Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Bij de kleuters maken we gebruik van de leerlijnen van Mijnkleutergroep, waarbij van ieder kind de ontwikkeling in kaart wordt gebracht o.b.v. observaties. Dit wordt twee keer per jaar met de ouders besproken.
Vanaf midden groep 3 worden er op de Rythmeen 2x per jaar (januari en juni) methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Hiervoor gebruiken we het IEP leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 3 nemen we rekenen, taalverzorging (voorheen spelling) en leestechniek af, vanaf eind groep 4 ook lezen (voorheen begrijpend lezen). Daarnaast wordt er bij alle leerlingen in groep 3 de DMT en Cito spelling afgenomen om zo te voldoen aan de criteria voor het dyslexieprotocol. Leerlingen met een C (IV), D en E score bij de DMT en Cito spelling blijven we vanaf groep 4 monitoren met behulp van deze toetsen. De resultaten van IEP, de methode gebonden toetsen in groep 3 en 4 en Snappet in de groepen 5 t/m 8 vormen de basis van ons didactisch handelen. De resultaten van de toetsen worden door de Intern Begeleider (IB-ers) met de groepsleerkrachten besproken. Na analyse wordt er gekeken waar ons onderwijsaanbod op school-, groeps- en/of kindniveau aangepast kan worden.
Vóór 1 maart verstrekken we een schooladvies voor de uitstromende leerlingen. Dit schooladvies is leidend voor de toelating in het voortgezet onderwijs. Basisscholen mogen een enkel (bijvoorbeeld havo) of dubbel (bijvoorbeeld mavo/havo) advies geven. We kunnen met het voortgezet onderwijs afspreken om naast het schooladvies ook een plaatsingsadvies te geven, afhankelijk van de mogelijkheden (bijv. schooladvies havo, plaatsingsadvies dakpanklas vmbo-tl/havo). In tegenstelling tot het schooladvies is het plaatsingsadvies voor het VO echter niet bindend. De leerkracht van groep 8 verzorgt de aanmelding van de leerlingen bij het voortgezet onderwijs. In april bespreekt de leerkracht van groep 8 de resultaten van de oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs met de brugklascoördinatoren. Tevens worden dan de toekomstige leerlingen besproken middels een warme overdracht. Wij streven ernaar dat elke leerling in die brugklas terechtkomt waar hij of zij zich optimaal kan ontwikkelen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden het belangrijk dat uw kind goed leert omgaan met zichzelf en met een ander. Door hier in de groepen structureel aandacht aan te besteden, willen wij onze leerlingen sociaal weerbaar maken en werken we preventief aan gedragsproblemen, pesten en andere conflictsituaties. Wij gaan uit van één basisprincipe: respect voor elkaar.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.