De Biezenkamp

Roerdompstraat 2 6573 BH Beek (Gem. Berg en Dal)

Schoolfoto van De Biezenkamp

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren scoorden we met de eindtoets boven het landelijk gemiddelde. In schooljaar 2022-2023 was dit echter niet het geval, met een score van 534.0 scoorden we onder het landelijk gemiddelde van 534.9. Deze score was geen verrassing voor ons en passend bij de ontwikkeling van deze groep. Ook in voorgaande jaren scoorden deze groepen lager dan onze gestelde standaarden. Dankzij de inzet van extra instructietijd en extra verwerkingstijd zagen we een duidelijke groei bij de meeste leerlingen. Een kleine groep leerlingen maakte wel ontwikkeling door, echter wel lager dan het landelijk gemiddelde. De scores van deze leerlingen hebben het gemiddelde van de groep gedrukt. Echter de scores van deze leerlingen was wel passend bij het schooladvies. 

Bij lezen behaalde 97% van de leerlingen het niveau van 1F en 66% het niveau van 2F.

Bij taalverzorging behaalde 97% van de leerlingen het niveau van 1F en 63% het niveau van 2F.

Bij rekenen behaalde 89% van de leerlingen het niveau van 1F en 45% het niveau van 2F.

(de landelijke norm is gesteld op 90% van de leerlingen dient het niveau van 1F te behalen en 70% van de leerlingen het niveau van 2F)

Opvallend is de lage score van de leerlingen op het gebied van rekenen. Dit is deels te verklaren door het feit dat de leerlingen dit jaar voor het eerst met een nieuwe rekenmethode zijn gestart en ook door een matig niveau van automatiseren en moeite met redactiesommen. Vandaar dat we schoolbreed meer aandacht besteden aan het automatiseren (dit start in groep 3) en de redactiesommen (dit start midden groep 4).

Vorige schooljaren behaalde een hoger percentage van onze schoolverlaters het niveau van 2F. De lagere score in 2023 is ook hier passend bij het niveau van deze groep. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

LEERLINGVOLGSYSTEEM
Hierin verzamelen en bewaren de leerkrachten gegevens over de ontwikkeling van de kinderen gedurende hun hele verblijf op De Biezenkamp. Het gaat hierbij om de volgende gegevens: - sociaal-emotionele ontwikkeling; om dit in kaart te brengen gebruiken we Scol; - toetsuitslagen voor lezen, spelling en rekenen. We gebruiken zowel toetsen die bij de methode horen als toetsen van het landelijk toetsinstituut CITO; - korte verslagen en afspraken van gesprekken tussen leerkrachten en ouders en/of kinderen; - verslagen en afspraken van gesprekken met ‘derden’. Samen met de observaties van de leerkrachten in de klas geven deze gegevens een heldere indruk van de vorderingen van elk kind.

GROEPSOVERZICHTEN EN GROEPSPLANNEN
In het groepsplan wordt op basis van gegevens over individuele kinderen het onderwijs voor een beperkte periode voor de groep gepland. De planningsperiode moet een beperkte tijd beslaan omdat dan het meeste recht kan worden gedaan aan de ontwikkeling van kinderen. Gemiddeld zal dit twee keer per jaar zijn. Na zo’n periode moeten opnieuw doelen voor de kinderen worden gesteld. Het is ook een periode die te overzien is, als het om de inhoudelijke planning gaat. Groepsplannen zijn zowel pedagogisch als didactisch van aard. Er wordt dus onderwijs gepland op de verschillende vak- en vormingsgebieden. Voor (groepen) kinderen worden haalbare doelen gesteld en naar verwachting succesvolle leerroutes uitgestippeld. Er zijn ook aanwijzingen in opgenomen over de omgang met individuele kinderen en de groep. Specifieke, op de sociaal emotionele ontwikkeling gerichte activiteiten, zijn in het groepsplan opgenomen. Werken met een groepsplan betekent dat er activiteiten voor de hele groep, voor subgroepen en voor individuele kinderen zijn opgenomen. Uitgangspunt is de onderwijsbehoefte van kinderen op didactisch en pedagogisch gebied. Dit is terug te lezen in het groepsoverzicht. Hierin worden ook van elk kind de faciliterende en belemmerde factoren benoemd. Deze items bepalen het leerkracht handelen naar het kind. Op didactisch gebied spreken we van instructiebehoefte, op pedagogisch gebied van ondersteuningsbehoefte. Gegevens over kinderen, over hun kenmerken en over hun leervorderingen, zijn op zichzelf onvoldoende om beslissingen op te baseren. Ze moeten dus vertaald worden in de instructie- en ondersteuningsbehoeften. Gegevens over kinderen worden hiertoe vergeleken met leer- en ontwikkelingslijnen. Het is belangrijk om te constateren dat de vaststelling van de ondersteunings- en instructiebehoeften maar voor beperkte tijd geldig is. Ontwikkeling betekent immers verandering.

HANDELINGSPLANNEN / ONDERWIJSARRANGEMENTEN
Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften worden (groeps)handelingsplannen gemaakt. De handelingsplannen worden opgesteld door de leerkracht. Een handelingsplan wordt gecommuniceerd en geëvalueerd met het kind en de ouders/opvoeders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Biezenkamp is een school die veel waarde hecht aan de eigenheid van kinderen waarbij ieder kind zijn eigen talenten en persoonskenmerken in oorsprong in zich heeft. Onderwijs moet ervoor zorgen dat deze talenten en persoonskenmerken zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Nieuwsgierigheid, leergierigheid en betrokkenheid bij de omgeving zijn kenmerkend voor kinderen. Een kind zal deze eigenschappen inzetten bij zijn ontwikkeling en het verkennen van de wereld, daarbij zal een kind veel leren door de ervaringen die hij opdoet waarbij vaak verschillende ontwikkelgebieden in samenhang worden geprikkeld (door o.a. experimenteren en imiteren).

We streven er naar dat de leerlingen na groep 8 sociaal-emotioneel klaar zijn voor de komende ontwikkelingsfase in het leven namelijk die van de puberteit. Ze beschikken over voldoende zelfvertrouwen, zelfkennis, zelf oplossend vermogen, ze zijn autonome persoonlijkheden die in staat zijn een relaties met anderen aan te gaan en te onderhouden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • competentie
  • autonomie
  • relaties

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven