Wat is de klachtenregeling?
De klachtenprocedure
Wanneer ouders klachten hebben met betrekking tot hun kind over het gegeven onderwijs of de organisatie van de school, kunnen zij terecht bij de groepsleerkracht. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kan het probleem besproken worden met de directeur. De directeur zal zich in eerste instantie bemiddelend opstellen en indien noodzakelijk, na hoor en wederhoor toegepast te hebben, tot een uitspraak komen. Als dit overleg onvoldoende oplevert, kunt u de problematiek voorleggen aan de directeur/bestuurder.
De VCPO Noord-Groningen is aangesloten bij de landelijke klachtenregeling van de Besturenraad. Er is een klachtencommissie ingesteld als aanspreekpunt bij een vermoeden van, of klachten over pestgedrag, discriminerend gedrag, onheus optreden, ongewenste intimiteiten. Daarvoor is een procedure opgesteld met een bijbehorend klachtenformulier. Deze procedure (met betreffend formulier) is op te vragen bij de school en/of secretaresse van de VCPO Noord-Groningen. De volledige klachtenregeling van de Besturenraad kunt u eveneens bij school opvragen. Bij ernstig vermoeden van ongewenste intimiteiten kunt u zich rechtstreeks wenden tot de vertrouwenspersoon; deze kan u helpen bij het invullen van het formulier en het doorverwijzen naar de landelijke klachtencommissie van de Besturenraad. De klachtencommissie zal binnen een vastgestelde termijn een uitspraak doen. Het bestuur kan deze uitspraak al dan niet overnemen.
De klachtenregeling?
Landelijke klachtencommissie onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
www.onderwijsgeschillen.nl?
Vertrouwensarts VCPO Noord-Groningen:
Dhr. E. van Riet
Churchillweg 27
9974 PA Zoutkamp
0595-401300?
Klachtencommissie VCPO Noord-Groningen
Postbus 74
9950 AB Winsum?
Vertrouwensinspecteur basisonderwijs
Algemeen nummer: tel. 0900-1113111 (€ 0.10 per minuut)Bereikbaar tijdens kantooruren
Als er klachten zijn, die niet vallen onder hetgeen geschreven in hoofdstuk 7.4 van de schoolgids, dan kunt u terecht bij de directeur. De vertrouwensinspecteur zal als een soort brievenbus fungeren. Bij hem/haar komt dan de klacht binnen en hij/ zij zal samen met u bekijken waar de klacht moet worden gedeponeerd.
Onderwijsinspectie? Inspectie van Onderwijs
info@owinsp.nl
www.onderwijsinspectie.nl
Vragen over onderwijs: 0800-8051 (gratis)