Openbare Basisschool De Toermalijn

Pastoor Doensstraat 5 4854 CP Bavel

  • Eigenaarschap, oplossingsgericht, samenwerken, verantwoordelijkheid en zorgen voor je omgeving zijn belangrijke waarden.
  • In groepjes kun je individueel en samenwerken
  • Sinds 2023 waardering goed van de inspectie
  • Naast de Parelklas hebben we ook een Top-klas en een Plusklas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Net als voorgaande jaren scoort De Toermalijn boven het landelijk gemiddelde. Het is een gemiddelde en zegt weinig over het individuele kind. Ons onderwijs is echter meer dan de uitstroomgegevens van onze leerlingen. Wij vinden het heel belangrijk dat onze leerlingen zich fijn en veilig voelen op school. Ook deze resultaten worden gemeten, door regelmatig een enquête onder onze leerlingen af te nemen. De conclusie is dat onze leerlingen graag naar school gaan en mogen zijn wie ze zijn. Met ingang van 2023-2024 maken wij in groep 8 gebruik van de Centrale Doorstroomtoets van CITO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten werken dag in, dag uit met uw kind(eren). Door dagelijks met ze te werken, spelen en communiceren heeft de leerkracht een goed beeld van hun leerlingen.
Op onze school gebruiken wij methodetoetsen. Dit zijn toetsen die gekoppeld zijn aan een methode. Daarnaast meten we twee keer per jaar door middel van CITO Leerling in Beeld, de voortgang van elke leerling. Leerling in beeld is een onafhankelijk leerlingvolgsysteem. De leerkracht analyseert de resultaten en maakt indien nodig plannen om de resultaten te verbeteren. Hierbij wordt de leerkracht ondersteund door de interne begeleiders. Een paar keer per jaar bespreken de intern begeleiders de resultaten met de directie. Indien nodig wordt er bijgestuurd in het beleid, bijvoorbeeld door een andere methode aan te schaffen of door teamscholing op een bepaald gebied.

Wij zijn heel tevreden over onze tussenresultaten; de leerlingen scoren op het niveau dat we van ze mogen verwachten. Onze schoolambitie ligt hoog. Onze gerealiseerde resultaten worden jaarlijks met het team en de bestuurder besproken.
ParnasSys en het ouderportaal staan altijd open voor ouders. Daarnaast krijgen kinderen een aantal keer per jaar hun portfolio mee naar huis.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Een groot deel van onze leerlingen stroomt uit naar HAVO en VWO. De afgelopen 5 jaar stroomde ca. 60% van onze leerlingen uit naar HAVO - VWO. Ca. 27% stroomde uit naar VMBO t of lager.

Uit de terugkoppeling van de scholen voor voortgezet onderwijs blijkt dat de meeste leerlingen hun schoolcarrière succesvol vervolgen, oftewel in overeenstemming met het gegeven advies. 

Na drie jaar zit bijna 80% van onze leerlingen op het niveau van het gegeven advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de Toermalijn werken we volgens de zeven gewoonten van S. Covey. Hierdoor leren kinderen een basishouding in normen, waarden en omgaan met elkaar op een proactieve, respectvolle manier. We leren ze dat je samen verder komt, je ook win-win kunt denken en dat luisteren naar elkaar, begrip geeft voor de ander. 

De leerlingen van de Toermalijn weten dat ze er mogen zijn, hebben zelfkennis en durven met zelfvertrouwen, eigen keuzes te maken. Aan het eind van de basisschool zijn onze kinderen in staat om goed samen te werken en zelfstandig te leren. 

Jezelf kunnen zijn en je gewaardeerd voelen zijn belangrijke voorwaarden om veiligheid en geborgenheid te creëren. De directie heeft oog voor leerlingen, personeelsleden en ouders. Teamleden hebben oog voor leerlingen en ouders. Leerlingen hebben oog voor leerlingen. Kortom, we hebben oog voor elkaar en houden rekening met elkaar. We hanteren duidelijke regels.
Kindgericht; Leerkrachten laten zowel verbaal als non-verbaal merken dat ze vertrouwen hebben in leerlingen. We gaan met kinderen in gesprek, luisteren naar ze en stellen vragen. Kinderen kunnen te allen tijde bij het team terecht met hun vragen en verhalen.
Respect; We streven actieve pluriformiteit na. We zien verschillen niet als bedreiging maar als kans. We accepteren elkaars zwakke en sterke punten. Hierdoor mag je zijn wie je bent. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Jij mag er zijn!
  • We doen het samen!
  • Een fijne, veilige schooltijd!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie kent de Toermalijn de waardering goed toe (mei 2023). De inspectie heeft met zorg en aandacht gekeken naar diverse aspecten. De Toermalijn richt zich op het bieden van hoogwaardig onderwijs en het creëren van een stimulerende omgeving voor de leerlingen. De recente erkenning van de Onderwijsinspectie bevestigt de voortreffelijke inspanningen en toewijding van het gehele team van De Toermalijn.
De onderdelen
- Aanbod
- Schoolklimaat
- Uitvoering en kwaliteitscultuur
zijn met een waardering goed beoordeeld.
Het is een reflectie van de gezamenlijke inspanningen van ons toegewijde team, de betrokkenheid van ouders en de gemotiveerde leerlingen. We blijven ons inzetten om een leeromgeving aan te bieden waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Terug naar boven