Katholieke Daltonschool Sint Walfridus

Bazuinslaan 2 9781 HM Bedum

Schoolfoto van Katholieke Daltonschool Sint Walfridus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2021-2022 heeft groep 8 de AMN eindtoets gemaakt. 20 leerlingen hebben deelgenomen aan deze toets. De gemiddelde score was 392,3. De leerlingen hebben de toets naar verwachting gemaakt.  

Het schooltype dat wordt geadviseerd op basis van de score op de AMN Eindtoets komt als volgt tot stand:

300 – 306 pro/vmbo-bl 
307 – 331 vmbo-bl/kl
332 – 367 vmbo-kl/gt
368 – 412 vmbo-gt/havo
413 – 460 havo/vwo
461 – 500 vwo 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is voor ons als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen als school de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière.

Om de leerlingen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. Naast de methodegebonden toetsen, toetsen wij twee keer per jaar de leerlingen met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Dit is terug te vinden in de toetskalender.

Wij analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin leerlingen samen met de leerkracht hun doelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om leerlingen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse-instrument voor de leerresultaten.

Daarnaast analyseren wij op groeps- en schoolniveau om ons onderwijsaanbod constant te blijven verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs, het uitstoomniveau. Het schooladvies is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs.

Het schooladvies wordt besproken met de ouders en het kind.

De toets resultaten van groep 6, 7 en 8 zetten wij in de plaatsingswijzer. Deze gebruiken wij als hulpmiddel om het uitstroomniveau te kunnen bepalen. Echter kijken wij naar het totaalbeeld van onze leerlingen.

Een leerling is meer dan alleen scores. Scoort de leerling beter op de doorstroomtoets dan het advies van de leerkracht? Een positief afwijkende score op de doorstroomtoets kan leiden tot een heroverweging van het advies. Er volgt dan een gesprek met leerling, ouders en de leerkracht om hierin samen de best passende keuze voor de leerling te maken. Waarbij ook weer naar het totaalbeeld van de leerling wordt gekeken. Bij een lagere score hoeft dit niet. Er verandert dan niets aan het gegeven advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch handelen van de leerkrachten bepaalt de mate waarin leerlingen zich veilig, ondersteund en uitgedaagd voelen. Een goed pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door een prettige, ontspannen sfeer waarbij leerlingen worden gezien. Daarnaast worden leerlingen op een positieve wijze aangesproken en voelen ze zich op hun gemak in de groep. Wij reageren alert en adequaat en zorgen ervoor dat leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen.

Welbevinden

Het welbevinden van leerlingen groeit als de leerkracht tegemoet komt aan de basisbehoeften: als zij zich veilig, geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Maar welbevinden heeft ook te maken met het kind zelf, of hij/zij een positief zelfbeeld heeft en hoe hij zijn gevoelens beleeft. Signalen van welbevinden zijn: spontaniteit, genieten, ontspannen zijn en zich open opstellen. Het is belangrijk dat leerlingen zich goed voelen, want een hoog welbevinden zorgt voor een goede emotionele ontwikkeling.

Betrokkenheid

Een betrokken leerling is geconcentreerd en gemotiveerd bezig. Het vergt veel energie en zorgt voor voldoening. Leerlingen worden betrokken als een activiteit aansluit bij hun drang om te verkennen en hun niveau. Als een leerling betrokken is, is dat ook te merken aan zijn houding, mimiek en reactiesnelheid. Bij een hoge betrokkenheid zit de leerling op de grens van zijn mogelijkheden.

Vrijheid in gebondenheid

Om zelfstandig te kunnen leren, heb je vrijheid nodig. Je moet zelf keuzes kunnen maken. Maar vrijheid betekent niet dat zomaar alles kan en alles mag. De leerkracht biedt de grenzen waarbinnen leerlingen in vrijheid kennis en ervaring kunnen opdoen. Leerlingen krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leren. De leerling en de leerkracht maken samen afspraken over de leerstof. De leerling schat in hoeveel tijd hij nodig heeft om een taak te kunnen maken. Achteraf legt hij verantwoording af aan de leerkracht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • betrokkenheid
  • vrijheid in gebondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

10 maart 2020 hebben we bezoek gehad van een inspecteur van de Onderwijsinspectie. Zij kwam voor een thematisch schoolbezoek ‘Lerarenkracht: theorie en praktijk in het didactisch handelen’. Dit onderzoek wordt uitgevoerd om informatie op te halen en vormt een van de bronnen voor de ‘Staat van het Onderwijs’ dat jaarlijks in april verschijnt. Daarnaast wordt met het bezoek invulling gegeven aan de verplichting om elke basisschool in Nederland tenminste een keer in de vier jaar te bezoeken. Na een inleidend gesprek met de inspecteur heeft zij samen met de directeur van de school vier klassenbezoeken gedaan. Deze vonden plaats in groep 8, 5, 3 en 1-2c. De inspecteur was erg positief over wat ze heeft gezien. Uiteraard zal didactisch handelen onderwerp van gesprek blijven, omdat er altijd verbetering mogelijk is.

Terug naar boven