School Met De Bijbel De Regenboog

Schoolstraat 12 9781 JN Bedum

Schoolfoto van School Met De Bijbel De Regenboog

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht wegens ziekte of buitengewoon verlof niet aanwezig kan zijn, zal de school proberen te zorgen voor vervanging.
Wij benaderen hiervoor de duo leerkracht, een leerkracht van school met andere taken of leerkracht uit de vervangerspool van Goud Onderwijs. Indien er uit deze categorieën niemand beschikbaar is, wordt er gezocht naar een interne oplossing, zoals het verdelen van kinderen over andere groepen. Hierbij dient echter wel opgemerkt te worden dat de laatstgenoemde oplossing niet altijd haalbaar is, omdat de groepsgrootte hierin een beperkende factor is. Het kan dus voorkomen dat de betreffende groep een dag geen les kan krijgen. Het spreekt overigens vanzelf dat deze mogelijkheid pas in het uiterste geval zal voorkomen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Afstemming
Wij stemmen ons onderwijs zo veel mogelijk op de ontwikkeling van het kind.
We willen recht doen aan de verschillen die er tussen kinderen zijn en hen uitdagen zo zelfstandig mogelijk te werken.
In ons onderwijs houden wij rekening met de mate waarin het kind behoefte heeft aan instructie, het tempo waarin het kind zich de leerstof eigen maakt en de wijze waarop het kind de leerstof kan verwerken.
Meerdere malen per dag verwerken kinderen de leerstof zelfstandig. Tijdens deze momenten kan de leerkracht, net zoals tijdens de instructie, differentiëren en extra aandacht geven aan individuele of groepjes kinderen. Zo komt de leerkracht meer tegemoet aan de individuele behoeften. Als blijkt dat binnen het reguliere aanbod niet kan worden voorzien in wat een kind nodig heeft, kan de leerstof worden aangepast.

Effectieve directe instructie (EDI)
De laatste jaren is er veel onderzoek gedaan naar de samenhang tussen het functioneren van leerkrachten en de prestaties van leerlingen. Een belangrijke conclusie van recent onderzoek is: Leerkrachten maken het verschil!
Uit onderzoek blijkt ook dat directe instructie veel effect heeft op het leren van kinderen.
Nieuwe leerstof zullen we meestal aanbieden volgens een vaste opbouw.
Wij hanteren hierbij de principes van Expliciete Directe Instructie (EDI), waarin we de leerlingen actief betrekken bij de les.
Ook maken de leerkrachten gebruik van coöperatieve werkvormen, waarbij de leerlingen op een actieve manier samen lesstof verwerken.
De nadruk ligt hierbij op het verwoorden van denkstappen en het leren van elkaar.   

Meestal zullen de lessen gezamenlijk worden gestart. Om een lesdoel te bereiken, heeft het ene kind meer instructie nodig dan het andere. Tijdens een instructie zal de leerkracht differentiëren in instructietijd en ook in de manier van uitleggen.
Door een goede klassenorganisatie, proberen we alle kinderen tot hun recht te laten komen.
Een van de werkvormen die we daarbij gebruiken is ”taakwerktijd”. Daarbij leren de kinderen zelfstandig te werken aan taken, zodat er ruimte ontstaat voor de leerkracht om extra hulp te verlenen aan individuele of aan groepjes kinderen.
Kinderen in de groepen 1 en 2 wordt geleerd al een keuze te maken tussen een verplichte taak en een keuzetaak.
Deze vaardigheid wordt verder uitgebouwd in groep 3 en 4 met dagtaken, in groep 5 met halve weektaken en in de groepen 6 t/m 8 met (hele) weektaken. Op deze manier leren de kinderen zelfstandigheid en planning te combineren met eigen verantwoordelijkheid.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelenderwijs leren de kinderen wat het is om een hele dag in een groep te zijn en wat de school allemaal van hen vraagt. We proberen de kinderen zelfredzaam te maken door hen eigenaarschap te geven. We gebruiken hierbij onder andere de zogenaamde groeitorens. Daarnaast leren ze allerlei sociale vaardigheden zoals bijvoorbeeld omgaan met elkaar en je aan afspraken houden.

De groepen 1 en 2 werken thematisch. We gebruiken hierbij de ontwikkelingsleerlijnen. De kinderen kiezen hun keuzehoeken met behulp van het digikeuzebord. Hierin volgen we de kinderen ook. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij spelen daarop in tijdens de diverse voorbereidende taal- en rekenactiviteiten die we aanbieden tijdens instructiemomenten in de (kleine) kring.

Gedurende de dag is er aandacht voor de grove en fijne motoriek. In groep 2 beginnen we met voorbereidend schrijven.

Vanaf groep 1 bieden we Engels aan en vanaf groep 2 starten we met het geven van ICT-lessen. Hiermee ontstaat een doorgaande lijn naar de volgende groepen van de basisschool.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze tijden zijn richtlijnen. Hiernaast besteden we nog tijd aan overige vakken zoals verkeer, muziek, zelfstandig werken (groeitorens), ICT etc.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband en subregio
De Regenboog maakt deel uit van de Stichting Goud Onderwijs. Alle schoolbesturen van de provincie Groningen plus gemeente Noordenveld zijn verenigd in het Samenwerkingsverband (SWV) 20.01. Dit samenwerkingsverband is opgedeeld in vier subregio’s.
De scholen van Goud Onderwijs vallen onder de subregio Noord.  De besturen in iedere subregio werken nauw samen met de andere schoolbesturen uit de regio om optimale ondersteuning aan ieder kind te kunnen bieden en expertise met elkaar te delen.  

Onderwijs, passend bij iedere leerling
Alle scholen binnen het SWV 20.01 hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en schoolspecifieke ondersteuning hebben scholen beschreven in hun schoolondersteuningsprofiel. Dit kunt u vinden op de website van de school. Is de school handelingsverlegen, met andere woorden kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan wordt er allereerst binnen het bestuur of in de subregio gezocht naar een externe deskundige die samen met de school andere mogelijkheden voor ondersteuning in kaart brengt. Nader onderzoek kan ook één van de adviezen zijn. In dit traject wordt er te allen tijde nauw samengewerkt met de ouders. Mochten extra interventies onvoldoende resultaat opleveren waardoor de leerling op die school niet langer begeleid kan worden, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn.

De school en het Sociaal team Jeugd
Binnen de gemeente Het Hogeland is het Sociaal Team Jeugd (STJ) werkzaam. Bij het STJ kunnen ouders/verzorgers terecht met vragen over opvoeden en opgroeien. Het STJ biedt informatie, advies en ondersteuning. Ook verwijst het STJ zo nodig naar (gespecialiseerde) hulpverlening. Binnen het STJ werken verschillende professionals op het gebied van Jeugdhulp samen, zoals Gedragswetenschappers, 13 Casemanagers Jeugd, Maatschappelijk werk, Jongerenwerk, Jeugdgezondheidszorg/ GGD, VNN, Elker en MEE. Op school zijn de jeugdarts en jeugdverpleegkundige van de GGD voor ouders/verzorgers en de medewerkers van school het eerste aanspreekpunt. Ouders/verzorgers kunnen bij vragen of zorgen contact opnemen met de jeugdverpleegkundige van de school. Deze verpleegkundige is bereikbaar via school. Mocht u na contact met de jeugdverpleegkundige van mening zijn dat uw kind andere ondersteuning nodig heeft, dan kunt u zich aanmelden bij het STJ. U kunt het STJ bereiken op: telefoonnummer: 088-3458888 mail: sociaalteamjeugd@hethogeland.nl. Praktische informatie over het STJ kunt u vinden op de website: www.gemeentehethogeland.nl. onder het kopje “zorg en ondersteuning”.

Passend onderwijs en Jeugdhulp
Sinds 2014 is het passend onderwijs van kracht. Hierdoor hebben scholen de verantwoordelijkheid om alle kinderen een passende plek te bieden. Om dit te realiseren bieden scholen aan kinderen die dat nodig hebben, extra begeleiding op school. Het kan zijn dat kinderen buiten school hulp of ondersteuning nodig hebben. Hiervoor kunt u contact opnemen met het STJ. De gemeente is (sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015) verantwoordelijk voor het bieden van jeugdhulp, waar andere vormen van ondersteuning niet toereikend zijn.
Deze hulp is niet gericht op het leren op school, maar op gezond en veilig opgroeien, groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaamheid in de maatschappij. Om hulp thuis en op school goed op elkaar af te stemmen, werken de school en het STJ waar nodig samen. Om dit goed te kunnen doen, wisselen zij informatie uit. Dit vindt alleen met toestemming van ouders/verzorgers plaats.

Zorg voor Jeugd Groningen
Het systeem van Zorg voor Jeugd bevordert de samenwerking en afstemming tussen professionals die betrokken zijn bij een jongere. Dit kan de leerkracht van de school zijn of een betrokken hulpverlener. Door middel van het afgeven van een signaal in Zorg voor Jeugd worden betrokkenen vroegtijdig met elkaar in contact gebracht. Hierdoor kan afstemming tussen betrokkenen georganiseerd worden en optimaal worden samengewerkt. Als er een signaal in Zorg voor Jeugd wordt afgegeven, wordt dit altijd aan de ouders/verzorgers medegedeeld. Meer informatie over Zorg voor Jeugd vindt u op: https://www.zorgvoorjeugd.nu/zorg-voor-jeugd/groningen/over-zorg-voor-jeugd/.

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool
Eerder ging uw kind naar het consultatiebureau. Hier werd de groei en ontwikkeling van uw kind gevolgd. Ook als uw kind naar school gaat, voert de jeugdgezondheidszorg van de GGD deze taak uit. Als uw kind 5 jaar oud is en in groep 7 wordt uw kind onderzocht. Hieronder kunt u lezen wat u van deze onderzoeken kan verwachten:

Screening 5 jaar: Als uw kind 5 jaar oud is ontvangt u een uitnodiging van de GGD voor een gezondheidsonderzoek bij het consultatiebureau. De GGD vindt het voor jonge kinderen belangrijk om ook de ouder(s)/verzorger(s) te spreken. De doktersassistent van de GDD voert het gezondheidsonderzoek uit. Het onderzoek bestaat uit:
- Meten en wegen van uw kind
- Controleren of uw kind goed kan zien en horen
- Kijken hoe uw kind beweegt.
Daarnaast heeft u de mogelijkheid om andere vragen te stellen en/of om zorgen te bespreken.

Screening Groep 7: De kinderen worden in groep 7 opnieuw gemeten en gewogen. Dit onderzoek vindt plaats op school. De ouders zijn hierbij niet aanwezig. Er wordt dan ook klassikaal voorlichting gegeven 14 over voeding en bewegen. De onderzoeken vinden alleen plaats als ouders/verzorgers hiervoor toestemming geven. Als tijdens één van de onderzoeken blijkt dat er nog vragen zijn bij jeugdarts of jeugdverpleegkundige, krijgt u hiervan bericht. Samen met u wordt bekeken wat er moet gebeuren.
Vooraf aan de gezondheidsonderzoeken vraagt de GGD u om een digitale vragenlijst in te vullen over de gezondheid en het welzijn van uw kind. Dat geldt zowel voor de 5-jarigen als voor de kinderen in groep 7.

De jeugdgezondheidszorg biedt naast de standaard onderzoeken het volgende extra: De ondersteuningsroute. De jeugdverpleegkundige is het aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten voor alle vragen over opvoeden, opgroeien en ontwikkeling. Zij kan, in één of meerdere gesprekken de vraag beantwoorden of het probleem oplossen, maar ook, evt. in samenwerking met leerkrachten, zo nodig doorverwijzen naar huisarts, jeugdarts of sociaal team jeugd. Voor een doorverwijzing is altijd toestemming van de ouder(s)/verzorger(s) nodig.

Onderzoek naar stem-, spraak- en/of taalproblemen
De logopediste van de GGD kan kinderen van groep 1 en 2 screenen op stem-, spraak- en/of taalproblemen. Dit kan op verzoek van de leerkracht of de ouders. Ouders moeten altijd van te voren toestemming geven en de uitslag van het onderzoek wordt met hen besproken. Aandacht voor gezondheid op school. Uit de vragenlijsten die ouders/verzorgers invullen voor het gezondheidsonderzoek haalt de GGD allerlei informatie. Deze informatie bespreekt de verpleegkundige of arts met de school. Zij kunnen vervolgens thema’s kiezen die extra aandacht nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn: voeding en beweging, gebitsverzorging en pesten. Bij de projecten die hieruit voortkomen, worden ouders en school nauw betrokken. Meer informatie Voor meer informatie over gezondheid, opgroeien en opvoeden kunt u contact opnemen met De Telefonische Advisering van de GGD tel: 050-3674991, zij kunnen u desgewenst ook doorverbinden met de jeugdverpleegkundige van de school van uw kind.

Verwijsroute dyslexie
Mocht u bij uw kind dyslexie vermoeden, dan is het goed om te weten welke stappen u moet nemen om in aanmerking te komen voor hulp. De school is de eerste aangewezen plek om kinderen met lees- en spellingsproblemen en (mogelijke) dyslexie te signaleren en te begeleiden. Pas als de extra ondersteuning van de school onvoldoende uithaalt, kan de school een leerling doorverwijzen voor onderzoek naar dyslexie en bij vaststelling naar dyslexiehulp. Dit gebeurt in overleg met de ouders en verzorgers. De school adviseert de ouders/verzorgers hun kind aan te melden bij het STJ. Het STJ beoordeelt de aanvraag en kijkt hierbij naar eventuele bijkomende problemen. Deze problemen kunnen de dyslexiebehandeling in de weg staan. Voor de behandeling begint worden afspraken gemaakt tussen de ouders/verzorgers, de school en de jeugdhulpaanbieder.

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Hiervoor verwijzen we naar het schoolplan 2023-2027, het schooljaarplan 2023-2024 en het schoolondersteuningsprofiel 2023-2024.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven