Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
De school heeft tot taak het onderwijs zodanig in te richten dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het onderwijs moet door de school worden afgestemd op de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen. Ons onderwijs richt zich daarbij grotendeels op de emotionele en cognitieve ontwikkeling, maar ook op het ontwikkelen van creativiteit en het verwerven van noodzakelijke kennis van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.
Het vertrekpunt voor het onderwijs op de Spindel is de groep. Voor het kind en de andere kinderen, de leerkrachten en de school is van groot belang hoe de samenstelling van de groep is waarin een kind geplaatst wordt. Het betreft een complexe afweging waarbij zeer veel factoren een rol spelen. Bij de start op de Spindel is er een uitgebreide intakeprocedure. Na groep 2 worden er evenwichtige groepen 3 samengesteld. Na groep 5 verandert de samenstelling van de klas en formeren we nieuwe groepen die tot het einde van de basisschool samen blijven. Ouders mogen van de Spindel verwachten dat we zorgvuldig met de belangen van hun kind én die van de andere kinderen omgaan en ter zake een gemotiveerde beslissing nemen. In samenspraak met de MR is er een heldere procedure voor de groepssamenstelling ontwikkeld. De school kan niet garanderen dat bij voorbaat aan alle wensen van ouders tegemoet kan worden gekomen, omdat daarvoor de belangenafweging te complex is.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
De Spindel is een eigentijdse katholieke school waar iedereen welkom is. We zijn een grote school maar hebben veel persoonlijke aandacht voor onze leerlingen: Wij kennen onze kinderen! Daarnaast vind je op de Spindel veiligheid en geborgenheid in je groep. In ons dagelijks handelen en de drie schoolregels die we hebben, komt onze identiteit duidelijk naar voren:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn
- Neem de tijd voor veiligheid
- We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgenWe hebben de afgelopen jaren mooie stappen gezet richting passend onderwijs. Onze school is aangesloten bij het Regionaal Samenwerkingsverband Breda (RSV Breda e.o.) primair onderwijs 30-03. Ons ondersteuningsplan hangt nauw samen met het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Wettelijk is vastgesteld dat het RSV het niveau van basisondersteuning vaststelt.
Onder basisondersteuning wordt verstaan: het geheel van preventieve en lichte curatieve interventies die op school planmatig en kwalitatief goed (eventueel in samenwerking met ketenpartners) worden uitgevoerd. We gaan stap voor stap verder met het versterken van de basisondersteuning. Dit alles steeds gerelateerd aan onze eigen visie en uitgangspunten. In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is beschreven welke basis- en extra ondersteuning wij onze leerlingen bieden en wat onze ambities voor de komende jaren zijn.