OBS Het Klokhuis

Wijnkelderweg 3 A 5741 ND Beek en Donk

  • Schoolfoto van OBS Het Klokhuis
  • Schoolfoto van OBS Het Klokhuis
  • Schoolfoto van OBS Het Klokhuis
  • Schoolfoto van OBS Het Klokhuis
  • Schoolfoto van OBS Het Klokhuis

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2016- 2017 nemen wij de IEP- eindtoets af. We hebben voor deze eindtoets gekozen omdat deze het best past bij onze visie op onderwijs. We zijn tevreden over deze toets, vanwege de duur en vraagstelling hiervan. IEP ‘belooft’ ontspanning en motivatie bij de leerlingen vanwege de heldere vraagstelling, leuke teksten en mooie en frisse opmaak. Dit herkennen wij bij onze kinderen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We houden de ontwikkeling van de kinderen goed bij, dit doen we zodat we ons onderwijs steeds kunnen afstemmen op datgene wat de kinderen op dat moment nodig hebben. We monitoren de ontwikkeling op verschillende manieren, namelijk: 

- observaties van kinderen tijdens instructie, verwerking en samenwerking

- leergesprekken met kinderen

- verwerking van de leerstof

- methodegebonden toetsen

- Leerlingvolgsysteem toetsen van Cito

Observaties de verwerking van de leerstof geven ons dagelijks informatie over de ontwikkeling van kinderen, deze informatie gebruiken we bij het voorbereiden van de lessen van de volgende dag en tot leergesprekken. Deze leergesprekken kunnen zowel individueel, in een groepje of klassikaal zijn. Tijdens deze leergesprekken worden leerdoelen besproken en bespreken we met kinderen hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze leerdoelen bereikt worden. Ook bespreken we hoe we zichtbaar kunnen maken hoe we staan ten opzichte van het behalen van deze leerdoelen. Klassikaal gebruiken we hiervoor databorden, op deze databorden staan klassikale doelen en houden we bij hoe de klas als geheel (zonder individuele scores) vooruit gaat. Individueel wordt dit zichtbaar gemaakt in MijnRapportfolio. Dat geldt zowel voor klassikale doelen als voor individuele doelen. De individuele leerdoelen worden ook besproken tijdens de ouder- kind-gesprekken. 

De methodegebonden toetsen gebruiken we aan het einde van elk blok binnen de vakken spelling, rekenen, grammatica, studievaardigheden en begrijpend lezen. Met deze toetsen wordt bekeken of de leerlingen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen. De resultaten van deze toetsen geven aanleiding tot nieuwe leergesprekken en tot remediëring of verdieping.

Twee keer per jaar nemen we toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. In de Cito-toetsen komen opgaven voor die makkelijker of moeilijker zijn dan de lesstof. Bij de Cito-toetsen wordt de uitslag vergeleken met die van alle kinderen in Nederland uit hetzelfde leerjaar. De resultaten van deze toetsen worden gebruikt om het onderwijs in de klas voor een langere periode bij te sturen. Voor sommige kinderen betekent het dat ze meer verdieping nodig hebben, voor andere kinderen betekent dat ze herhaling of meer oefentijd nodig hebben en er zijn kinderen voor wie het aanbod van de methode perfect past. De leerkrachten bespreken de resultaten van de Cito- toetsen met het gehele onderwijsteam zodat ze van elkaar kunnen leren en samen het aanbod in de klassen verder vorm kunnen geven. 

Zowel de resultaten van de methodegebonden toetsen als de Cito- toetsen zijn per kind terug te vinden in MijnRapportfolio. 

Als school hanteren we een cyclus van groepsbesprekingen met het onderwijsteam en de intern begeleider, tijdens deze groepsbesprekingen worden alle resultaten en observaties geanalyseerd en worden acties uitgezet om de ontwikkeling van de leerlingen verder te bevorderen. 

Het jaarplan

We analyseren de Cito- resultaten ook op schoolniveau om te bepalen we of we onze (school-)doelen hebben behaald. We vergelijken onszelf daarin met scholen met een vergelijkbare leerlingpopulatie. De afgelopen jaren hebben we gezien dat spelling, begrijpend lezen en rekenen vakken zijn waar we als school 'hoog' in scoren. In die vakgebieden lijken we de goede dingen te doen, waardoor kinderen veel leren. Op het gebied van technisch lezen, vinden we dat we in de middenbouw te veel kinderen hebben die te laat op het gewenste niveau komen. Daarom hebben we de aanpak hiervan opgenomen in ons jaarplan. Vanaf schooljaar 2021- 2022 starten we schoolbreed met de methodiek van LIST- lezen, waarbij de focus ligt op betrokkenheid en leesmotivatie. We willen dat alle leerlingen op onze school lezers die lezen om te leren en die lezen voor hun plezier, worden. Alle teamleden worden opgeleid om dit goed te kunnen begeleiden.

Een ander onderwerp in ons jaarplan is de implementatie van 'MijnRapportfolio'. MijnRapportfolio is een digitaal rapport en porfolio waarin we de brede ontwikkeling van de kinderen in kaart (willen) brengen. We zijn hiermee gestart in schooljaar 2020-2021 en gaan dit komend schooljaar verder doorontwikkelen. 

In schooljaar 2020- 2021 zijn we ook gestart met de begeleiding van leerlingen wat betreft de executieve functies. Dit vinden we van belang omdat executieve functies ervoor zorgen dat je informatie kunt verwerken, je goed met anderen kunt omgaan en je hersenen goed kunnen samenwerken. Hele belangrijke vaardigheden om tot leren en leven te komen. 

Alle leerkrachten en leerlingen vanaf de middenbouw (her-)kennen de executieve functies. In schooljaar 2021-2022 zal de begeleiding voor de ontwikkeling van de executieve functies vanaf groep 1 structureel in ons onderwijs verwerkt worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek van de inspectie was 24 januari 2011. 

De inspectie beoordeelde 7 indicatoren als goed:

  • De school heeft een veiligheidsbeleid gericht op het voorkomen van incidenten in en om de school.
  • De leraren geven duidelijke uitleg van de leerstof
  • De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer
  • De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen
  • De school evalueert jaarlijks de resultaten van de leerlingen
  • De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten
  • De school verantwoordt zich aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit.

Op de overige indicatoren scoorde de school een voldoende, met uitzondering van de indicator: 'De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen', wat op dat moment onvoldoende was. Het team heeft dit verbeterpunt direct opgepakt en heeft hierover vaste afspraken gemaakt.

Terug naar boven