Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kindcentrum de Finne is volop in ontwikkeling. Vanuit de fusie in 2019 heeft het team een onderwijsconcept opgezet waarin wordt gewerkt met vier units. Unit 1 (leerjaar 1 en 2), unit 2 (leerjaar 3 en 4), unit 3 (leerjaar 5 en 6), unit 4 (leerjaar 7 en 8). In schooljaar 2023-2024 is er ook een leerjaar 6/7 dat deel uitmaakt van zowel unit 3 als 4. Binnen de units zijn twee of drie parallelgroepen van steeds twee leerjaren bij elkaar. Deze groepen werken intensief en groepsoverstijgend samen met een gezamenlijk lesrooster. Ook unit overstijgend wordt 's morgens deels gewerkt met hetzelfde rooster, zodat kinderen per vakonderdeel kunnen aansluiten bij een passend instructieniveau. Door deze samenwerking van leerkrachten kan de Finne onderwijs op maat bieden aan ieder leerniveau.
De Finne biedt twee keer per schooljaar een doorstroommoment voor taal/lezen voor kinderen vanaf leerjaar 2 die de benodigde doelen hebben behaald. Deze start vindt iedere keer plaats na de IEP afnames halverwege en eind schooljaar. Dit betekent dat in ieder leerjaar twee niveaus naast elkaar worden aangeboden en kinderen kunnen aansluiten bij een ander niveau als dit gewenst is.
School en ouders in Beetsterzwaag vinden het belangrijk dat de kinderen mede eigenaar zijn van het eigen leerproces en dus meedenken over al behaalde en nog te behalen leer- en ontwikkelingsdoelen. Dit is terug te zien in het werken met taakbrieven en het digitale portfolio wat ieder kind zelf bijhoudt. Daarin presenteert het kind zichzelf en worden de behaalde doelen bijgehouden. Het portfolio is ook thuis in te zien.
Op de Finne wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem IEP (hoofd, hart en handen). Ook deze gegevens worden opgenomen in het persoonlijk portfolio van ieder kind.
Op www.kcdefinne.nl kunt u uitgebreide informatie over de werkwijze vinden.
In leerjaar 1 en 2 werken de kinderen thematisch. Binnen ieder thema worden de leerdoelen waaraan kinderen toe zijn opgenomen.
Op de Finne werken we voor wereldoriëntatie thematisch, waardoor geschiedenis, aardrijkskunde en biologie onderdelen in elkaar schuiven.
Het schoolondersteuningsprofiel van de Finne is een beschrijving van schoolspecifieke ondersteuning en externe ondersteuning door Ondersteuningsteam Primair Onderwijs Zuidoost Friesland. Tussen beide organisaties is een nauwe samenwerking, zodat kinderen die ondersteuning nodig hebben vroegtijdig in beeld komen en de vereiste ondersteuning krijgen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Alle leerlingen op de Finne volgen een eigen leerlijn, zonder dat het individueel onderwijs wordt. De school heeft zicht op de behoeften, de begeleiding en het aanbod voor minder en meer begaafde leerlingen. Deze kinderen werken met een eigen leerlijn en passend aanbod.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.