Katholieke Daltonschool Sint Walfridus

Bazuinslaan 2 9781 HM Bedum

Veiligheid, vertrouwen en eigenaarschap leidt tot groei en geeft een stevige basis voor de toekomst!

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit: Marieke, José, Sabrina, Janine, Iris, Kyra, Marthijn, Sanne, Selma, Hendrik, Thijs, Annelyn, Sip, Joop, Rina, Daphne en Ciska.


Begeleiding van leerlingen: Sanne Hamersma
IB: Daphne Loer
Directie: Ciska van Aken

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij werken samen met SLIM personeelsbemiddeling. Zij regelen onze vervanging in het geval van ziekte of verlof. Door het landelijk oplopende tekort aan leerkrachten is het mogelijk dat SLIM geen vervanging kan regelen. In eerste instantie zullen we proberen dit intern op te lossen, door de leerlingen bijvoorbeeld te verdelen over de andere groepen.

Als dit een te groot negatief effect heeft op de kwaliteit van het onderwijs, zullen de leerlingen thuis onderwijs aangeboden krijgen. Waar ouders geen opvangmogelijkheden hebben, zal de school in overleg met ouders hun uiterste best doen om een oplossing te vinden

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel.

De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren. Het minimumaantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. Leerlingen in de eerste vier leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste vier leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De resterende 240 uur kunnen scholen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd. Het basisonderwijs is bedoeld voor leerlingen van 4 tot 12 jaar in het reguliere onderwijs. Hoewel het basisonderwijs gevolgd kan worden vanaf 4 jaar, is het kind pas vanaf de vijfde verjaardag leerplichtig.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Na aftrek van vakantie en vrije dagen houden we meer uren over dan wettelijk verplicht is. Deze uren worden gebruikt voor de zogenaamde margedagen. Dit zijn dagen die gebruikt worden voor bijvoorbeeld vergaderingen en nascholing van het team. De leerlingen zijn dan vrij. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuidoost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden.

Bij St. Walfridus werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website:

swv 20-01 Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om onze leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, zullen we nóg beter proberen aan te sluiten bij wat de leerling nodig heeft. Uiteraard binnen de mogelijkheden die er zijn. Wij hebben ons aanbod voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte beschreven in een kwaliteitskaart. Deze komt structureel terug tijdens overlegmomenten om te evalueren en te bepalen waar eventueel aanpassingen nodig zijn.

Gediplomeerde specialisten op school

St. Walfridus maakt, in verband met de schoolgrootte, zoveel mogelijk gebruik van specialisten binnen onze stichting en door het inhuren van externen. Dit doen wij voor taal en rekenen, voor onze sociaal-emotionele aanpak, voor gedrag werkhouding en taakaanpak (Dalton) en voor motorische en lichamelijke ontwikkeling.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Om onze leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden, zullen we nóg beter proberen aan te sluiten bij wat de leerling nodig heeft. Uiteraard binnen de mogelijkheden die er zijn. 
Wij hebben ons aanbod voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte beschreven in een kwaliteitskaart. Deze komt structureel terug tijdens overlegmomenten om te evalueren en te bepalen waar eventueel aanpassingen nodig zijn.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is goed contact met zowel de peuterspeelzaal als met het kinderdagverblijf. Bij aanmelding op de basisschool is sprake van een warme overdracht van het kind indien ouders hier toestemming voor hebben gegeven. De overdracht gebeurt op papier, digitaal én via een gesprek. In het geval van een VVE-leerling is altijd sprake van een warme overdracht, waarbij indien nodig een observatie bij de peuteropvang plaatsvindt om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen. Vervolgens wordt dan gekeken of wij kunnen voorzien in de ondersteuningsbehoefte van de betreffende leerling.

De leerkrachten van groep 1-2 gaan bij het kind op huisbezoek voordat hij/zij start op de basisschool. Dit bezoek is als kennismaking en om eventuele bijzonderheden met elkaar te bespreken. De leerling is in elk geval zindelijk is voordat hij/zij bij ons op school begint.

Terug naar boven