Christelijke Basisschool Lingelaar

Jeugdlaan 4 4153 BE Beesd

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Lingelaar

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

 De afgelopen jaren is het vinden van vervanging bij ziekte van leerkrachten in het basisonderwijs een toenemend probleem aan het worden. In de nabije toekomst zal dit probleem alleen maar groter worden, vanwege de nieuwe te verwachten krapte op de arbeidsmarkt. Ook kennen we het probleem dat onder de schaars beschikbare vervangers te weinig mensen beschikbaar zijn voor de bovenbouwgroepen. Mede daarom is het verstandig om in een vervangingsprotocol aan te geven welke stappen we nemen in het geval een leerkracht zich ziek meldt. Dit protocol is dan ook gericht voor ziekte op korte termijn. Wanneer er sprake is van het langdurig uitvallen van een collega zal er naar een meer gecontinueerde oplossing gezocht moeten worden. Het protocol is ook in de schoolgids en op de website opgenomen, zodat alle ouders op de hoogte zijn van de acties die de school onderneemt bij ziekte van de leerkracht en wanneer de kinderen eventueel naar huis worden gestuurd.  

Hieronder volgen de stappen die we nemen bij ziekte van een leerkracht:  

1.     In eerste instantie wordt geprobeerd een invaller te vinden, de school heeft daarvoor een lijst met invallers opgesteld (momenteel zijn er zeer weinig tot geen invallers beschikbaar)

2.     Wanneer dit niet lukt, wordt gekeken binnen de school wie de vervanging kan doen, voorkeur ligt bij de duo van de zieke leerkracht. Ook parttime leerkrachten zullen worden benaderd (Daarbij dient opgemerkt te worden dat dit vaak een extra belasting is). Evenals IB-er, onderwijsassistent, stagiaire of directielid.

3.     Als er geen mogelijkheid is om een leerkracht in te zetten voor vervanging dan wordt de groep verdeeld over de andere groepen. Dit is een noodoplossing en wordt alleen uitgevoerd om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. De leerkracht maakt de indeling voor een verdeling. De leerlingen zullen met een studiewijzer zelfstandig aan het werk gaan.

4.     Ten slotte (dus als laatste noodmiddel, wanneer de bovenstaande oplossingen van punt 1, 2 en 3 in de loop van de dag niet zijn gelukt voor de volgende dag) zullen de kinderen naar huis gestuurd worden. Ons streven is dat uw kind maximaal één dag thuis is. Hiervan krijgt u vooraf bericht (uiterlijk voor 19:00 uur ‘s avonds). Voor leerlingen die, door omstandigheden niet thuis kunnen blijven, wordt op school opvang geregeld. Hiervan ontvangen wij dan graag vooraf bericht.

5.     Als dit meerdere dagen achter elkaar nodig is, zal iedere dag een andere groep leerlingen thuis moeten blijven. De vrijkomende leerkracht zal de groep van de zieke leerkracht opvangen.   NB: bij kleutergroepen wordt vanwege de specifieke aard eerder besloten ouders te vragen hun kind thuis te houden. (kleuters kunnen niet over de hogere groepen worden verdeeld)   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze brede school worden er regelmatig sportactiviteiten georganiseerd door de combinatiefunctionaris sport en activiteiten op het gebied van muziek, dans en beeldende kunst door de combinatiefunctionaris kunst en cultuur.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Taal en lezen valt onder dezelfde noemer. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zorgen er met ons team voor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de kerndoelen van het basisonderwijs behalen. Dit doen we in samenspraak met de ouders en/of verzorgers. Pas als de hulpvraag van de leerling de mogelijkheden van onze school aantoonbaar te boven gaat, zoeken we naar een andere meer passende onderwijsplek voor deze leerling. We werken hiervoor optimaal samen met de andere basisscholen en de scholen voor speciaal (basis)onderwijs in het samenwerkingsverband. Door intensief samen te werken zorgen we ervoor dat elke leerling zo thuisnabij mogelijk de onderwijsondersteuning krijgt die zij of hij nodig heeft. 

In het Schoolondersteuningsplan beschrijven we uitgebreid wat wij kunnen bieden. In onze school hebben we onder andere een remedial teacher, een onderwijs assistente, een leerzolder, flexibel in te zetten ruimtes en een gedegen leerlingvolgsysteem.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Elk kind blijven zien, kinderen bedienen op leerbehoeften en niveau. Los durven laten van de methode en leerlijn van de groep. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven