Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. In enkele gevallen worden er combinatieklassen gevormd. De indeling van klassen vindt dan plaats op basis van vastgesteld criteria o.a:
- het aantal leerlingen in de groep
- de verdeling van jongens en meisjes
- het aantal leerlingen dat extra ondersteuning behoeft
Ook wordt er rekening gehouden met leerlinggebonden criteria:
- de kennis en de vaardigheden van het kind
- sociale contacten binnen de groep
- sociaal-emotionele vaardigheden van het kind
- specifieke zorg voor het kind
- de mate van zelfstandigheid.(o.a. op basis van een sociogram)
De lessen worden in het algemeen in de groep aangeboden aan de leerlingen. Bij Rekenen en Lezen wordt het klassenverband –indien noodzakelijk- doorbroken. Kinderen kunnen dan elders op eigen niveau rekenen of lezen.
Binnen het Daltononderwijs werken we met taakbrieven. Dit houdt in dat we gedurende de week werken aan de verschillende vakken in Daltontijd. De leerlingen plannen zelf de taken. Binnen de taakbrieven wordt gedifferentieerd. Dit betekent dat leerlingen waar mogelijk en waar nodig met taken op maat werken.
Zorg en begeleiding
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LOVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het Kanvas (sociale ontwikkeling). We werken opbrengstgericht en analyseren de uitkomsten van de toetsen en vergelijken de resultaten met onze schoolnormen. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod in de groep bij. Voor individuele leerlingen kan extra ondersteuning of een aangepast programma worden ingezet. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie bijlage). Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt (zie bijlage). We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (de leraar observeert en registreert), maar formeel gebeurt dit in overleg met de intern begeleider. Overleg met de intern begeleider kan op elk moment worden ingepland, sommige vragen (bijvoorbeeld over individuele leerlingen) moeten direct gesteld kunnen worden. Daarnaast zijn er twee vaste bij de groepsbesprekingen (twee keer per jaar, na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de subgroepjes (basis-meer-weer). De groepsbesprekingen worden in een klein team georganiseerd, waardoor kennis en ideeën breed gedeeld worden. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden door de leerkrachten vastgelegd en door de intern begeleider gemonitord.
Extra ondersteuning
Wanneer het nodig is om een leerling een eigen leerlijn te geven, omdat het niveau van de leerling afwijkt van de leeftijdsgenoten, schrijven we een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en het verwachte uitstroomniveau. Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Bij de evaluatie worden de ouders betrokken.
Bijdragen aan gelijke kansen
Onze school vindt het van belang om kansenongelijkheid te bestrijden en een bijdrage te leveren aan het geven van gelijke kansen. In onze visie staat dat we in beginsel alle leerlingen kansen geven, maar dat we steeds alert zijn om talenten te ontdekken bij leerlingen die een belemmerende thuissituatie hebben. Juist deze leerlingen willen we een extra steuntje in de rug geven, zodat zij meer in staat gesteld worden om hun kansen te benutten. Dat vraagt met name om gesprekken met de leerling, maar ook met de ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om zoveel mogelijk alle leerlingen (nabij) met talenten en beperkingen gezamenlijk onderwijs te geven binnen de groep.
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen (inclusief onderwijs). Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning.
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).
De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking besproken (leerkrachten en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.
Kinderen mogen vanaf 4 jaar naar de basisschool. Dat betekent dat we gedurende het schooljaar steeds nieuwe kinderen in de onderbouw verwelkomen. Om de overstap van de peuteropvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben wij gekozen voor 2 min of meer homogene onderbouwgroepen (groep 1 en groep 2). Het onderwijsaanbod en het (les)tempo kan op op deze manier beter afgestemd worden op de verschillen tussen leerlingen. We zorgen zo bovendien voor een soepele overstap van groep 2 naar groep 3.
Om de ontwikkeling van het jonge kind goed te volgen maken leerkrachten gebruik van 'Kleuter in Beeld'. Zij observeren met behulp van de 'leerkrachtroute' en checken een bepaald subdomein met behulp van de 'kindroute'. Naar aanleiding van deze bevindingen wordt het onderwijsaanbod indien nodig aangepast.