Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op obs De Toermalijn werken we vanuit groepen, dat is de basis waarbinnen kinderen leren en ontwikkelen. We richten ons onderwijs zo in dat alle leerlingen een passend en ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen op alle gebieden. Dit doen we met leerkrachten, vakspecialisten, onderwijsassistenten, vrijwilligers en (eventueel) externe specialisten.
Een van onze kenmerken is dat iedereen ook iedereen kent. In onze Gouden Weken (eerste weken van het schooljaar) besteden we hier veel aandacht aan. De groepssamenstelling wisselt bij ons (in principe) elke twee jaar, middels een zorgvuldige procedure waarbij kinderen ook inspraak hebben. Hierbij wordt rekening gehouden met vele factoren zoals een eventuele combinatieklas, aantallen, groepsdynamiek en vriendjes en vriendinnetjes. Het is een zorgvuldige afweging met betreffende leerkrachten, IB-er en de team coördinator.De Toermalijn heeft een vakleerkracht muziek. Iedere dinsdag krijgen groepen muziekles. Muziekonderwijs is om verschillende redenen erg belangrijk; één ervan is dat samen muziek maken voor verbinding zorgt. Daarnaast is het een essentieel onderdeel bij het 'leren presenteren' dat wij in elke groep onderwijzen. Ook is wetenschappelijk aangetoond dat muziek slim maakt! Zie voor meer informatie: http://www.muziekmaaktslim.nl/
Daarnaast werken we intensief samen met Breda-actief en Teamplayers. Samen met deze organisaties en een vakleerkracht bewegingsonderwijs geven we het gymonderwijs een enorme impuls door samen te werken met lokale sportverenigingen. Eén gymles binnen en eentje buiten, zolang de weersomstandigheden dit toelaten, op het plaatselijke sportpark voor de bovenbouw.
De eerste twee leerjaren zitten deze vakken verweven in spel en spelen. 'Kennis van de wereld' wordt bij jonge kinderen verkregen door veel te spelen, samen te werken, te bewegen, te bouwen en te knutselen. Deze onderwijstijd is dus moeilijk exact aan te geven. Onze leerlingen van groep 1 en 2 zijn op woensdagen de gehele dag vrij.
Op onze school bieden wij naast de basisondersteuning onder andere ook onderwijs aan voor meer- en hoogbegaafden. De Parelklas (beschreven in de toelichting) staat beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel. Dit is een uniek concept waar inclusief onderwijs voor een aantal Cluster 3 leerlingen vorm krijgt op De Toermalijn.
Het coördineren van deze (extra) ondersteuningsbehoeften is het werk van de Intern Begeleider (IB-er)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Basisontwikkeling:
Jonge kinderen leren het meest van spelen zoals in de echte wereld. Bij kleuters wordt er gewerkt vanuit thema's die dichtbij de belevingswereld van het jonge kind staan. Elk thema leent zich voor spelactiviteiten op alle ontwikkelingsgebieden zoals rekenen, taal, lezen, creativiteit, constructie, onderzoeken en bewegen. In de groepen 3 tot en met 8 sluiten we ook aan bij de belevingswereld van kinderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van diverse methodes en thema's binnen onze school.
Basisondersteuning:
Onder basisondersteuning verstaan we ondersteuning op maat geboden door de leerkracht aan alle leerlingen in de klas. Wij bieden (eventueel in samenwerking met ketenpartners) preventie en licht curatieve ondersteuning op leervorderingen, ontwikkeling en werkhouding.
Daarnaast is er sprake van passend onderwijs, denk hierbij aan de Parelklas. Onze school is ook aangesloten bij het Regionaal Samenwerkingsverband Breda (RSV Breda e.o.) primair onderwijs 30-03. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is vastgesteld door de school, het bestuur en het RSV. Wettelijk is vastgesteld dat het RSV het niveau van basisondersteuning vaststelt.
Als team versterken we de basisondersteuning middels cursussen, nieuwe inzichten en ontwikkeling. In het SOP is beschreven welke basis- en extra ondersteuning wij onze leerlingen bieden en wat onze ambities voor de komende jaren zijn.
Afhankelijk van de onderwijsbehoefte en ondersteuningsbehoefte kan ondersteuning binnen of buiten de groep worden ingezet. Dit is aan de orde wanneer binnen de reguliere setting van de groep niet voldaan kan worden aan de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling.Een voorbeeld van extra ondersteuning is dat we binnen onze school het meer- en hoogbegaafden onderwijs goed willen vormgeven. We denken hierbij aan het coachen richting de eigen groepsleerkracht(en) van het kind. Hierdoor zullen kinderen minder vaak de klas uit hoeven. De begeleiding zal, naast de ondersteuning buiten de klas, ook door de eigen leerkracht in de klas gedaan worden.
De samenwerking bij extra ondersteuning tussen leerkrachten, leerlingen, ouders en eventuele externe ondersteuners is daarbij erg belangrijk.
De Toermalijn werkt samen met Kober Kinderopvang en met Kinderdagverblijf De Berenboot. Met beide organisaties is er overleg over de peuters die naar onze school komen. Kinderdagverblijf Kober heeft een prominente plaats binnen ons Talentencentrum. De samenwerking is erg intensief.