijn we samen gaan kijken waar de achterstanden liggen en waar extra hulp nodig is. Er komen steeds meer kinderen met een VVE-indicatie naar school, maar ook het aantal allochtone kinderen is toegenomen. We hebben samen heel wat ideeën opgedaan Dit schooljaar is de centrum brede medewerker gestart met overal meedraaien. Hierna zijn we "een kijkje bij elkaar in de keuken gaan nemen". Vanuit hier hebben we gekeken naar wat we al goed doen, wat we kunnen verbeteren en waar we naar toe willen. Dit schooljaar hebben we enkele weken drie verschillende VVE klasjes, op drie verschillende dagen. Verder willen we de doorstroom van de peutergroep naar school veranderen. In schooljaar 2023-2024 starten we  met een ouderavond. Hier betrekken we ook andere instanties bij. Ouderbetrokkenheid staat in het nieuwe schooljaar centraal. Daarnaast zal ook het taalaanbod centraal blijven staan voor de kinderen die dit nodig hebben.  Met de inzet van de Jonge Kind Specialist hebben we het volgende voor ogen: het maken van weloverwogen keuzes wat betreft aanbod en visie op het jonge kind. We dragen richting ouders uit waar we ons in onze visie op richten. Daarnaast maken we het aanbod in de hoeken/thema’s rijker.  Daarnaast streven we ernaar om de doorgaande lijn vanuit peuterspeelzaal en/of kinderdagverblijf richting school zo optimaal mogelijk te maken waarbij afstemming en warme overdracht tussen de verschillende partijen van het kind centrum centraal staat. Tevens vindt er meer centrum breed overleg plaats doordat er gewoonweg meer ruimte en tijd voor is. Dit zorgt ervoor dat we steeds meer komen tot een doorgaande lijn. 

Terug naar boven