Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De inspectie waardeert onze eindresultaten met voldoende.
Basisschool De Muldershof heeft in de afgelopen schooljaren veel aandacht en energie besteed aan de leerprestaties voor lezen, taal en rekenen. Daarnaast hebben we te maken gehad met alle perikelen rondom Corona.
In schooljaar 2022-2023 zullen we overstappen naar een nieuwe methode voor technisch lezen. Ook voor rekenen stappen we dan helemaal of deels over naar een nieuwe methode. Deze methodes sluiten beter aan op de eisen die nu gesteld worden.
We maken gebruik van de informatie die zowel methode gebonden als methode ongebonden toetsen ons geven. Op die manier kijken we waar kinderen (extra) ondersteuning nodig hebben.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de bij ons bekende observaties en afgenomen toetsen via Leerling in Beeld van de afgelopen schooljaren, werken we begin groep 7 met de Adaptieve IntelligentieTest (ADIT). De vragen hiervan worden gaandeweg aangepast aan het niveau van de leerling. Dit maakt de toets minder belastend en dus beter passend voor de leerling. Hierdoor krijg we een betrouwbare indicatie van de intelligentie en dat helpt ons weer bij de onderbouwing voor het schooladvies. In groep 7 krijgen de kinderen (en ouders) een voorlopig schooladvies. Begin groep 8 wordt samen besproken of dit bijgesteld wordt of dat de ontwikkeling in dezelfde lijn is gebleven.
Na de eindtoets in groep 8 kan het advies heroverwogen en naar boven bijgesteld worden, indien de leerling heeft laten zien dat hij/zij een significant hoger niveau behaald heeft op de eindtoets.
Voor ons is het het belangrijkst dat elk kind op de best passende plek terecht komt, zodat het een mooi en goed vervolg kan geven aan zijn/haar schoolloopbaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We zijn trots op de beoordeling van de onderwijsinspectie.
op alle fronten een dikke goed gescoord
In het kader van vierjaarlijks onderzoek bestuur op Kindcentrum Beekrijk locatie Muldershof. De inspectie heeft specifiek gekeken naar elementen van de thema’s ‘Samen vernieuwend leren’ en ‘Passend onderwijs’. Beide thema’s komen voort uit de visie en het koersplan van het bestuur. We koppelen deze thema’s op schoolniveau aan de volgende standaarden: Aanbod (OP1), Zicht op ontwikkeling (OP2), Extra ondersteuning (OP4) en Kwaliteitszorg (KA1), Kwaliteitscultuur (KA2) en Verantwoording en dialoog (KA3). Aan de hand van de thema’s en standaarden onderzoeken we hoe het bestuur stuurt op het (voorgenomen) beleid, of dit terug te zien is in de scholen en op welke wijze daarover verantwoording wordt afgelegd. Beoordeling inspectie: tijdens het evaluatiegesprek vraagt de inspectie aan de school hoe de school zichzelf waardeert Kaders: Hoe kijkt de school naar zichzelf
Beoordeling inspectie Kwaliteitscultuur Goed Aanbod Goed Extra ondersteuning Goed