Christelijke Basisschool Lingelaar

Jeugdlaan 4 4153 BE Beesd

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We maken op onze school gebruik van methodetoetsen. Dit zijn (in de meeste gevallen) vierwekelijkse toetsen waarmee we controleren of de leerlingen de behandelde lesstof beheersen. Deze tussenresultaten geven de leerkracht inzicht en die stuurt vervolgens aan op basis van de resultaten. Zo kan het zijn dat leerlingen extra oefening krijgen op een onderdeel dat ze nog moeilijk vinden.
Twee keer per jaar nemen we de Cito toetsen af. Hiermee krijgen we inzicht in hoeverre leerlingen ook op langere termijn het geleerde vasthouden en kunnen toepassen. Daarnaast vertellen Cito toetsen ons iets over het inzicht dat leerlingen hebben in een bepaald vak. Met behulp van de Cito toetsen kan ook de groei in de ontwikkeling gemeten worden. Wanneer de ontwikkeling stagneert of wanneer een leerling juist ver voor blijkt te lopen op de klasgenoten, dan handelen we hierop.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgen de ouders tijdens de laatste oudergesprekken (medio juni) een voorlopig advies, het zogenaamde potloodadvies. Om zo gericht te gaan kijken naar het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de gegevens uit het leerlingvolgsysteem.

Ouders van kinderen in groep 8 worden uitvoerig geïnformeerd over de adviesprocedure naar het voortgezet onderwijs en de mogelijkheden van voortgezet onderwijs. De verschillende scholen binnen de regio worden kort toegelicht en er wordt gewezen op de open dagen van het voortgezet onderwijs. Ook krijgen zij uitleg over de Doorstroomtoets.

Om de leerlingen zelf ook de gelegenheid te bieden scholen te bekijken, bezoeken wij met de groep meestal één of meerdere VO-scholen.

In januari worden de adviesgesprekken gevoerd. Tijdens deze gesprekken krijgen de ouders van de leerkracht een advies over het niveau dat het best bij het kind past. In deze gesprekken worden naast de leerresultaten ook onderwerpen als huiswerkattitude, concentratie, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, werkverzorging, werkhouding en dergelijke besproken. Eind maart (in de week van 25 t/m 31 maart) worden de kinderen aangemeld bij de gekozen middelbare scholen.

  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een open christelijke school waar ieder kind welkom is. 
We vinden de christelijke normen en waarden erg belangrijk. Dat uit zich vooral in het respect hebben voor elkaar en de wereld waarin we leven. Het woordje samen vinden we erg belangrijk! We willen een fijne en veilige sfeer creëren door saamhorigheid en daardoor het werken, leren en groeien echt samen doen. We vinden het belangrijk om ook verschillende activiteiten schoolbreed of groepsdoorbroken plaats te laten vinden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Een fijne en veilige sfeer door saamhorigheid
  • Uitdagend en onderzoekend onderwijs voor elk kind
  • Respect hebben voor elkaar en de wereld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven